Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is dit?


Mette

Aanbevolen berichten

Een half jaar geleden zijn we verhuisd naar ons droomplekje; oude woonboerderij met flinke tuin waar we nu geitjes, kippen, fruitboompjes èn een moestuin hebben.

 

We zitten wederom op kleigrond, dat kenden we al van onze moestuin in Den Bosch. We hebben vroege en late aardappels gezaaid, deze week de vroege uit de grond gehaald, de late willen we nog even laten staan.

 

Maar... 2 dagen geleden waren ze 's ochtends platgeslagen, leek eerst van een kat of ander beest, maar dag erna was het ietsje erger.

DSCF108641211435860235.JPG

 

DSCF108852571435860242.JPG

 

Wat kan dit zijn? We verdenken nu een mol? Heeft dit nog gevolgen voor onze oogst, of gewoon zo laten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja...platgeslagen is het goede woord.

 

De planten lijken op een afstandje gezond, ik zie geen zieke vlekken.

Als er niets doorgelopen is (Zijn de stengels geknakt???) doet het me denken aan een reactie op de droge warmte. Kijk eens of 's ochtends vroeg (dauw zorgt dan voor wat vocht) de planten ook zo hangen. Ook een heel acuut watertekort kan de oorzaak zijn....enkele planten even begieten (niet op het blad!) in de ochtend....als ze na een uurtje meer recht staan, is dat de oorzaak waarschijnlijk.

 

Als ik het goed zie staan ze in een verhoogde bak. Zeker als ze niet zo diep geplant zijn (en de ondergrond vrij hard was....grasbed?....waardoor de wortels eerder breed groeien dan diep gaan) zou dit wel kunnen gebeuren. De planten zijn nog niet dood en vergeeld. Maar het komt je oogst niet ten goede. Door systematisch organisch materiaal op je bodem te brengen, verbetert het vermogen om vocht vast te houden sterk en zal ook de verdamping uit de ondergrond minder zijn. Voor dit moment...water geven en bodem rondom de aardappels los houden (hak, schoffel, cultivator) zodat de planten het aanwezige vocht optimaal kunnen benutten en het niet snel weer verdampt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...