Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vlierbessen


dennislp

Aanbevolen berichten

Sinds een paar jaar hebben wij vlierbessen in de tuin, ze zijn denk zo'n 4 meter hoog en als onkruid begonnen. Nooit gesnoeid, willen we dit jaar naar de bloei wel doen, willen er eigenlijk een metertje afhalen. Vooral omdat hij erg snel groeit als je het mij vraagt... heb nu al uitlopers langer dan 1meter gezien??

 

Er zitten denk snel een stuk of 40 á 50 bloemschermen aan, best veel denk ik dus... daar zou ik graag wat mee gaan doen, maar...

 

Zijn er onder de vlierbessen ook soorten die niet eetbaar zijn? (weet namelijk niet welke soort dit is, als er meerdere soorten zijn....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgepast, niet alle vlierstruiken geven eetbare bessen!

 

Afhankelijk van de bloeiperiode, structuur van de plant en de kleur van de vruchten kan je vaststellen of je te doen hebt met een eetbare soort.

 

Als je te doen hebt met een houtige, struikachtige plant zit je goed. De eetbare vlier bloeit van ongeveer nu tot eind juni. Controleer ook even of de bessen zwart zijn en de steeltjes rood. Als dat zo is, zit je met een gewone eetbare vlier die heerlijk is in siroop of jam. De bloemen zijn overigens ook eetbaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dennis, als het goed is heb je inmiddels mijn receptje gelezen.

Als je de vlierbessen in het najaar snoeit, heb je volgend voorjaar weer een hele bos. Wij hebben er enorm veel en zagen de struik af tot soms 15cm boven de grond. Er is nog nooit wat ingevroren of doodgegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan er ook een boel, bij ons worden ze gesnoeid door de geiten

 

De takjes en steeltjes van de bloesem schijnen bitter te zijn. Dus als je die meekookt voor een siroop, krijgt de siroop ook een bittere smaak.

Ik wacht tot de bloesem er bijna afvalt, en schud dan elke bloemscherm hard heen en weer in een grote kom. De bloemblaadjes vallen er dan af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...