Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ideale verzorging voor marjolein/oregano?

jbvant

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Net een potje marjolein gekocht in de supermarkt, werd verkocht als marjolein maar ik vermoed dat het oregano is, smaakt toch eerder naar oregano. De eerste paar weken kon ik dat plantje water geven en het leek maar niet genoeg te krijgen. Dan ben ik eens marjolein/oregano gaan googelen en de info die verstrekt wordt is alles behalve identiek, de ene zegt rijke bodem, de ander arme, de ene zegt veel water (tegen wortelrot of schimmel) de ander zegt dat je er praktisch niet moet naar omkijken. Ondertussen weet ik het dus niet meer en mijn plantje is van mooi groen over gegaan naar rood getinte bladeren en sommige geelachtig.

Kan iemand hier degelijke info verstrekken aub? ik ben volledig nieuw in het houden van planten, dus breid je info zoveel mogelijk en zo gedetailleerd mogelijk uit aub.

En o ja, ik heb geen tuin, dus ik laat ze binnen groeien.

Bodem? (welke potgrond ga je kopen, waar moet je op letten?)

Vocht? (hoeveel? hoe meet je dat? hoe zie je dat je te veel/weinig gegeven hebt? vochtmeter nodig? zo ja, welke?)

Andere dingen waar ik moet op letten?

alvast bedankt

Sja... weet niet hoor. Diana heeft een mooie moestuin ( en een hele mooie site )..... maja. de vraag wordt hier gesteld he ? Dus ik dacht... doe ik ook een poging.

Omdat je dus geen tuin hebt en tóch verse kruiden wil gebruiken, zet je die dingen dan maar binnen. Met een aantal kruiden gaat dat ook best wel een tijdje goed. Je koopt een plantje, geeft hem een grotere pot en goede potgrond en dan kan je best wat langer van zo'n kruid genieten. Maar.

Er is dus een maar. Helaas. Veel kruiden zullen het niet heel lang volhouden binnen. Heus wel een tijdje hoor, maar de meesten zijn gewoon echt buitenplanten. Dat betekent dat veel planten ook behoefte hebben aan een koele nacht en duisternis. Zon op hun kop overdag ( veel kruiden zijn van zuidelijkere afkomst ) en de wind door hun bladeren/takken enz.

Oregano vulgare ( er bestaat ook een Oregano majorana ( de echte marjolein ; iets anders, subtieler van smaak ) welke een nog wat zuidelijkere soort is ) is een inheems kruid, welke nog best in het wild te vinden is. Houdt van vele gronden, vaak met kalk en behoorlijk lichtbehoevend. Is een gemakkelijke plant en zelfs een woekeraar. Maar binnen is het niet je dát, wordt slungelig en gelig.

de échte marjolein ( Oregano majorana ) is dus de zuidelijkere soort. Iets beter binnen te houden , maar toch op termijn ook beter buiten hoor.

Niet te nat. Niet laten uitdrogen. diepe pot geven. wat kalk extra wellicht en vol in het licht graag. Maar of dat achter glas ook in de zon moet ? vraag me dat af.

Zeker uit het supermarkt potje halen en de wortels wat losmaken of het plantje scheuren en dan in een "grotere" pot zetten. Gaat normaal goed door het gewoon in wat tuingrond (gewoon wat grond ergens uit een tuin gehaald ) te plaatsen of de nieuwe pot op te vullen met wat extra potgrond. Kruiden kunnen wel wat droogte verdragen.