Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mensen,

Mijn aardbeienplanten worden aangevreten door naaktslakken en een tot nu toe onbekend beestje voor mij. Het is een motachtig ding wat grijs van kleur is met oranje kop. Toen ik m probeerde te pakken rolde het zich op tot een balletje.

Meer info kan ik niet geven want het is jammer genoeg gevlucht. Als ik het weer vind ga ik er een foto van maken.

Ik hoop dat iemand verder kan helpen.

Hier is de foto:

2015053117170412851433168313.jpg

Geplaatst:

Ik zou sowieso wat stro halen, want je bloemen liggen vol in en dichtbij de viezigheid, dat is vragen om vruchtrot.

Gezien de toestand van de plant, ben je vrij laat met eventueel ingrijpen.

Zelf gebruik ik niets meer in de bloeitijd en probeer zoveel mogelijk handmatig weg te vangen.

Voor volgend jaar zou ik heuvels maken, daaroverheen worteldoek, inkepen en de planten poten, en stro leggen zodra je de eerste bloemen ziet verschijnen.

Geplaatst:

Bedankt voor de info Frans. Ben nog beginner. Zal er volgend jaar rekening meehouden.

De rest van de aardbeienplanten zien er wel goed uit alleen dit exemplaar niet.

Geplaatst:

Ik doe het ook nog niet zo lang (ga m'n tweede jaar in), maar gaande weg leer je bij.

Zelf had ik al voor de bloei veel last van naaktslakjes.

Wij hebben een gemengde tuin (gewoon achter het huis) en ik heb toen in de perken waar geen fruit staat Biologische slakkenkorrels gestrooid en in de fruitperken biervallen gezet.

Vervolgens heb ik ook gelijk de aardbei bedden voorzien van stro en ik had daarna nog nauwelijks schade van slakken.

Onlangs heb ik nog wat last gehad van larven van de bladwesp, waarbij ik de nog niet bloeiende planten (biologisch) heb bespoten en bij de al bloeiende planten handmatig heb weggevangen.

Bij een tuin zal je altijd gedierte en ongedierte hebben, bij mij gaat het er alleen om het ongedierte wat schade aan m'n plantjes toebrengt in toom proberen te houden.

Dat bereik je alleen met regelmatig controleren van je planten en het tijdig opsporen van de daders.

Geplaatst:

Ooh dan ben ik niet de enige ^^

Je leert altijd bij, ik ben altijd nieuwsgierig naar dat soort info. Regelmatig kijken doe ik zeker.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...