Bommelding Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Hallo allemaal, Is het de bedoeling dat een Balkonzauber tomaat gediefd wordt? Dit is mijn eerste moestuinjaar en voor de meeste tomatensoorten is het duidelijk, maar ik vind op internet tegenstrijdige informatie over het ras Balkonzauber.Daarnaast vroeg ik me af of deze tomaat vastgezet moet worden aan een stok o.i.d. of dat hij gewoon op zichzelf kan staan? Ik heb ze wel expres diep uitgeplant zodat de wortels voor stevigheid zorgen. Tot slot nog een vraag over komkommers. Ik heb twee komkommerplanten die tegen de schuur op groeien en dus klimmen, maar ik heb ook een komkommerplant die onder een plastictunnel staat. De bedoeling was om deze te laten kruipen. Ik heb een poging gedaan de plant een beetje om te buigen door hem met een draadje een beetje naar de grond te trekken, maar dat vond de plant niet zo leuk, want hij kreeg na een tijdje wat gele bladeren en groeide ook niet echt meer door. Wat is de beste manier om te zorgen dat een komkommer gaat kruipen? (Aangezien het een paar korte vragen betreft leek het me handig om ze maar samen in één topic te stellen.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Die Balkonzauber kende ik niet (zat ze bij de AH-moestuinpotjes? ) maar is volgens deze site http://fruitabc.blogspot.nl/2014/04/speciale-tomaten-zijn-erg-lekker-en-kan.htmlzelftoppend en ca. 80 cm. Niet dieven dus, anders weinig oogst. Klein stokje of 2 voor stevigheid en rechthouden is altijd wel gewenst bij een tomatenplant. Kruipen doet ie vanzelf, plant ze gewoon rechtop met een laag steuntje er rond (ik gebruik een soort beugeltje) zodat er rond de stam ruimte blijft (Gieten rondom de plant, niet op stam en niet op bladeren, daarvoor is die ruimte!) op een 30 a 40 cm afstand daarvan komt de plant weer naar beneden door eigen gewicht en groeit daar verder. Beetje leiden misschien. Krijgt ze ergens steun, zal ze proberen omhoog te groeien daaraan. Als ze gaan groeien, komt er makkelijk 10 a 15 cm. per dag bij en kruipt hij vanzelf met stengels van makkelijk een meter of 2 en meer. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bommelding Posted June 15, 2015 Author Share Posted June 15, 2015 Bedankt voor de reactie! De tomaten komen inderdaad uit de AH moestuintjes Ik zal er zo snel mogelijk wat stokjes bij zetten!Wat bedoel je precies met dat steuntje om de komkommerplanten? En ik hoef dus niet bang te zijn dat de plant knakt doordat hij topzwaar wordt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Wat bedoel je precies met dat steuntje om de komkommerplanten? Eigenlijk niet veel meer dan een balkje of horretje waardoor de plant op de plek waar je water geeft, even niet op de grond komt. En ik hoef dus niet bang te zijn dat de plant knakt doordat hij topzwaar wordt? Als ie over de grond groeit, niet. De grond is stevig genoeg. En daar liggen de takken en de komkommers. Als je ze op zou willen binden, moet je zorgen dat het bouwsel waaraan je dit doet wel sterk genoeg is om de plant met een aantal vruchten te dragen. In de open lucht moet je ook nog rekenen dat flinke wind met de plant of een bouwsel kan gaan spelen: De plant wat dieper planten (tip Bit) en fixeren met enkele stokjes voorkomt dit bij platte teelt. Bij klimmende/hangende teelt het bouwsel behoorlijk stevig maken dan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bommelding Posted June 15, 2015 Author Share Posted June 15, 2015 Ik bedoelde eigenlijk dat de plant naar boven toe zou gaan groeien en dan (omdat er niks is waar hij tegenop kan groeien) omvalt en zou breken voordat hij uberhaupt is begonnen met kruipen of vrucht dragen. Excuus voor de onduidelijke uitleg.Maar als ik jouw posts zo lees buigt de plant vanzelf zodra hij te lang wordt om rechtop te staan, en breekt daarbij niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts