Roos78 Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Hallo, wie niet waagt, wie niet wint...dus ik probeer het gewoon:Mijn ouders hebben een goudels die dit jaar toch wel erg ziek lijkt te zijn. Ik ben bang dat er een boomverzorger bij zal moeten komen, maar aangezien ze wel iets anders (gezondheidszaken) aan hun hoofd hebben, zitten ze daar op dit moment niet echt op te wachten. Ik heb veel info gezocht over boomziektes online, maar echt een duidelijke oorzaak/ziekte kan ik als leek niet herkennen. Ik zie geen beestjes, gaten, knobbels, hars, vloeingen enz. Wat opvalt is de gele mos en het wittige....schimmel???Ik heb wat foto's gemaakt, in de stiekeme hoop dat iemand hier een idee heeft wat het zou kunnen zijn.De "verdikking" op de laatste foto zit laag op de stam, misschien doodnormaal, maar het viel me gewoon op. Ter vergelijking, deze goudels staat 20 meter verderop aan de andere kant van de tuin Heeft iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken, of een tip waar ik info kan vragen online??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Zou die verdikking geen boomkanker zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Die verdikking is de ent-plek. Echt heel normaal. Je ziet vergelijkbare grote bobbels veel bij prunus die ze in grote hoeveelheden in lanen en parken aanpoten. De sier-soort is dan ge-ent op de gewone els. Komt veel voor. De verschijnselen doen mij aan 2 dingen denken. 1 optie zou kunnen, dat de boom gewoon dood gaat. Misschien niet zo opgevallen de laatste jaren, dat de boom gewoon op was ? Het dit jaar dus echt niet meer red. Het is een wat slappe optie die ik geef. Maar sluit hem niet uit.2e is dat ik eigenlijk zie dat de boom "verdroogt". Is er iets aan de voet vlakbij de boom aan de hand ? Is er gegraven ofzo ? Staat ie op de erfgrens en heb je een boze buurman ? Gewoon verdroging ( door de huidige al maanden durende droogte ) kun je wel uitsluiten bij zo'n oude boom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groenteman Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Volgens mij is het geen goudels, maar een goud iep zo te zien aan het blad en de boom zelf. Dus als hij dan dood gaat zou ik denken aan iepenziekte. En dit klopt met het ziektebeeld wat te zien is op de foto's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roos78 Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 Hartelijk dank voor jullie meedenken.Die verdikking is de ent-plek. Echt heel normaal. Je ziet vergelijkbare grote bobbels veel bij prunus die ze in grote hoeveelheden in lanen en parken aanpoten. De sier-soort is dan ge-ent op de gewone els. Komt veel voor. De verschijnselen doen mij aan 2 dingen denken. 1 optie zou kunnen, dat de boom gewoon dood gaat. Misschien niet zo opgevallen de laatste jaren, dat de boom gewoon op was ? Het dit jaar dus echt niet meer red. Het is een wat slappe optie die ik geef. Maar sluit hem niet uit.2e is dat ik eigenlijk zie dat de boom "verdroogt". Is er iets aan de voet vlakbij de boom aan de hand ? Is er gegraven ofzo ? Staat ie op de erfgrens en heb je een boze buurman ? Gewoon verdroging ( door de huidige al maanden durende droogte ) kun je wel uitsluiten bij zo'n oude boom.Ik heb mijn vader na het lezen van dit bericht gebeld. Ik wist al dat een boze buurman geen optie is, ze hebben vriendschappelijk contact met alle buren om hen heen. (elkaars tuinen, huizen en dieren verzorgen, krant delen, elkaar helpen, bakkie doen enz) Daarnaast staat de boom op de hoek van een straat. Maar mijn moeder zei dat er inderdaad gegraven was onder de stoep achter de heg voor glasvezel-gebeuren. Dit was wel al een tijd geleden. Mijn vader maakte zich toch zorgen of het niet iets besmettelijks was voor de andere bomen en besloot toch maar om een boomverzorger te zoeken. (op ongeveer 3 meter afstand van de zieke boom staat een mega soort spar/den vlak tegen het huis, te zien op de tweede foto, en als die ziek of dood zou gaan...ramp) Laat er nou net een boomverzorger 2 straten verderop te wonen die meteen wel even langs wou komen. (lang leve het dorpsleven) Volgens mij is het geen goudels, maar een goud iep zo te zien aan het blad en de boom zelf. Dus als hij dan dood gaat zou ik denken aan iepenziekte. En dit klopt met het ziektebeeld wat te zien is op de foto's Je hebt helemaal gelijk Groenteman, het is inderdaad een goud iep. Gelukkig is het geen iepziekte. De boom heeft waarschijnlijk een flinke klap gehad van het graven en het advies was er een tijd niks aan te doen. Het is een kwestie van afwachten, maar de boomverzorger denkt dat hij zal herstellen en hopelijk volgend jaar er weer beter uitziet. Die man zal over een tijd nog eens komen kijken hoe het met de boom gaat en bepalen of er maatregelen nodig zijn. Nogmaals bedankt voor het meedenken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts