Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei aangetast - Kopervloeistof ?????

Recommended Posts

Dag iedereen

Aardbei is iets nieuws voor mij dit jaar en vrees de hoofdvogel te hebben afgeschoten

Graag jullie mening ook al is het een goede les voor volgend jaar.

Ik merkte verleden week een sterk aangetaste aardbei plant in mijn bak en dit moet echt vlug zijn gegaan want ik ga bijna dagelijks gaan kijken naar mijn plantjes. De bladeren waren bijna geheel zwart!

Ik heb alle bladeren verwijderd in een poging om te vermijden dat de "ziekte" zich zou overdragen op de andere want ik denk dat dit een schimmel is.

Hier een foto van wat over is, ondertussen zijn er weer twee bladeren verder gegroeid maar vertonen terug aantasting

IMG069776571432364667.JPG

In een paniek aanval heb ik het besproeid met kopervloeistof en de andere planten preventief.

In deze foto van de plant ernaast zie je ook een aantasting (denk ik toch)

IMG069832781432364773.JPG

En hier zijn close-ups van de planten die ik nog heb

IMG069968261432364825.JPGIMG070216631432364824.JPGIMG070352201432364823.JPG

Ik hoor nu zeggen dat koper ook de groei afremt en vrees voor mijn oogst

Kan iemand met aardbei ervaring me enkele levenslessen geven?

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Dank Robo, geloof me vrij maar het was meer dan een randje en plant was serieus aangetast

Dus afwachten dan maar

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Even een update

IMG073964891432837169.JPGIMG074040301432837170.JPGIMG073851281432837167.JPGIMG073749971432837166.JPG

Niettegenstaande het misschien niet wenselijk was dit te doen, merk ik geen schade aan de plant en gaat de aardbei z'n verdere gang...oef

De aangetaste plant heb ik wel verwijderd, maar de rest vertoont geen abnormale groei, denk ik toch gezien het hier niet zo'n denderend weer was.

We zijn ondertussen een tweetal weken verder.

Ter info de plantjes waren oorspronkelijk stekjes gekregen van een kennis.