Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Langedijker/andijker muizen hetzelfde als eerstelingen?


Nathanya

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik kreeg het verzoek om volgend jaar een paar Langedijker muizen in de moestuin te zetten. Daarom ben ik een beetje gaan zoeken of ik ergens pootgoed zou kunnen vinden. Op een paar websites staat aangegeven dat deze aardappelen ook wel Eerstelingen worden genoemd.

 

Betekent dat dat Eerstelingen en Langedijker of Andijker muizen hetzelfde zijn? En zo niet, waar zou ik pootgoed kunnen vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De langerdijker eersteling wordt ook wel "muis" genoemd. Het is geen aparte aardappel en gewoon een eersteling. In tegenstelling tot bijv de opperdoezer ronde. Het eerste vaatje langedijker eerstelingen wordt bij ons geveild in de groenteveiling van Broek op Langedijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weer wat geleerd :

 

" Vroege oogst van Andijker/Langedijker muizen worden in de handel ook ‘eerstelingen’ genoemd."

Ik denk dat de naam eersteling misschien wel voor meer vroege aardappels gebruikt wordt, er bestaan ook Beemster eerstelingen maar of dat dezelfde soort is?

wij kochten hier twee jaar terug eerstelingen poters bij Roozen in Haarlem. Die waren niet muisvormig en ook niet zo lekker en bewaarden slecht. Maar dat kan ook komen door onze veengrond.

 

Hier vind je het resultaat van een speurtocht naar jouw rassen:linkje

 

misschien kan onze kennis Han de Kroon je helpen: linkje

maar zoals gezegd, of het de echte Langedijker muizen zijn weet ik niet

een mailtje naar Han zelf misschien? (hij is met pensioen maar werkt nog wel wat bij de zaak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Vandaag Langedijker muizen gegeten uit de tuin.

Mijn nieuwe tuinbuur had er wat gezet, helaas te laat en op te arme zandgrond.

Het waren erg kleine muisjes geworden.

Hij had mij ook wat poters beloofd, maar tegen die tijd had ik geen ruimte meer in mijn tuin.

Volgend jaar een nieuwe kans zal ik maar zeggen.

Afgelopen weekend een deel geoogst vanwege phytophthora.

Ik zal eens een photo trekken als de rest van de muizen er uit gaat en informeren waar hij ze vandaan had.

Ik heb wel een photo van het loof, gemaakt om het verschil tussen oude mest + compost, en een handje koemestkorrels te tonen.

Hier de Langedijker muizen op arme grond:

 

 

2016062512251572091467139174.jpg

 

 

 

Triplo op de zelfde grond maar dan verrijkt r:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...