Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uien ,en nu?


suus76

Aanbevolen berichten

Vorig jaar een waardeloze uienoogst gehad, dat is dit jaar wel anders. Ik heb een flink aantal uien gepoot en deze zijn inmiddels uitgegroeid tot enorme uien, sommigen wel van een pond per stuk als ik dat zo inschat.

 

Nu staat het loof nog helemaal groen rechtop, en is er geen sprake van verdorren, bij mijn sjalotten, en zaaisjalotten evenmin. Een buurman van verderop zei ons dat we de uien er beter uit konden halen omdat ze zo groot waren dat ze konden gaan scheuren, ik heb daar niet heel veel over kunnen vinden op internet.

 

Ook zie ik verhalen van uienvlieg, maar ik weet niet hoe ik dit goed kan herkennen, ik zou er enorm van balen als mijn prachtige uien alsnog verloren zouden gaan. De vraag is nu wat te doen. Moet ik het loof zelf maar omknakken, of zal ik de uien nu rooien, of juist laten staan totdat het loof vanzelf gaat omvallen?

 

Er staan zoveel verschillende dingen op internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorig jaar hadden we ook slechte uien, valse meeldauw, door het weer

dit jaar een koud en droog voorjaar dus nu doen ze het langzaan maar goed

 

scheuren ken ik niet echt, alleen in het buitenste bruine blad, vind het zelf geen probleem want we eten ze hier snel op of maken een portie vriezerspul

 

wij strijken wat uien (leggen het loof plat met de hand) inderdaad nu, na een dag of 5 halen we ze eruit voor vers gebruik

 

als je ze langer wilt bewaren is het beter te wachten totdat ze zelf voor 3/4 vergeeld zijn, maar heb je idd langer kans op narigheid; je kunt ze ook zelf strijken en alsnog te drogen hangen

 

uienvlieglarven maken je bollen waardeloos, je ziet dan gaatjes en eromheen zachte rotte plekjes in de uien; voorkomen kan alleen met anti-insecten gaas

 

waarom doe je niet allebei? beetje nu en beetje later?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...