Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Biologische preventie phytophtora/aardappelziekte

Balto

Recommended Posts

Is daar een verzamellijstje van? Zo nee, misschien fijn er één te maken? Daar ik merkte dat er niet zoveel over bekend is.

Zelf gebruik ik voor het eerst Pilzvorsorge.

Edited by Guest

Helaas zijn die er niet. Althans geen die in België en/of Nederland zijn toegelaten. Overigens: Ook als er op (de doos, de reclame) van een middel staat dat het "biologisch" is, is het vaak NIET zo ekologisch verantwoord of onschadelijk als het (niet echt beschermde!) woordje "biologisch" er op doet vermoeden.

Hier de tips die Velt momenteel geeft voor het telen van aardappels (en tomaten).

http://www.velt.be/tomatenziekte

Ik haal even de specifieke stukjes over aardappels er uit naar voren:

Effectieve maatregelen (anno 2015)

•Plant resistente aardappelrassen: Sarpo Mira, Bionica, Toluca, Carolus, Connect,... Deze rassen blijven niet resistent en worden over enkele jaren vervangen.

Andere algemene preventieve maatregelen

•Versterk je planten door om de paar weken met basaltmeel of lavameel te stuiven of door heermoesaftreksel te spuiten.

•Zorg voor ruime plantafstanden: zo kan het loof tijdig opdrogen;

•Geef je aardappelen en tomaten niet te veel stikstof, want dat geeft veel & teer blad;

•Kweek (veel) verschillende rassen (naast mekaar): zo spreid je je kansen op een goede oogst.

Preventieve maatregelen voor aardappelen

•Kweek heel vroege rassen, die de ziekte voorblijven, en oogst ze ten laatste begin juli.

•Kweek zeker geen Bintjes: die zijn heel gevoelig.

•Kiem je plantaardappelen goed voor: zo krijgen ze een voorsprong.

•Het aangetaste aardappelloof tijdig afmaaien kan het doorgroeien van de schimmel tot in de knol voor de oogst afremmen.

•Oogst tijdig je knollen, voordat ze nat worden en de schimmelsporen erop komen.

•Bewaar je aardappelen droog, donker en vooral heel luchtig tot november. Controleer ze de eerste weken op eventuele rotte plekken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Jammer dat die er niet zijn en bedankt voor de informatie.

Ik bedoel ook middelen die bijvoorbeeld niet officieel phytophtora bestrijden, maar wel preventief kunnen werken. Zoals Pilzvorsorge schijnt. Ik zal de titel even aanpassen dan.

Ook las ik eens de tip van melk tegen phytophtora. Het is bekend dat melk tegen bijvoorbeeld meeldauw is, maar tegen een pseudo schimmel zoals de aardappelziekte??

Net gevonden op dit forum ter preventie: zilverwitte alsem

En even verder gekeken en las nog een site die heermoes aftreksel aanbeveelt, vanaf juni.