Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflooksoorten - Allium Sativum - verzameltopic


Erny

Aanbevolen berichten

Het lijkt me leuk en handig een apart knoflooksoortentopic bij te houden waar we de verschillende knoflookvariëteiten tentoonstellen.

En of ze een beetje goede opbrengst geven of heel mooi of erg lekker zijn bijvoorbeeld.

 

In dit topic dan ook het liefst geen vragen (of identificatievraagstukken) en tips over poten, ziektes en oogsten e.d. Dan blijft het wat overzichtelijker.

Behalve natuurlijk als een soort bijzonder vatbaar bleek voor schimmels of roest e.d. dat is hier wel het vermelden waard.

 

Voor informatie over de onderverdeling en subgroepen van de knoflookfamilie raadpleeg:

http://www.knoflooksite.nl/nederlands/knoflook.htm

 

Ik zal zo beginnen met mijn eerst geoogste soorten van dit jaar... (de meeste aparte soorten komen dit jaar van "Leven van het Land" http://www.levenvanhetland.nl/knoflook.htm )

Ze zijn allemaal in dezelfde bak, met dezelfde aarde, dezelfde omstandigheden opgegroeid. Grote bak met droge losse aarde met toegang tot genoeg vocht in de onderlaag, veel zon en ook vrij in de wind. Dus dat maakt het vergelijken gemakkelijker.

 

Alvast een foto:

 

IMG637472171437498180.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

SHANDONG (subgroep Turban)

Kenmerken:

Eerst oogstbare knoflook, niet lang bewaarbaar.

 

IMG6344m46061437496487.jpg

 

IMG634691981437496490.JPG

 

Gepoot 7-11-2014: 8 tenen

Geoogst 9-7-2015, Opbrengst: 6 bollen van 3 tot 5 cm doorsnee.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

INCHELIUM RED (subgroep Artichoke)

Kenmerken:

Grote bol, buitenste tenen dik, soms broedbollen in de stam, overlappende lagen tenen, vliezen ruw en dik, velletjes vrij strak, langere bewaartijd.

 

IMG635754191437497462.JPG

 

IMG636148181437497464.JPG

 

Gepoot: 7-11-2014: 8 tenen

Geoogst: 9-7-2015: 6 bollen

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

ONTARIO PURPLE TRILLIUM (subgroep Purple Stripe)

 

IMG634959781437497757.JPG

 

Hoge verwachtingen maar helaas zéér teleurstellende oogst...

 

Gepoot: 7-11-2014: 8 tenen

Geoogst: 9-7-2015: 3 minieme bolletjes met mini-teentjes...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie kunnen natuurlijk ook jullie soorten toevoegen. Dat is wel de bedoeling.

Er zijn meerdere mensen op het forum die de wat minder voor de hand liggende soorten verbouwen. Hopelijk wordt het vanzelf een mooi bruikbaar verzamelnaslagwerkje met verschillende ervaringen, mooie foto's en hopelijk heel veel soorten.

 

De smaakervaring moet nog opgedaan worden... En ik wilde ook niet zomaar klakkeloos overnemen wat er op internet geschreven wordt (bron: veelal "Leven van het Land" en "Vreeken").

En verder is smaak natuurlijk ook nog eens erg persoonlijk. Maar ik zal in ieder geval proberen tzt een vergelijkend onderzoekje te doen.

 

Jootje, die rode ligt hier gewoon voor de sier pal in beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar geen knoflook gepoot Erny, niet aan toegekomen kon maar net de anderen bollen, knollen, zaden en planten gedaan krijgen.

Volgend jaar willen Loraine en ik verschillende soorten poten. Dit najaar die ik in de buurt kan krijgen, wil ik poten. Zullen normale soorten worden, niets speciaals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...