Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Cherrytomaat verdord

joelletje28

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben bezig met cherrytomaatjes kweken en het gaat best wel goed. Alleen zag ik net dat een paar blaadjes verdorren. Weet iemand hoe dit kan? Ze staan in potgrond met een beetje gezeefde tuingrond. Ze staan in de serre. Ik geef ze elke dag water zodat de grond vochtig is (maar niet te nat). Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

143141884869137211431418869.jpg

143141887813194031431419316.jpg

• 2 weeks later...

Geen idee ben ook een leek, heb je voedingsstoffen gegeven aan de tomaat?

Ik zelf geen speciale tomatenvoeding.

Weet niet hoe lang je ze al in gewone potgrond hebt staan, aangezien potgrond geloof ik maar 2 mnd. voeding heeft.

Ik heb ze nu in het geheel uit de potjes gehaald met de hele klomp met wortels en potgrond, en vervolgens in de volle grond gezet en aangevuld met nieuwe potgrond. Ik heb ze in een zonning plekje gezet met en voldoende water gegeven. Ze waren een beetje wiebelig door de wind dus heb er satestokjes bij gezet om ze op hun plaats te houden zodat de stengels niet knappen. Ik hoop dat ze het nu wel gaan doen

Staan ze met z'n 2e in dat potje? Zo ja ieder een eigen potje. Het lijkt ook wel of alleen de onderste blaadjes verdorren, die mini blaadjes dat zijn de kiembladeren. Die verdorren altijd. Ik zou ze ook in een grotere pot zetten bij deze maat, en dan zolang je ze niet op hun definitieve plek zet vanonder water gaan geven. (schotel eronder en daar water op) Niet te veel, tomaten houden niet van natte voeten. Het lijkt er voor mij op dat ze te krap staan namelijk. En dan kunnen ze zich niet juist ontwikkelen en krijgen ze een voedings te kort.

Om de plant wat meer stevigheid te geven kan je hem ook dieper in de grond zetten, dus dieper dan waar de kiemblaadjes beginnen, schijnt dat ze dan ook dan meer stevigheid krijgen door meer wortelvorming

• 3 weeks later...

Cherrytomaten zijn geen - dwergsoorten even buiten beschouwing gelaten - mini-tomatenplanten! Maar meestal grote planten met veel kleinere tomaten in grote trossen. Die ik op de foto's zie zijn grote planten als ik kijk naar de groeiwijze. Reken, afhankelijk van het specifieke ras, op 1,50 a 2,00 meter hoog.

Die hebben een pot van zeker 15 liter per stuk nodig (10 of zo liter kan net als je ze zorgvuldig water geeft en vanaf een week of 6 na verplanten gaat bijvoeden met kaliumrijke meststof) en er moet echt een flinke stok naast of zo om ze aan te binden. (Denk aan de grootte/stevigheid van een bezemsteel).

Wat geel wordende bladen kan vele oorzaken hebben (te droog, te nat, te onregelmatig water, te vaak water, te veel voeding of te weinig voeding) en is een teken dat je moet ingrijpen. Jonge planten van tomaten zijn vreselijk sterk en kunnen heel veel hebben.....als je voor betere kweekomstandigheden zorgt, groeien ze er waarschijnlijk doorheen. Verpotten naar een ruime pot met potgrond en dan matig water geven is een veilige manier om de meeste problemen op te lossen. Bij jou ook, vermoed ik.

Edit: Ik heb, net als Itoero, de indruk dat je potten veel te nat zijn, je erg veel water geeft...als ik de foto's bekijk. Dat is bij tomaten vragen om problemen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.