Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Spaanse (witte) boon

Cees Tabak

Recommended Posts

De titel zegt het al, een vraagje over de Spaanse boon. Het ziet eruit als volgt: wit en de grootte /vorm van een tuinboon.

Die kreeg ik van een kennis die het ook over via via had. Over de boon wist hij verder niet veel te vertellen, behalve dan dat de boon

wortel maakte, afstierf en de volgende twee jaar soieso vanzelf weer op zou komen.

Iemand meer info? Google bood helaas geen uitkomst.

• 2 weeks later...

Een merkwaardig verhaal dat niet overeen met mijn ervaring met de Spaanse boon.

Spaanse Witte'/ Spagna Bianco is een stokboon ook wel genoemd: Droogwinners (Engels: Dry Shelling Beans) (Phaseolus vulgaris)

Het betreffen grote, witte, platte bonen. De klimmende bonenplanten groeien snel en rijpen vroeg (90 dagen).

Droogbonen worden op verschillende manieren geoogst. Sommige rassen zijn met gehele peul ook eetbaar, anderen kunnen alleen vers of (gerijpt) droog gegeten worden.

Zaaien: mei-juni aan de voet van stokken of andere klimmogelijkheid (2 m hoogte).

Bonen houden van warmte, zaai niet te vroeg (na 1 mei) en niet met veel regen op komst.

Om e.v.t. het uitkomen van eitjes van de bonenvlieg te voorkomen plaatst je de goed gedroogde bonen 24 uur in de vriezer.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.