Geplaatst: 7 juni 201114 j Ne komt dat niet van Ene?...ene mispel oftewel een mispel?Zo ja snap ik het niet, een is toch onzijdig? Edit: Een muziek zal dan niet gaan natuurlijk... Abstracte woorden zijn vrouwelijk. Ik heb altijd geleerd: als je het vast kunt pakken is het mannelijk, zo niet dan vrouwelijk (behalve de dingen die biologisch gezien al mannelijk of vrouwelijk zijn natuurlijk). Dus mispel is ml en muziek is vl aangezien het een abstract iets is. Gedachte is vrouwelijk en boot is mannelijk. Alleen vallen plantennamen soms ook weer binnen uitzonderingsregels... Klopt helemaal, 't mijne is een trucje dat je kan gebruiken om snel een onderscheid te maken. Ik was natuurlijk even vergeten dat 'ne' niet gebruikt wordt in NL, daar het in Vlaanderen gewoon standaardtaal is (net zoals gij/ge). 'Een' is een onbepaald lidwoord, dat kan je praktisch voor alles zetten hé. Een stoel, een bed, een kamer, een plant, een bloem. Als je met bepaalde lidwoorden werkt, krijg je de stoel, het bed, de kamer, de plant en de bloem.
Geplaatst: 7 juni 201114 j en een uitzondering: hèt meisje Tja dat is met alle verkleinwoorden zo he, dat ze onzijdig zijn. Is een verkleining van DE meid
Geplaatst: 7 juni 201114 j Het woord meisje is zo ingeburgerd dat ik niet eens aan meid heb gedacht Nooit te oud om te leren!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.