Tanja65 Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Mijn Mizuna is volledig doorgeschoten, ik heb besloten enkele planten te laten staan voor het zaad. hetzelfde geldt voor de Rucola. Nu vraag ik - beginnende tuinier- me af hoe dat dan verder moet met zaadwinning. De mizuna heeft mooie boontjes waar het zaad in groeit, moet ik die laten groeien tot ze afvallen, of nu plukken en drogen, of? Van de rucola is me ook niet helemaal helder hoe ik het zaad moet oogsten. Wie helpt me? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 google?google? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Hoi Tanja, over het algemeen kun je zaadpeulen/omhulsels/vliesjes/knopjes het beste oogsten als ze er dor en bruin uitzien. De zaden binnenin zijn dan helemaal afgerijpt. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Dank je, Raquette. En RobO, ik heb altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan (van de antwoorden ben ik niet zeker .Maar google hielp me niet verder. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 hoi , ze waren niet bedoeld als hint, de antwoorden staan er in: mizuna: Van de planten die in het voorjaar doorschieten kunnen we er paar laten staan om zaad te winnen. Oogst de peultjes voordat de zaden eruit gaan vallen, en laat ze nadrogen op een schaal. Deze zaden kunnen in hetzelfde jaar vanaf juli/augustus weer gezaaid worden. en rucola: Zaadwinst is heel gemakkelijk. Laat enkele planten in de zomer bloei komen, tot de zaadpeultjes in de herfst verschijnen. Als deze bruin en droog zijn is het zaad oogstbaar. Pas wel op, want rucola is een kruisbestuiver: ze kruist niet met andere leden van de Brassica-familie maar wel met alle rassen en species van de Rucola onderling (wat trouwens niet zo heel erg is, de blaadjes van de nakomelingen zullen afwisselend iets meer of minder ingesneden zijn, maar de smaak is nog steeds de smaak van rucola). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts