Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Koolrabi verspenen, grote kans op doorschieten?

victorhurxkens

Recommended Posts

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat als je koolrabi zaait in een rij en daarna doet verspenen dat je een grote kans hebt op doorschieten, zijn er moestuiners die hier ervaring mee hebben? Soort wat nu staat in een rij gezaaid en bijna verspeent moet worden is Koolrabi Azur Star, dat is de paarse variant.

Voorzaaien in een bakje en dan verspenen of uitplanten in de tuin gaat zonder problemen. Zo doe ik het altijd. Is in principe niet echt heel anders dan voorzaaien in de tuin lijkt me. Hooguit met het verschil dat de omstandigheden (temperatuur e.d.) in de vollegrond wat minder goed te regelen zijn dan in een zaaibakje en dat deze 2-jarige plant daarop kan reageren met bloei.

Een van de vele paarsrode rassen maakt daarbij niet zoveel uit, tenzij het echt een ras is dat reageert op daglengte en daardoor meer geschikt voor voorjaarsteelt en/of zomerteelt? Maar dan zou dat op het zaadzakje moete staan bij zaaitijden.....lijkt me.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb geen idee, maar de planten zijn nu dus ongeveer zo groot dat ze verspeent moeten worden (hoe je ze koopt) dus ik ga er vanuit dat er ook van geoogst kan worden nog dit seizoen he

Ik heb net gelezen dat het een vrij vroeg ras is. van Januari tot juli kan het geplant worden

Koolrabi is een vrij korte teelt. Zeker als je een "vroeg" ras hebt (betekent niet zozeer vroeg in het jaar, maar dat het een relatief korte tijd nodig heeft tot de oogst ) kun je denken aan 10 a 12 weken tussen zaaien en oogst. Minder vroege rassen duren enkele weken langer.

Is dus heel erg geschikt om als een voorteelt of een na-teelt te gebruiken, zeker als je ze apart voorzaait zodat ze veel korter op hun tuinplek hoeven te staan.

Dat het een 2-jarige plant is betekent dat ze - onder goede groei omstandigheden - pas gaat bloeien net na de winter in het jaar dat ze gezaaid zijn. Maar dat wil je niet (tenzij het je om zaad-winning te doen is).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.