Mellie Geplaatst: 12 januari 2021 Geplaatst: 12 januari 2021 Nieuwe pekel gemaakt met 200 ge zout per liter en toen toch een liter extra water erbij. Blijft spannend zo zonder die weger maar gaat komen.Melk in huis. Morgen aan de kaas Quote
Mellie Geplaatst: 19 januari 2021 Geplaatst: 19 januari 2021 Pekelweger incl andere zaken besteld bij levenvanhetland. Ben toch wel heel nieuwsgierig hoe erg ik met de huidige pekel ernaast zat. Doel is over paar weken weer een Goudse te maken en een andere kaas. Iets uit het kaasboek wat ik niet eerder heb gedaan. Nog even kijken wat. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 juni 2021 Auteur Geplaatst: 4 juni 2021 Hoe stond het met je pekel Mellie? Ik kwam hier eigenlijk om even te jubelen over mijn lekkere kaasjes, we hadden al een rookkaasje aangesneden maar nu ook een komijnekaas die ik in november heb gemaakt. Erg lekker! Al zeg ik het zelf Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 6 juni 2021 Geplaatst: 6 juni 2021 Ahaha heel eerlijk? Binnen gekomen en niets mee gedaan. Gewoon weggezet Ga het nu wegen. Jakkes... zit schimmel en de weger geeft 14 Beaume aan. Internet zegt tussen de 18-20 B Schimmel eraf en water en zout toevoegen of nieuwe pekel maken? Edit: lekker nieuwe pekel maken, want de fliebers zitten overal. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 december 2021 Auteur Geplaatst: 17 december 2021 Ik maak nu elke week een wat grotere kaas, in de vorm met microgaatjes die ik ooit van Thea kocht. Een 'oude' (volgens recept van Nils op het kaasmaakforum), eentje met komijn, eentje met Italiaanse kruiden en eentje (niet op de foto want vers van de pers) met fenegriek. Allemaal ingesmeerd met kaascoating i.p.v. kaaswax om eens te kijken hoe dat rijpt. Mijn kelder is niet vochtig genoeg, dus ik vrees dat de kaasjes te hard indrogen. Maar wie weet doop ik ze dan nog eens in wax ofzo. Om dat te stoppen. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 17 december 2021 Geplaatst: 17 december 2021 Jeetje joh ik word echt hartstikke jaloers! Wat zien ze er prachtig uit. Ik moet nodig weer eens aan de gang… 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 januari 2022 Auteur Geplaatst: 9 januari 2022 Mijn buurvrouw (daar waar ik melk haal voor mijn kaasjes) is ook weer lekker bezig: 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 10 januari 2022 Geplaatst: 10 januari 2022 Schitterend! Ik bewaar mijn kaasmaakspullen nog tot van de winter..gaat het dan ook niet meer lukken dan doek ik het op. Het lang staan in de keuken gaat me gewoon erg slecht af. Dat neemt niet weg dat ik hier niet meegeniet van alles wat jullie maken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
marjoleinvdh Geplaatst: 11 januari 2022 Geplaatst: 11 januari 2022 Wauw dat ziet er prachtig uit! Ik heb altijd al mijn eigen kaas willen maken, sinds ik als kind eens bij een kaasmakerij was met een feestje en de ene helft mocht kaas maken en de andere helft boter. nou ik zat bij de boter en ik ben er nog steeds teleurgesteld over. Het is er nog nooit van gekomen.. eerst door ruimtegebrek en daarna door energiegebrek (2 zwangerschappen, kleine kinderen) Ooit ga ik me er aan wagen, en tot die tijd geniet ik van jullie foto's 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2022 Auteur Geplaatst: 22 januari 2022 Ik had mijn kazen ingesmeerd met kaascoating, want ik vind dat die wat grotere kaasjes wat klef blijven in die kaaswax. Maar onze kelder is niet vochtig genoeg, dus de kazen werden toch best wel erg stevig/hard. Ik heb ze nu alsnog een jasje van wax gegeven. Hopelijk zijn ze nu dan mooier rijp en stevig, en kunnen ze door de wax nog een tijd liggen om verder op smaak te komen. Voor de wax-sessie: 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 23 januari 2022 Geplaatst: 23 januari 2022 (aangepast) Hier nu ook aan het waxen. Ik was het al een hele tijd aan het uitstellen, maar de kleine kaasjes kregen nu barstjes in hun uitdrogende korst dus er is geen ontkomen meer aan. Nu plakken m'n vingers weer lekker door het uit elkaar trekken van nieuwe wax die er nog extra bijgesmolten moet worden. Er zit hier altijd te weinig in de kom, zeker om zo'n grotere kaas als die van Jorieke in een keer voor de helft in de wax te kunnen dopen. 23 januari 2022 aangepast door Anna3 1 Quote
Mellie Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Ik heb mega veel zin om kaas te maken! De herfstvakantie is geannuleerd, dus ik heb een week tijd ’over’. Ik ga weer eens alles bestuderen en wil dan in elk geval een kaas met kruiden maken. Dat heb ik nog nooit gedaan. Volgende week vakantie. Wordt vervolgd. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 Ik ga geen kaas meer maken..het werk is teveel, jammer want ik vond het heerlijk om te doen. Mijn kaasmaak spullen gaan in de verkoop. Jorieke/Anna willen jullie mijn overgebleven wax? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 4 januari 2024 Geplaatst: 4 januari 2024 Ik heb mega veel zin om kaas te maken! De herfstvakantie is geannuleerd, dus ik heb een week tijd ’over’. Ik ga weer eens alles bestuderen en wil dan in elk geval een kaas met kruiden maken. Dat heb ik nog nooit gedaan. Volgende week vakantie. Wordt vervolgd. Och arme ik. Ik kreeg een driedubbele hernia! Zo sneu zeg. Kennelijk had ik veel zin om kaas te maken niets van terecht gekomen. Het is nu dik een jaar later dat ik ga kazen. Zuursel in de maak. Stremsel gekocht. Nu de rest nog. Quote
Mellie Geplaatst: 25 januari 2024 Geplaatst: 25 januari 2024 Alle kaasspullen zijn schoongemaakt. Geheugen is opgefrist. Alarm is gezet voor de boer. Vanavond melk kopen. Morgen is het zo ver!Mijn pekel is zowaar nog goed en schimmelvrij. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 25 januari 2024 Geplaatst: 25 januari 2024 NEEEEEE…Mijn grote kaaspan kan niet op mijn inductie fornuis. Hij slaat steeds af. Ik kan wel janken. Moet dus of mijn plan laten varen, of in meerdere pannen werken. Ik laat dit nog een uurtje inwerken. Daarna is de boer weg. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 januari 2024 Auteur Geplaatst: 25 januari 2024 Hoe heb je dat eerder gedaan dan? Of had je toen nog geen inductie? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 25 januari 2024 Geplaatst: 25 januari 2024 Eerder gewoon op het gasfornuis. We hebben pas sinds de zomer van het gas af… maar dat is soms echt niet handig Edit: nieuwe pan besteld. De nieuwe is 23 l. Had liever 28 l gewild, maar misschien maak ik weer 2 jaar geen kaas dus dit lijkt me beter. Al heb ik de pan wel veel gebruikt voor tomatensaus te maken.Ik had ooit een feta vorm gekocht. Vind dat ik nu wel eens feta kaas mag gaan maken. Beetje vertraging opgelopen, maar ach. Het komt. Quote
Mellie Geplaatst: 27 januari 2024 Geplaatst: 27 januari 2024 Pffff spannend hoor als je al zo lang geen kaas hebt gemaakt! Ben nu in de stremming pauze. Duimen maar dat dit eerste deel goed gaat. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 januari 2024 Auteur Geplaatst: 27 januari 2024 Ha hij zit echt wel goed vol die pan! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 27 januari 2024 Geplaatst: 27 januari 2024 Niet dat het zinvol was helaas. 2 uur later nog steeds niet gestremd. Ik geef kaasmaken officieel op. Wel een handige pan voor de tomatensaus aan overgehouden als ik iets positiefs erover moet zeggen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 januari 2024 Geplaatst: 28 januari 2024 Echt zonde. Niet voor de pan, die zal je wel vaker voor iets gaan gebruiken jou kennende. Wat heb je met al die ongestremde melk gedaan? Yoghurt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 28 januari 2024 Geplaatst: 28 januari 2024 Nope. Weggegoten. Wat moet je met 23 liter yoghurt. Was er helemaal klaar mee met al die witte ellende. Was ook nog eens mijn eigen schuld. Gewoon een domme rekenfout gemaakt met zuursel…Dubbel leed, want goot de melk weg in de gootsteen. Hadden we lekkage! Al die liters die via de kastjes op de vloer kwamen. Het was een gezellig middagje schoonmaken tussen de zoute tranen door. Kon echt niks meer hebben. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 januari 2024 Geplaatst: 29 januari 2024 19 uren geleden, Mellie zei: tussen de zoute tranen Echt wel ruk dit. En zo zonde van de melk. Ik kan me voorstellen dat je de pan omkiepert uit frustratie en idd wat moet je met 23 liter aangezuurde melk. Enfin, voorlopig geen kaas meer maken snap ik. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.