Nathanya Posted July 4, 2015 Share Posted July 4, 2015 Hoi allemaal, Ik kreeg het verzoek om volgend jaar een paar Langedijker muizen in de moestuin te zetten. Daarom ben ik een beetje gaan zoeken of ik ergens pootgoed zou kunnen vinden. Op een paar websites staat aangegeven dat deze aardappelen ook wel Eerstelingen worden genoemd. Betekent dat dat Eerstelingen en Langedijker of Andijker muizen hetzelfde zijn? En zo niet, waar zou ik pootgoed kunnen vinden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 nee, denk het niet, een eersteling is ovaal een muis muisvormig met een puntjepootgoed kun je wel aanschaffen bij Antonie: http://www.levenvanhetland.nl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nathanya Posted July 6, 2015 Author Share Posted July 6, 2015 Bedankt, ik zie ze er niet tussen staan, maar zal eens een mailtje sturen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nathanya Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Helaas, Ik krijg antwoord dat het niet in het assortiment zit. Mocht iemand nog een suggestie hebben (iemand uit Norod Holland/West Friesland?), dan graag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearco86 Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 De langerdijker eersteling wordt ook wel "muis" genoemd. Het is geen aparte aardappel en gewoon een eersteling. In tegenstelling tot bijv de opperdoezer ronde. Het eerste vaatje langedijker eerstelingen wordt bij ons geveild in de groenteveiling van Broek op Langedijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 weer wat geleerd : " Vroege oogst van Andijker/Langedijker muizen worden in de handel ook ‘eerstelingen’ genoemd." Ik denk dat de naam eersteling misschien wel voor meer vroege aardappels gebruikt wordt, er bestaan ook Beemster eerstelingen maar of dat dezelfde soort is?wij kochten hier twee jaar terug eerstelingen poters bij Roozen in Haarlem. Die waren niet muisvormig en ook niet zo lekker en bewaarden slecht. Maar dat kan ook komen door onze veengrond. Hier vind je het resultaat van een speurtocht naar jouw rassen:linkje misschien kan onze kennis Han de Kroon je helpen: linkjemaar zoals gezegd, of het de echte Langedijker muizen zijn weet ik nieteen mailtje naar Han zelf misschien? (hij is met pensioen maar werkt nog wel wat bij de zaak) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Vandaag Langedijker muizen gegeten uit de tuin.Mijn nieuwe tuinbuur had er wat gezet, helaas te laat en op te arme zandgrond.Het waren erg kleine muisjes geworden.Hij had mij ook wat poters beloofd, maar tegen die tijd had ik geen ruimte meer in mijn tuin.Volgend jaar een nieuwe kans zal ik maar zeggen.Afgelopen weekend een deel geoogst vanwege phytophthora. Ik zal eens een photo trekken als de rest van de muizen er uit gaat en informeren waar hij ze vandaan had.Ik heb wel een photo van het loof, gemaakt om het verschil tussen oude mest + compost, en een handje koemestkorrels te tonen.Hier de Langedijker muizen op arme grond: Triplo op de zelfde grond maar dan verrijkt r: Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts