Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rupsen op kool


robijnske

Aanbevolen berichten

Het beste kun je kool onder een insectengaas telen. Dan komen de vlinders er niet bij om eitjes te leggen.

 

Nu ze er op zitten kun je nog proberen om ze er weer af te plukken.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rupsen er handmatig afhalen is het enige wat je nu kunt doen. Zo zagen mijn bloemkolen er verleden jaar ook uit, dit jaar spied ik mijn kolen extra af op eitjes, luizen en ander gespuis wat het op mijn kolen voorheeft.

Volgend jaar zal ik ook de kolen onder gaas gaan telen, want dat scheelt veel tijd én het is makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ik ook, meestal met succes, maar dit jaar is er toch ergens een koolwitje onder het net geraakt, net op een moment waarop we weinig tijd hadden voor de tuin. Resultaat: filigraan paksoi en Chinese kool, de Sprouting Broccoli vonden ze precies wel niet zo lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[ik weet niet meer wie] heeft hier gemeld dat koolwitjes - hangend boven insectengaas - hun eitjes er gewoon doorheen laten vallen! Dus echt afdoende is dat ook niet.

 

Zie ook rabarbergier

 

Wat mij opvalt: ik heb 4 broccoliplanten. Één is helemaal opgevroten, de andere drie hebben nauwelijks last. Dus ik laat alles maar staan zo.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat bericht was van Bit als ik me goed herinner.

Goed geheugen heb jij!

 

Hier ook vitrage, maar ik vind het zo'n mooi verhaal dat die kleine beestjes met hun minuscule hersentjes ons toch weer te slim af zijn en gewoon hun eieren door het gaas laten vallen

 

Ik heb hier een hele wand met klimmende Oost-Indische kers, speciaal voor de koolwitjes. Dat scheelt ook.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had twee jaar terug hetzelfde probleem. Bloemkolen helemaal opgevroten door de rupsen. Dit jaar heb ik me weer aan de bloemkool en de koolrabi gewaagd.

 

Op advies van een vriend heb ik ze tussen andere groenten in geplaatst. Dat, samen met een dagelijkse bladinspectie heeft ervoor gezorgd dat mijn bloemkolen en koolrabi's rups- en slakvrij bleven. Met name de aanwezigheid van uien en doorgeschoten radijzen bleken het goed te doen; nauwelijks rupsen. En degene die ik vond: daar waren de kippen weer heel blij mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...