Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kiwi enten

elwizzy

Recommended Posts

Beste,

Ik heb in mijn tuin 4 uit de kluiten gewassen kiwiplanten staan die sinds dit jaar volop bloeien (ze zijn tussen de 5 en de 10 jaar oud).

Echter tot mijn grote consternatie zijn het allemaal mannelijke varianten en kan ik zoals het nu is, vruchten op mijn buik schrijven

818331430806image2.JPG

456101430806image3.JPG

937301430806image4.JPG

Daarom zou ik op de mannelijke kiwiplanten een vrouwelijke variant willen enten.

Ik heb in mijn tuin ook een vrouwelijke plant (Hayward) staan van 2 jaar.

864061430806image1.JPG

Heb gelezen dat oogenten een goede techniek zou zijn om dit uit te voeren.

Nu heb ik wel nog een aantal vraagjes die jullie hopelijk kunnen oplossen:

• Kan ik voor het oogenten de ogen van mijn jonge kiwiplant (2-jarigen) gebruiken?

• Moet ik nadien alle mannelijke takken verwijderen of kunnen er tegelijk mannelijke en vrouwelijke takken bloeien?

• Kan eventueel ook een kiwibes worden geënt op een kiwi onderstam?

• Waar moet ik precies enten op de onderstam, oude takken of nieuwere takken?

Bedankt

Enten van kiwibes op kiwi is zeer goed mogelijk. Er lopen op dit forum wel een paar liefhebbers rond met praktijkervaring die je graag zullen willen adviseren. Mochten zij de komende twee - drie dagen zich niet spontaan aanbieden, dan stuur ik je nog wel een bericht.

Nou ben ik ook wel geintresseerd in dat bericht.

Ik namelijk een grote, niet bloeiende, 10 jaar oude 'Jenny' staan die ik wil gaan proberen om te enten met een kiwibes. Lukt dit niet dan kan ik hem altijd nog rooien.

Groetjes,

Bram

Heb zojuist een berichtje gestuurd naar iemand van wie ik weet dat hij dit voorjaar precies datgene heeft gedaan wat jullie van plan zijn. Zelf heb ik nul komma nul praktijk ervaring met enten.

@Bram, Is inderdaad een mooie oplossing voor al die Jenny's die in de praktijk blijken tegen te vallen (te weinig mannelijke eigenschappen). Je kan daar meerdere kiwibessen op enten.

Iemand mag eventueel zelf enthout komen afnemen (in Gouda) van mijn drie ongeveer 5-jarige kiwibessen: Weiki/Weima/Bayern kiwi (m), Weiki/Bayern kiwi (v), Ken's Red (v).

Uit mijn hoofd gezegd, zoek je enthout van ongeveer een potlood dikte, maar ik kan mij sterk vergissen (het boek van Ch. De Kezel over kiwibessen waar ik dat meen in gelezen te hebben ben ik helaas kwijt).