robijnske Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 (edited) wat kan je tegen rupsen doen op kool wand dezen eten alles op Edited July 29, 2015 by Guest Quote ervaring komt met de jaren voor de indeling https://youtu.be/RktVFToVjqg Link to comment Share on other sites More sharing options...
robijnske Posted July 29, 2015 Author Share Posted July 29, 2015 Quote ervaring komt met de jaren voor de indeling https://youtu.be/RktVFToVjqg Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Het beste kun je kool onder een insectengaas telen. Dan komen de vlinders er niet bij om eitjes te leggen. Nu ze er op zitten kun je nog proberen om ze er weer af te plukken..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Rupsen er handmatig afhalen is het enige wat je nu kunt doen. Zo zagen mijn bloemkolen er verleden jaar ook uit, dit jaar spied ik mijn kolen extra af op eitjes, luizen en ander gespuis wat het op mijn kolen voorheeft.Volgend jaar zal ik ook de kolen onder gaas gaan telen, want dat scheelt veel tijd én het is makkelijker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Doe ik ook, meestal met succes, maar dit jaar is er toch ergens een koolwitje onder het net geraakt, net op een moment waarop we weinig tijd hadden voor de tuin. Resultaat: filigraan paksoi en Chinese kool, de Sprouting Broccoli vonden ze precies wel niet zo lekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 [ik weet niet meer wie] heeft hier gemeld dat koolwitjes - hangend boven insectengaas - hun eitjes er gewoon doorheen laten vallen! Dus echt afdoende is dat ook niet. Zie ook rabarbergier Wat mij opvalt: ik heb 4 broccoliplanten. Één is helemaal opgevroten, de andere drie hebben nauwelijks last. Dus ik laat alles maar staan zo. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 @Speets; dat bericht was van Bit als ik me goed herinner.Ik heb die goedkope Ikea gordijnen gebruikt en dat valt goed mee. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CindyB Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Toevallig heb ik op advies van iemand van de tuin, mijn twee bloemkolen eruit getrokken. Deze zaten onder de rupsen en vormden zelfs geen kool... Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 dat bericht was van Bit als ik me goed herinner.Goed geheugen heb jij! Hier ook vitrage, maar ik vind het zo'n mooi verhaal dat die kleine beestjes met hun minuscule hersentjes ons toch weer te slim af zijn en gewoon hun eieren door het gaas laten vallen Ik heb hier een hele wand met klimmende Oost-Indische kers, speciaal voor de koolwitjes. Dat scheelt ook. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robijnske Posted August 1, 2015 Author Share Posted August 1, 2015 kan ik ok iets anders doen als ze met de hand af te plukken ? Quote ervaring komt met de jaren voor de indeling https://youtu.be/RktVFToVjqg Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Euhmmmm..... heb je al gekeken op de link die ik je hierboven al gaf? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rdenk Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Ik had twee jaar terug hetzelfde probleem. Bloemkolen helemaal opgevroten door de rupsen. Dit jaar heb ik me weer aan de bloemkool en de koolrabi gewaagd. Op advies van een vriend heb ik ze tussen andere groenten in geplaatst. Dat, samen met een dagelijkse bladinspectie heeft ervoor gezorgd dat mijn bloemkolen en koolrabi's rups- en slakvrij bleven. Met name de aanwezigheid van uien en doorgeschoten radijzen bleken het goed te doen; nauwelijks rupsen. En degene die ik vond: daar waren de kippen weer heel blij mee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts