Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eerste winterpeper is rijp! Teeltzorg vervolg?

Raquette

Recommended Posts

In september heb ik pepers gezaaid uit zaad van BuzzSeeds, daarvan hebben twee planten de winter overleefd (onverwarmde keuken, vensterbank). Bij de stevigste plant is ondertussen de eerste peper rijp. Supertrots!

Tot nu toe al gedaan: plant eind maart in +/- 7l nieuwe potgrond gezet, beetje koffiedik er later bij gestrooid, gele bladeren verwijderd. Staat lekker de hele dag op zonnige keukenvensterbank. Nu heb ik een aantal vragen over de vervolgteeltzorg voor deze plant. Ik zal hieronder de vragen in bullets zetten, dan is het duidelijker welke informatie ik nodig heb. Alvast bedankt!

• - De plant is flink verder gegroeid sinds 'ie verpot is. Moet ik nog toppen of bepaalde bladen/takken weghalen oid?
    - Ik ga, vanaf komende week, tweewekelijks mesten met smeerwortelgier (sterk verdund!). Is dat voldoende?
    - Er hangen heel wat bloemknopjes. Sommige verdorren en vallen af (tot nu toe twee of drie). Zijn het er teveel? Moet ik er een paar uithalen?
    - Als de pepertjes rood zijn, moet ik ze dan direct eraf halen of kunnen ze nog wat langer blijven hangen?
    - Is het voldoende om elke dag een keer tegen de hoofdstam te tikken? De bloemstengeltjes zijn steviger dan bij tomaat, dus de bloemen trillen niet zo erg mee.
    - De pepers zijn kleiner dan op de verpakking stond (als in: twee keer zo klein). Is dat erg? Of komt dat door de omstandigheden?
    - Sommige bladoksels zijn paarsig. Is dat een probleem?

peperfull50661432388933.JPG

De plant in zijn geheel.

peperclose47511432388952.JPG

My Precious aka. de rijpe peper:).

peperbladoksel55731432388977.JPG

Hier zie je zo'n verkleurde bladoksel.

Nogmaals bedankt!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Ik zal het proberen

- De plant is flink verder gegroeid sinds 'ie verpot is. Moet ik nog toppen of bepaalde bladen/takken weghalen oid?

Is het de bedoeling dat ze op de vensterbank blijven of gaan ze nog naar buiten? Als ze naar buiten gaan gewoon laten groeien en als ze te groot worden voor de vensterbank kun je eventueel een beetje snoeien.

- Ik ga, vanaf komende week, tweewekelijks mesten met smeerwortelgier (sterk verdund!). Is dat voldoende?

Geen ervaring mee

- Er hangen heel wat bloemknopjes. Sommige verdorren en vallen af (tot nu toe twee of drie). Zijn het er teveel? Moet ik er een paar uithalen?

Je hoeft ze er niet uit te halen. De plant regelt dat vanzelf. Als je de rijpe pepers geoogst hebt zullen ze wel weer nieuwe vruchten gaan maken.

- Als de pepertjes rood zijn, moet ik ze dan direct eraf halen of kunnen ze nog wat langer blijven hangen?

Je kunt ze nog wel even laten hangen. Als ze zacht worden ben je te laat.

- Is het voldoende om elke dag een keer tegen de hoofdstam te tikken? De bloemstengeltjes zijn steviger dan bij tomaat, dus de bloemen trillen niet zo erg mee.

Een paar keer per dag tikken zou genoeg moeten zijn. Als ze buiten staan hoeft het helemaal niet.

- De pepers zijn kleiner dan op de verpakking stond (als in: twee keer zo klein). Is dat erg? Of komt dat door de omstandigheden?

Dat is heel normaal. Vooral de eerste pepers zijn meestal wat kleiner.

- Sommige bladoksels zijn paarsig. Is dat een probleem?

Nee geen probleem, is normaal.

(haha... ben net klaar met mijn antwoordreeks is Lola mij al voor geweest... ga toch lekker op bevestigen drukken, en dan kijken of we dezelfde antwoorden hebben. )

Wow, het lijkt wel een toets...

Vraag 1:

Het liefst nog een keer verpotten in nog een grotere pot als je die hebt.

Toppen hoeft niet... is een persoonlijke voorkeur. Je kan wel wat blaadjes aan de onderkant verwijderen.

Vraag 2:

Ik weet niet of jouw smeerwortelgier wel alle voedingsstoffen bevat die de peper nodig heeft.

Eventueel Noekepoekensap maken of bijvoeren met de plantenvoeding van bv. Aldi.

Maar er weet vast wel iemand of smeerwortelgier op zich genoeg voedt.

Vraag 3:

De plant zorgt, zoals je ziet, er zelf voor dat er bloemetjes afsterven als er teveel zijn.

Dus zou ik zelf niets aan doen.

Vraag 4:

Als de pepertjes rood worden wil dat nog niet zeggen dat ze hun volle smaak en rijpheid hebben bereikt.

Wil je ook zaad winnen? Laat dan één peper (de mooiste) dan heel erg rijp worden (tot ie wat gaat kreukelen) en haal daar zaad uit.

En de pepers willen ook wel wat meer smaak ontwikkelen als ze wat langer aan de plant hangen. Kwestie van smaak dus. Hoe vind jij ze het lekkerst?

Vraag 5:

Tikken hoeft niet perse als je de plant buiten hebt staan. Dat is meer iets voor tomaten.

Denk dat de plant buiten wel genoeg bevrucht zal worden. Eventueel kan je met een wattenstaafje van bloem tot bloem gaan en zelf voor bijtje spelen.

Vraag 6:

Kleinere pepers dan de verpakking beloofd kan inderdaad met omstandigheden te maken hebben (voeding, warmte, licht) maar misschien hebben ze voor de verpakkingsfoto wel de allergrootste peper genomen??

En dan vraag 7:

Paarsige oksels zijn niet erg... Bij pepers dan dus...

Volgens mij hebben jullie allebei Alle Zeven Goed:). Bedankt!

De pepers blijven binnen staan denk ik, dus een soort van kortdoordebochtconclusie is dat ik dan verder niet zoveel hoef te doen. Behalve eventueel met mysterieuze sappen in de weer . Nóg een grotere pot gaat niet lukken vrees ik, dan kukelt 'ie van de vensterbank.

Goeie tip van die kreukelpeper Erny, ik wil inderdaad graag zaad winnen! Jeee ik ben blij, ik hoef geen ingewikkelde snoeiprocessen te doen en kan gewoon afwachten en mijn peper bewonderen.

Je kortdoordebochtredenatie snap ik niet helemaal.

Je Precious heeft het straks buiten echt beter naar zn zin in het zonnetje en krijgt vanzelf beestjes voor bevruchting, wind voor stevige groei, water uit de hemel... Wat wil je nog meer??

Oh - omdat ik niet hoef te toppen, geen bloemetjes hoef te verwijderen en die paarse oksels geen kwaad kunnen, bedoelde ik! Dus dan hoef ik een stuk minder te doen dan ik dacht:).

Buiten kan 'ie zeker ook wel staan (wel in pot). Is dat beter ja? Ik was bang voor phytophtera. Maar als dat kan zet ik hem inderdaad lekker beschut op het terras! Ooooh, en dan heb ik ook wel een grotere pot.