lvandervelde Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Ik heb enkele weken geleden Kervel gezaaid. Nu vallen er planten weg. Verleden jaar was dat ook al het geval en toen is er niets van de Kervel gekomen. Het lijkt op een bodembeschimmel, die de wortel aantast, of op afsterven van de plantjes door een virusaantasting. Ik heb de foto's toegevoegd om een duidelijker beeld te geven.Alvast bedankt voor jullie reactie. Leo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Ik heb niet een twee drie een oplossing Leo, maar ik wil dit topic graag volgen. Bijzonder, omdat je dille zo te zien prima groeit. Edit: op groennet lees ik dit: Kervel heeft weinig last van ziektes. In koele, natte zomers kunnen schimmelziektes optreden zoals valse meeldauw en bladvlekken ziekte. In openlucht kan jonge kervel aangetast worden door de zwarte bonenluis. Onder glas kan de teelt soms worden aangetast door de groene bladluis. Ik zaai zelf altijd in de herfst omdat lente teelt bij mij ook nooit goed gaat, maar meer in de trant van zaad dat niet opkomt.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 ik denk toch een grondschimmeltjezoiets: linkje dus: verse potgrond gebruiken, warm opkweken, weerstand verhogen, blad droog houden etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvandervelde Posted June 11, 2015 Author Share Posted June 11, 2015 Gisteren heb ik weer een foto gemaakt en opnieuw gezaaid.Waarschijnlijk toch een bodemschimmel. Wanneer het alleen maar van de stres zou zijn, dan zou een plant zich toch kunnen herstellen.Vreterij aan de wortels kan ik ook niet vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted June 13, 2015 Share Posted June 13, 2015 Ik had ook kervel gezaaid paar maand terug, was mooi opgekomen, was bijna oogstbaar en dan volledig bruin geworden, de dille (op 10 cm ernaast) doet het gelukkig nog voortreffelijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts