Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe ik (Goudse) kaas maak


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Mijn kaasjes liggen alweer even te drogen.

 

De grote droogt vrij langzaam. Als je goed kijkt zie je rechts nog een lekspoortje.

AN8010s59371552399048.jpg

 

Bij het draaien in de pekel kwamen jammer genoeg deze scheuren in de kaas.

AN8012s97391552399049.jpg

 

Wellicht ging het drogen voor deze 'kleine' toch een beetje te snel... Nog geen tijd/zin gehad om met wax te kliederen.

AN8006s44601552399047.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@charly ik denk dat je de bolling in de kas toch goed had gezien. Hij staat nu volgens mij boller dan hij was en laat een piepklein barstje in. Van mijn parmezaan heb ik geleerd dat kleine barstjes groot worden... dus houd mijn hart vast.

 

Dat betekent dus dat ik ergens iets niet goed heb gedaan, naar qua aantekeningen was het de beste kaaspoging ooit. Hij lag alleen naast de parmezaan te drogen. Dat is het enige qua besmetting of niet goed wat ik kan bedenken. Jullie suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@charly ik denk dat je de bolling in de kas toch goed had gezien. Hij staat nu volgens mij boller dan hij was en laat een piepklein barstje in. Van mijn parmezaan heb ik geleerd dat kleine barstjes groot worden... dus houd mijn hart vast.

 

Dat betekent dus dat ik ergens iets niet goed heb gedaan, naar qua aantekeningen was het de beste kaaspoging ooit. Hij lag alleen naast de parmezaan te drogen. Dat is het enige qua besmetting of niet goed wat ik kan bedenken. Jullie suggesties?

 

 

Als die erg bol gaat staan heb je mogelijk de bacterie "laat los" opgelopen, dan krijg je gas vorming in de kaas en "ontploft" het.

Je zou het kunnen ruiken en eventueel proeven.

Hou hem apart en laat hem rijpen, mogelijk word het gewoon kaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Kaas staat onder de pers. Moeizame kaasdag vond ik. Melk voor de Goudse wilde niet stremmen. Heeft er uiteindelijk 2,5 u over gedaan. Duurt sowieso nooit 1 uur bij me, maar duurde nu echt een eeuwigheid. Vooral omdat ik ook een parmezaan wilde maken.

 

De man heeft de pers geperfectioneerd (vindt hij). De hefboom variant leek me fijner, omdat die zelf ook kracht uitoefende. Maar dan wist ik niet hoeveel druk. Heb nu wel beduidend meer gewichten nodig.

 

1293043328c412741995975bec932af3.jpg

 

Ik had mezelf voorgenomen het via het recept van Friemeltje nu eens te proberen, maar dat recept heb ik nog helemaal niet in mijn kaasboek geplakt en ben automatisch a la Charly via Jorieke gegaan. Al aardig vies geworden door alle spetters

Wilde er een foto van plaatsen, maar vond het te ranzig eruit zien. Dus de mental image moet afdoende zijn

 

De edits zijn de rare autocorrects.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraag: kaas was niet zo mooi gesloten. Dus ik heb Anna3’s raad ter harte genomen en de kaas even in water van 47 graden ondergedompeld. Opnieuw onder de pers. Maar moet je dan weer van voren af aan beginnen met je perstijden? Ik ben nu trouwens zwaarder aan het persen. De kaas woog net ietsie meer dan 1 kg (1010 gr.)

 

Had geperst met 10 kg. Er zit nu 13 kg op. Die Amerikanen persen altijd zwaarder. Ik dacht, misschien werkt het voor me. Moet ik nu weer 3,5 u persen of voldoet een uurtje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

met goudse kaas, 2x 45 min persen op 8x het gewicht.

 

Dus 8kg had voldoende moeten zijn.

Mogelijk was je kaas te koud geworden (ik doe de vormen altijd even bij de kaas voor ik de wei er uit schep.)

 

Inderdaad kaas warm maken en nog eens persen, je hoeft niet overnieuw te gaan tellen, je kunt gewoon voor een 15 min of 30 min persen, kijken of je tevreden bent. (maar ga niet een hele dag staan persen, enough is enough.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha weet ik dat voor een volgende x. Voor nu heb ik de kaas 2 u geperst. Was een vrij gesloten kaas geworden overigens. Had geen zin in nog een tweede x van top tot teen barsten

Hoe krijg ik hem de volgende x helemaal glad? Ervan uitgaande dat er zeer spoedig een 2e x komt.

 

fd1843fc3145edfc719934fce0694630.jpg

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe krijg ik hem de volgende x helemaal glad?

 

Super snel werken!

Op het moment dat de wei voor de laatste keer afgegoten word gaat de klok tikken.

"liefst" Binnen een paar minuten, de wrongel in de vorm en op zijn kop voor 15 min, dan draaien (eventueel in kaasdoek) en gelijk 45min persen, dan daarna draaien en gelijk weer 45 min persen.

Als je dat op kamer temp doet dan moet het goed gaan, als je het in een te koude omgeving (of vorm) doet dan koelt het te snel af.

 

Genoeg pers gewicht en de temperatuur van de kaas met de snelheid is key.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaasje nr 3 gisteren gegeten. Het was een groot succes! Iedereen was onder de indruk van de smaak. Zacht en vol. Vond het erg opvallend, omdat het maar een 300 grams kaasje is. Had meer korst verwacht.

 

Het is de voorste rechts mocht dat biet duidelijk zijn.

 

25506c03335e249092593283188897b0.jpg

 

Kaas nr 7 en 8 heb ik weggegooid. Die waren gebarsten en lagen in de koelkast. Dat heeft niet mogen baten. Ik heb het uit de wax gehaald en 1 stuk plakte vast aan de wax. Helemaal kleverig op een klein plekje en stinken dat het deed... bah. Aangezien Jorieke heel dapper alles proeft, heb ik een halve proefpoging gedaan, maar de geur heeft me genekt. Weggegooid. Nr 2 uit de koelkast had hetzelfde. Ik ga mijn aantekeningen er op naslaan wat er mis heeft kunnen gaan. Heel jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Kaas van 24/2 met mijn toen net nieuwe kaasvorm. De 1e grote kaas die lelijk ging barsten en bol ging staan (Charly zag dat sneller dan ik!) heb ik zojuist aangesneden.

 

Er is iets flink mis gegaan, want het is een prachtige Zwitserse gatenkaas geworden. Haha, hij ziet er wel erg mooi uit moet ik zeggen met al die gaten!

 

01a8b8cde7657b22db81e82844366ba1.jpg

Maar! Gelukkig is hij heerlijk van smaak, al moest ik daar een laag schimmel voor afsnijden.

 

Deze kaas heb ik samen met mijn man gemaakt. Vond het de meest soepele keer dat ik Goudse maakte, maar ergens is er toch een fout ingeslopen... ik ga straks alle aantekeningen doornemen wat het geweest zou kunnen zijn. Vooralsnog denk ik dat 2 setjes handen eigenlijk te veel zijn voor 1 kaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...