jonas_g Geplaatst: 9 juli 2015 Geplaatst: 9 juli 2015 Dag iedereen, Als ik hier en daar wat tuintje voorbij ga kijk ik graag wel eens rond wat er allemaal groeit en vooral hoe het groeit. Nu zag ik onlangs in een aantal tuintjes dat sommige tuinders hun prei plantjes kort knippen, laten we zeggen ongeveer iets meer dan 1/3 van het groene loof wordt afgeknipt. Wat zou hiervoor de reden zijn ? Quote
balkontuinder Geplaatst: 9 juli 2015 Geplaatst: 9 juli 2015 Dat is waarschijnlijk gedaan bij het uitplanten van voorgekweekte prei. Ik weet niet precies waarom dat gebeurt, maar weet wel dat het erg gebruikelijk is om te doen. Quote
Pietl Geplaatst: 9 juli 2015 Geplaatst: 9 juli 2015 Als de prei verplant wordt verliest die vaak wortels bij het uitdoen. Als je dan al het groen laat staan moet de plant enorm veel moeite doen om te overleven. Door het loof in te korten beperk je dit. Dit principe passen ze vaak ook toe bij het verplanten van struiken of stekken bv. Althans dat denk ik... Quote
Jorg Geplaatst: 9 juli 2015 Geplaatst: 9 juli 2015 Hier vindt je ook nog wat meer informatie: planten-van-prei-wel-niet-inkorten-van-loof-en-wortels-t5212.html Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 Ik heb vorig jaar regelmatig een stuk loof afgeknipt. Dit op aanraden van een vriend die ook al jaren tuiniert. Hierdoor zou de prei dikker worden, en ik moet zeggen...ze vielen mij niet tegen. Ze waren ook vrij van ongedierte. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Johmir Geplaatst: 12 juli 2015 Geplaatst: 12 juli 2015 Loof kort knippen heeft tot doel om de plant beter te laten aanslaan zodra ze uitgeplant zijn. Zoals gezegd worden de wortels van de planten bij het uitplanten beschadigd en dus is het verstandig om een deel van het groen ook weg te nemen. Dit kom je ook wel tegen bij het uitplanten van bv. sla en andijvie. Een deel van het groen wordt dan weggeknipt/afgedraaid zodat de planten snel weer aanslaan op hun nieuwe plek. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.