Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waar zet ik mijn kasje


Kleintje75

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Op bijgaande foto zien jullie mijn moestuintje, meer krijg ik niet van mn vrouw

Het stuk is ongeveer 3,5 x 3,5 meter.

Volgend jaar wil een een kleine polycarbonaat kas zetten van ca 2x1,5 meter het mooiste zou hij staan tegen de schutting, optie 1, maar dan mis ik een deel ochtendzon maar heb ik wel een uurtje langer avondzon.

Optie 2, tegen het hekje aan vind ik minder mooi, hij pakt wat wel vroeger zon en hij houdt de rest van de moestuin wat uit de wind, wat wellicht ook een pre is...

Maakt het veel uit denken jullie? Of is het met zo n klein kasje de moeite niet om druk te maken?

Wil er, naast wat voorkweken in t voorjaar, wat tomaten en komkommer en wellicht een meloentje in kwijt.moes120741438787465.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gaan voor optie 1.

Dat is (denk ik) de meest praktische locatie, en een uurtje later zon hebben is opzich geen probleem.

 

Een polycarbonaat kas van 2 bij 1,5 staat er hier nu ook, en het wordt al gauw te klein als je teveel erin wil zetten. Maar een aantal tomaten (of meerdere lage cherry tomaten) en een paar komkommers kun je er goed in kwijt.

 

Ook bloemen en andere dingen eerder opkweken is geen enkel probleem met zo'n kas. Je zult er zelfs met beperkte ruimte volop van kunnen genieten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.Door die schutting is pakt hij dan maar aan 2 kanten zon, behalve via het dak dan, zou dat niet te weinig zijn?

 

Kan inderdaad niet wachten op t kasje, wat bij voorbaat al te klein is

Maar ja, enige andere optie is alleen een kas van2x3 of zo maar dan blijft er geen ruimte meer over voor buitengroente en fruit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een (te klein) kasje. Deze heeft de ochtendzon en dan de middagzon tot een uur of 2. Ik gebruik de kas behalve voor het zo goed mogelijk overhouden van planten en kruiden en het voorkweken van groenten en kruiden, voor tomaten, paprika's, pepers, aubergine en komkommer. Dat gaat op zich goed. Maar wat ik wel zie is dat dezelfde planten die buiten staan, tegen een zuidmuur en wat beschut, iets beter groeien. In deze kas , met dit licht, gaat het kennelijk iets langzamer. Nu de planten bijna boven tegen het dak groeien, worden de vruchten wat groter dan onder. Dus vooral het licht maakt wel wat uit. Maar soms moet je kiezen en ik zou kiezen voor de handigste plek. Ik geniet erg van de kas, maar vooral ook in het voorjaar, het najaar en de winter. En in de zomer als ik de planten wat wil beschermen bv. tegen hevige wind, regen en kou.

Het voordeel is dat de kas op deze plek niet heel gauw veel te heet wordt. Wel een rustig gevoel.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is -i.p.v. een kasje plaatsen- overkappen van die 3,5 x 3,5 meter een idee?

Met transparante golfplaat of zo. Zo te zien kunnen de bestaande schuttingen als verticale dragers fungeren.

Lijkt me vanuit huis gezien visueel veel aantrekkelijker, zeker als je de westkant open laat.

Goedkoper ook, je kunt je kont wat makkelijker keren op dat stukje, en je kunt er droog zitten (mooie smoes om meer ruimte van je vrouw te krijgen).

Zaailingen kunnen in je bestaande minikasje, tomaten (en de rest) onder het afdak.

Of alleen een afdak ook geschikt is voor de teelt van meloenen weet ik niet.

Je moet dan wel alles water geven, maar dat is goed te doen op die 10 m2.

 

Als je toch voor een kasje denkt te gaan: paal voor aanschaf het beoogde formaat eens af. Dat geeft een idee over het ruimtebeslag van de kas en de ruimte die je overhoudt.

 

(Zelf nog geen ervaring met een kas o.i.d., ik heb ook moeite met het vinden van de ideale plek)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...