gerrie Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 goede morgen allemaalvoor het eerst bezig om te proberen tomaten te kweken,de plantjes groeien lekker in mijn nieuwe kweekkas,en dan komt nu mijn vraag en die is,als er straks bloemknoppen aan zitten hoe kan ik die het beste bevruchten??,want als er geen bijen in de kas komen dan zal ik het toch zelf op 1 of andere manier moeten doengraag een paar tips van de experts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grumpie Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 (edited) Tomatenplanten zijn zelfbestuivers dus je hoeft er eigelijk weinig aan te doen. Je kan ze eventueel een handje helpen om heel zachtjes aan de plant te schudden. Beginnende moestuinder Edited May 3, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Gewoon tegen de stam tikken, elke dag even doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gerrie Posted May 3, 2015 Author Share Posted May 3, 2015 bedankt voor de informatie,het is een hele geruststelling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BonTon Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Vroeger (36 jaar geleden) in een tuinderij gewerkt en we liepen dan met een houtje door de kappen en tikten tegen het draad waar de tomatenplanten aan vast zaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Geregeld aan de touwen waarlangs je de planten geleid wat trillen. Als er geen touwen zijn wat tegen de bloemtrossen tikken. Het beste moment om dit te doen is rond 12u 's middags (droog = beter). De grootste ontvankelijkheid voor bevruchting zou zijn 3-4 dagen nadat de bloempjes open gaan, maar zelfs al voor ze open zijn kan er bevruchting optreden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freya Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Ik zet op hete dagen of tijdens zonuren de deur gewoon wagenwijd open, dan vliegt er van alles af en aan zonder dat de temperatuur in de kas te ver omlaag zakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 er zijn speciale tomatentrillers maar met een stokje gaat ook primatikken als het stuifmeel goed is, meestal in de namiddag op een warme dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demier Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Gewoon iedere dag een liedje heeeeel hard zingen.Door de luchttrillingen zal het stuifmeel gaan dwarrelen. gr Mat nee, zonder dollen, je hoeft niks te doen, plant doet dit zelf wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts