Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teelt na aardappel


jasmin

Aanbevolen berichten

Vroeger luste ik totaal geen rauw witloof, vond het te bitter.

Maar men eigen vollegronds wel hoor.

Liefst eet ik het rauw met zalmsalade.

Le legt de zalmsalade in een heel blaadje, hapt zo heerlijk weg, getver moet stoppen krijg het water al in de mond

 

Warm in de oven met hesp rond en kaassaus mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Gestoofd met honing ......................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus vollegrond werkt bijna hetzelfde als forceren alleen je graaft ze dan buiten in met bescherming of in kas ipv in huis.

nou best leuk om te proberen ik ben gek op witlof en wat betreft ruimte is buiten of in kas beter dan in huis.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mei tot einde juli, je kan zo wat spelen met de rijpheid van de wortel.

 

Eens rijp is er geen probleem, als ze nog niet rijp zijn, kan je zien dat de schouder van de wortel bol staat soort epaulette, ze op het land na rooien daksgewijs over elkaar leggen omdat de voeding van het blad dan naar de wortel trekt, en dit minstens een week, ik laat ze 2 weken liggen.

 

Binnen kan in een koele garage (best een constante temperatuur) of in de kelder, mijn kelder is in de winter 14°, dit is ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus vollegrond werkt bijna hetzelfde als forceren alleen je graaft ze dan buiten in met bescherming of in kas ipv in huis.

nou best leuk om te proberen ik ben gek op witlof en wat betreft ruimte is buiten of in kas beter dan in huis.

 

 

Vollegronds is veel lekkerder.

Forceren is makkelijker en meer controleerbaar wat oogstdatum betreft, na 2 à 3 weken eet je dit hemels genot, beter dan rijstpap met gouden lepeltjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de witlof je toch teveel werk lijkt: wat dacht je van veldsla? Groeit de hele winter door, en je hebt heerlijke sla buiten het seizoen. Ik teel het samen met boerenkool na de aardappels, en strooi het zo op de grond, even inharken...eventueel nog wat wieden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het twee jaar geleden wel gedaan omdat ik geen andere geschikte plaats kon vinden. Erwin Duivenvoorden schrijft hier het volgende over:

Nieuw plantbed

Als men een nieuw plantbed maakt. Zorg ervoor dat het schoon is en dat er de laatste 3 jaar geen aardbeienplanten hebben gestaan. Wat ook slecht is, is als er voor aardappels of tomaten hebben gestaan. Deze hebben last van dezelfde bodemschimmels en kunnen de nieuwe planten gelijk aantasten. Over deze ziektes meer in het hoofdstuk daarover. Als men zelf stekt kijk dan goed of de moederplant gezond is. Is dat niet zeker gebruik er dan geen stekken van want U bent alleen bezig ziektes te verspreiden zoals Verticilium, in de volksmond verwelkingsziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je volgend jaar op t zelfde stekkie weer aardappels wilt zetten en ze gaan er dit jaar in juni uit, wat kan je er dan t beste na de aardappels neerzetten zodat je er volgend jaar zonder zorgen weer aardappels kunt telen?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik zou het ook niet aanraden... aangezien je ook je tuin eens in de zoveeltijd moet bekalken. Aardappels houden niet van kalk. Als je je tuin in vier delen of meer indeelt dan gaat op het stuk waar de kool komt de kalk. Die zijn er gek op. Eens in de 4 jaar heb je dan in je hele tuin bekalkt als je dat netjes aanhoudt. Wisselteelt is vooral bedoeld om ziektes en bodemuitputting geen kans te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisselteelt: dat is leuk, maar ik heb geen flauw idee hoe mijn twee voorgangers hun tuin ingedeeld hadden.... dus ik vertrouw niet op dat systeem, simpelweg omdat ik maar net in mijn eerste seizoen zit. Ik weet ook niet hoe ik dit probleem ga aanpakken in de toekomst. Leuk die systemen van vier jaar, zes jaar, acht jaar.... Hoe weet ik wat er vier, zes of acht jaar geleden in mijn tuintje is gebeurd, en hoe kan ik daar dan op inspelen? En daar gaat het om in dit systeem. Niet het domweg uitvoeren van een wisselplan. Want dan ben je alleen maar bezig met jezelf vrij te pleiten, zonder je grond te kennen.

Voorbeeld: veel maden van de koolvlieg tegengekomen. Echt van voor naar achter in de tuin. Ook kom ik echt overal opstekend aardappelloof tegen... Als daar een ziekte aan vast zit, ben ik zwaar de pineut. En de aardappelziekte heerste vorig jaar op ons complex.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk topic dit. Eerst al de uitleg over (vollegronds) witlof en daarna de discussie over vruchtwisseling en voor-/nateelten. Ik heb vorig jaar bij wijze van experiment witlof gezaaid en ingetafeld in een emmer, die vervolgens in onze gang stond. Van geoogst en het was inderdaad lekker! Wel vond ik het lang duren voordat de witlof eindelijk oogstbaar was en had ik hele losse kroppen, maar ja voor een eerste keer... Dit jaar ga ik er zeker weer mee aan de slag.

 

Dan over voor-/nateelten. Ik wil me hier ook netjes aan vruchtwisseling houden. Het lukt me niet helemaal aangezien alle vruchtgewassen bij ons in de kas staan. Heb nu bedden met; aardappels, kolen, wortel/ui, peulvruchten, die ik steeds ga wisselen. Als ik nu in het aardappelbed iets uit een andere groep teelt dan ligt mijn vruchtwisseling door de war toch? Vandaar dat ik bladgewassen (geen aparte bed bij mij) als voor-/nateelten gebruik of andere gewassen uit dezelfde groep. In het kolenbed bijvoorbeeld vroege chinese kool en late rode kool, dan blijf je binnen dezelfde groep.

 

Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel vond ik het lang duren voordat de witlof eindelijk oogstbaar was en had ik hele losse kroppen, maar ja voor een eerste keer... Dit jaar ga ik er zeker weer mee aan de slag.

 

Los witloof kan enkele oorzaken hebben.

Verkeerd zaad, vollegronds gebruikt om te forceren.

De wortelen waren niet afgerijpt.

Het loof was te kort afgesneden.

Vochtverhouding was verkeerd.

Verkeerd geforceerd.

Te warm.

Te koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou inderdaad wat een waslijst. En ik ben bang dat het aan al die factoren ligt. Ik wist niet eens dat er twee soorten zaad waren (in een opwelling gekocht). Van afrijpen wist ik ook nog niets, loof te kort afgesneden, zou ook best kunnen, vochtverhouding verkeerd, dat zeker is ben niet zo goed met watergeven en het zal bij tijden te warm en bij tijden te koud zijn geweest

 

Nieuwe ronden nieuw kansen

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoofdzaak bij losse witlof is denk ik dat het echt stikdonker moet staan, dan gebeurt het niet.

gaat het langzaam dan zet je gewoon wat warmer, witlof is leuk maar ook simpel als je de instruktie goed opvolgt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...