koenpoging Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Dag iedereen Aardbei is iets nieuws voor mij dit jaar en vrees de hoofdvogel te hebben afgeschoten Graag jullie mening ook al is het een goede les voor volgend jaar. Ik merkte verleden week een sterk aangetaste aardbei plant in mijn bak en dit moet echt vlug zijn gegaan want ik ga bijna dagelijks gaan kijken naar mijn plantjes. De bladeren waren bijna geheel zwart!Ik heb alle bladeren verwijderd in een poging om te vermijden dat de "ziekte" zich zou overdragen op de andere want ik denk dat dit een schimmel is.Hier een foto van wat over is, ondertussen zijn er weer twee bladeren verder gegroeid maar vertonen terug aantasting In een paniek aanval heb ik het besproeid met kopervloeistof en de andere planten preventief.In deze foto van de plant ernaast zie je ook een aantasting (denk ik toch) En hier zijn close-ups van de planten die ik nog heb Ik hoor nu zeggen dat koper ook de groei afremt en vrees voor mijn oogst Kan iemand met aardbei ervaring me enkele levenslessen geven? Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 les 1: spuit geen koperles 2: aardbeien hebben nogal gauw een bruin randje van te koud, te veel mest, te dit, te dat maar als het hartje goed is altijd evenafwachtenles 3: linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted May 23, 2015 Author Share Posted May 23, 2015 Dank Robo, geloof me vrij maar het was meer dan een randje en plant was serieus aangetast Dus afwachten dan maar Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 geloof ons dan maar dat er op de foto's helemaal niets geks te zien is behalve de vlekken van het koperhoudende middeltje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Ik vind ze weinig blad hebben voor plantjes die in bloei staan. Zijn ze kort voor de bloei of al in bloei gekocht en/of geplant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Lijkt mij ook erg weinig blad. Bij doordragers haal je best eerste bloempjes eruit.Zou het kaliumtekort zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted May 28, 2015 Author Share Posted May 28, 2015 Even een update Niettegenstaande het misschien niet wenselijk was dit te doen, merk ik geen schade aan de plant en gaat de aardbei z'n verdere gang...oefDe aangetaste plant heb ik wel verwijderd, maar de rest vertoont geen abnormale groei, denk ik toch gezien het hier niet zo'n denderend weer was. We zijn ondertussen een tweetal weken verder. Ter info de plantjes waren oorspronkelijk stekjes gekregen van een kennis. Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts