Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Heermoes -Paardestaart verwijderen


citroen

Aanbevolen berichten

Ik zie het niet goed....maar bedoel je heermoes of paardenstaarten? (puingras is misschien een plaatselijke naam dan? Kende ik nog niet).

 

Als het dat is, is bestrijden moeilijk. Het houdt van harde en dichtgeslagen grond en wortelt tot 2 meter diep. Echt weg krijg je het moeilijk (zelfs niet met herbicide-gif als MCPA ) en het beste blijf je het steeds wegschoffelen, liefst enkele centimeters onder de grond. Dan hou je het redelijk onder controle. Een troost is dat het niet echt schadelijk of een voedselconcurrent is voor andere gewassen en dat het geschoffelde blad uitstekend werkt als mulch of voor plantversterkende gier in je moestuin. Als je je er niet aan stoort is er best mee samen te leven. Je fixeren op "het moet helemaal weg" is vrij hopeloos en slecht voor je gemoedsrust.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad ,ik heb eens een gans stuk 1m diep uitgegraven , met gedacht nu heb ik ze allemaal ,nog geen paar maanden later kwamen er op dezelfde plaats nieuwe boven .Dan heb ook het maar opgegeven met als resultaat...

Ja wij noemen het plaatselijk Puingras ,maar het moet zoals je zegt Heermoes of Paardestaart zijn natuurlijk(Equisetum)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou je ten eerste eens goed kunnen inlezen op de voortplantingscyclus van de Heermoes. Want op bepaalde momenten kan je er beter niet aankomen omdat dan de mannelijke delen massaal hun sporen loslaten. Met als gevolg dat je nog meer Heermoes kweekt.

 

Verder zou je de omstandigheden op het veld kunnen veranderen zodat de Heermoes het er niet meer naar de zin heeft.

Daarnaast groeit hij vooral op gronden met een laag kali- of fosforgehalte. Bemesten met een meststof die kali of fosfor bevat maakt dan ook dat de plant het minder naar zijn zin krijgt.

http://www.appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/bestrijding_van_heermoes_paardenstaart

 

De grond afdekken met compost danwel zwart plastic heeft ook effect. Echter drie tot vier jaar afdekken met zwart plastic was nodig om de wortelstokken in de bovenste 60 cm van de grond kwijt te raken.

http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/heermoes-bestrijden

 

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hierboven ook al staat.

Maar mijn ervaring is, dat wat je ook doet, het een redelijk onbegonnen zaak is hoor.

 

Hetgeen ik ook bedacht heb, en ik hou me daar maar aan vast, is : welk rot-onkruid je ook hebt, wil je het écht weg hebben, moet je blijven plukken . blijven plukken blijven plukken. Elke groene plant moet groen zijn. Dát is de basis. Zonder dat, zal hoe dan ook zijn kracht afnemen. Bij Heermoes weliswaar heel heel erg langzaam, maar de aanhouder wint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...