Piroska Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Komend weekend wordt hier regen verwacht, niet zomaar regen maar meer dan 100mm in het weekend, dat kan het weer hier kennende zomaar opeens 3x zoveel worden. Nu staat mijn tuin vol kleine plantjes, tomaten, pepers en aubergine zijn pas tussen de 5 en 10 cm, ik heb er deze week tegen de 100 stuks in 3 verschillende tuinen neergezet. Een afdak bouwen is niet een optie. In de kas zetten was ook geen optie wegens Phyto vorig jaar. Ik dacht als een gek flessen open te knippen en elke plant per stuk een afdak te geven, opening naar boven, stok erin tegen het wegwaaien, maarja, dan kan ik dus de komende dagen 100 flessen gaan knippen als ik die al heb. Heeft iemand een ander listig plan? (Iets dat niet gekocht hoeft want ik kom komende week niet in de stad) Het wordt windkracht 4, max 5, dus geen storm. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 vliesdoek/plastic op boogjes erover? tot de bui over is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loraine Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Slootjes graven zodat het water goed weg kan lopen?Geen oplossing voor de stortvloed maar dan komen ze hopelijk niet onder water te staan Misschien kan je als je niet genoeg flessen hebt nog tentjes maken van plastic zakken? Of een wigwammetje van takjes er om heenbouwen zodat de val van het water wat gebroken word? Hopelijk gaat het allemaal goed komen met je kleine plantjesZal aan je denken dit weekend Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 19, 2015 Author Share Posted May 19, 2015 De regen gaat een dag of 5 duren, niet 1 bui helaas. Ik heb geen vliesdoek, wel plastic, geen bogen. Het plasic is grijs wel doorschijnend een beetje. Ik kan dat spannen aan 1 kant boven de bedden met stokken, aan de andere kant bakstenen op het zeil, dan loopt het water eraf, maar kunnen de planten 5 dagen in relatieve donkerheid staan? Loraine, mijn tuinen zijn op een helling, het water loopt sowieso wel weg, dat scheelt. 1 tuin die beneden ligt en zal overstromen heeft al grote planten als tuinbonen, erwten, knoflook, uien etc staan, die kunnen wel even wat hebben. edit, die wigwammen vind ik ook wel een mooi idee. Wel veel werk maar als ik ze wat groter maak en er meerdere planten onder kunnen scheelt dat weer. pff dat wordt werken de komende dagen. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Flessen knippen is zo gedaan en de moeite waard, kun je meerdere seizoenen gebruiken. Gebruik 5 liter flessen voor bescherming en water geven, (bamboe)stokis wel zo handig Als planten dicht bij elkaar op een rij staan, misschien is dan iets met golfplaten mogelijk? 100 flessen is wel heel veel.Ligt ook aan wat voor planten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 19, 2015 Author Share Posted May 19, 2015 Het gaat mij nu om de tomaten/pepers en aubergines. Die staan er nog maar net in en zijn best klein. Ik heb alleen 2 liter flessen, misschien een enkele 5 literfles. Golfplaat heb ik ook, maar is geel/half doorschijnend. Ik ben bang dat het makkelijk wegwaait want ik kan het niet goed bevestigen. Klein detail: manlief is al maanden in Nederland en heeft AL het gereedschap meegenomen om daar te werken. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 mooi is dat, alsof vrouwen niet klussen...zou een setje vragen voor mn verjaardag...(de dochters van de RobO kregen een bak gereedschap mee toen ze op kamers gingen )een fijn gaas over gebogen elektrapijpje beschermt ook al Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 19, 2015 Author Share Posted May 19, 2015 hmzzz ik HAD mijn eigen setje maar om een of andere duistere reden verdwijnen MIJN gereedschapjes altijd in de verzameling van manlief. Ik ga aan de gang, eerst even ergens maaien en de rest van de dag met stokken, plasic, flessen etc aan het werk. En hoewel de wind hier elke dag uit een andere hoek waait zag ik dat hij de dagen met regen alleen maar uit het noorden waait, kan ik rekening mee houden. thanks for de input, ik zal later een foto maken van hoe het geworden is, ik heb tot morgenavond de tijd, daarna gaat het los. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Als je dat grijze (waterdichte?) plastic gaat gebruiken:Het lijkt me lastig om dat onder voldoende helling en ook strak genoeg te spannen. Het water zal anders erop blijven staan, eerst aan de lage kant. Je plantjes worden dan platgedrukt?Misschien een prototype testen door er een paar 10 liter gieters water met de broes overheen te gieten? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 19, 2015 Author Share Posted May 19, 2015 Mijn plan is het grijze plastic aan 1 kant aan 1 meter hoge stokken te bevestigen en dan naar de grond af te laten lopen, dus een helling van een graad of 45 schat ik. Vandaag 30 flessen gevonden en geknipt alvast, het vinden was moeilijker dan het knippen Ik kon nog niks neerzetten omdat het 30 graden was met volop zon, dan zouden de planten onder de flessen gekookt worden. Morgen verder. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts