Bosbrandje Geplaatst: 3 oktober 2015 Geplaatst: 3 oktober 2015 Ik heb voor het eerst Phyt in de tomaten. Ze stonden in een grote bak met potgrond, Moet ik die potgrond nu vervangen? Ik heb de link hierboven gelezen, en als ik het goed begrijp blijft de schimmel in de plantenresten in de grond zitten? Maar ik ben nogal moe dus ik weet niet zeker of ik het goed heb gelezen. Quote “To plant a garden is to believe in tomorrow.”― Audrey Hepburn
frankberg60 Geplaatst: 3 oktober 2015 Geplaatst: 3 oktober 2015 Hier ook last van gehad Volgend jaar toch maar in de kas. Quote
dennislp Geplaatst: 21 oktober 2015 Geplaatst: 21 oktober 2015 Ik heb voor het eerst Phyt in de tomaten. Ze stonden in een grote bak met potgrond, Moet ik die potgrond nu vervangen? Ik heb de link hierboven gelezen, en als ik het goed begrijp blijft de schimmel in de plantenresten in de grond zitten? Maar ik ben nogal moe dus ik weet niet zeker of ik het goed heb gelezen. Je kan die aarde inderdaad niet meer voor tomaten (en bijv. aardappels) gebruiken. De schimmel zit in de grond.Ik geef elk jaar mijn tomaten die in pot staan verse aarde, maar de oude aarde gebruik ik bijvoorbeeld weer in bloembakken met bloeiers. Meestal gaat het bij mij als volgt: > Lente/zomer 2015: verse aarde voor de tomaten> Winter 2015: tomatenplanten eruit, tulpen bollen in dezelfde potten met dezelfde aarde. > Lente 2015: tulpen bollen eruit (rooien en bewaren voor volgend seizoen) en de aarde eruit.> Lente 2015: oude aarde in een pot met bloeiers (gemengd met voeding en evt. beetje nieuwe aarde) en in de tomatenpotten gaat weer verse aarde met de in februari/maart gezaaide planten. Zo gebruik ik de potten eigenlijk 365 dagen per jaar en recycle ik de potgrond enigszins, lekker efficiënt dus. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Bosbrandje Geplaatst: 26 oktober 2015 Geplaatst: 26 oktober 2015 Dankjewel Dennis. Ik ga nadenken over waar ik die tomatenpotgrond nu voor kan gebruiken. Blijft de Phyt ook voor altijd zitten? Of is de schimmel wel weg na 4 tot 6 jaar. Of hoe doen mensen met volle grond dit? Quote “To plant a garden is to believe in tomorrow.”― Audrey Hepburn
Frans Geplaatst: 27 oktober 2015 Geplaatst: 27 oktober 2015 Phytophthora plant zich zowel geslachtelijk als ongeslachtelijk voort. De ongeslachtelijke vorm 'verdwijnt' uit je tuin mits er geen aangetaste aardappels of andere resten van aangetaste planten uit de nachtschade familie blijven liggen. De geslachtelijke vorm kan wèl zonder waardplanten , tot ruim drie jaar , in de grond overleven. Een vruchtwisseling met hoogstens om de 4 jaar aardappels/tomaten op dezelfde plek is dus aan te raden. Ondanks dat er in een schone tuin na de winter geen sporen van de ongeslachtelijke vorm meer zullen zijn komen (beide soorten) letterlijk altijd wel weer een keer aanwaaien. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
aalterse-willy Geplaatst: 29 oktober 2015 Geplaatst: 29 oktober 2015 Was gisteren wat aan het opruimen en ik heb gezien dat er onnoemelijk veel pissebedden in de tuin zitten, duizenden!Voor zover ik zie is er niet veel tegen te doen maar mogelijks heeft iemand toch een waardevolle tip? Oei, verkeerde plaats zie ik nu. Hoe kan ik dit veranderen? Had het liever bij de insecten gehad. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
FruitLent Geplaatst: 5 maart 2016 Geplaatst: 5 maart 2016 TESTERS GEZOCHT ! voor nieuwe aardappelziekteresistente tomaten Beste mede-hobbytuinders, Een paar jaar geleden zijn we ons hobbymatig bezig gaan houden met resistentie tegen de aardappelziekte (Phytophthora infestans) in tomatenplanten. Aan de hand van wetenschappelijke artikelen hebben we alles wat er nu over bekend is proberen te ontrafelen. Geïnteresseerden die enige kennis over erfelijkheidsleer hebben, kunnen een samenvatting daarvan nalezen op onze hobby-website. Velen van jullie zullen inmiddels (via dit forum of via onze website) gehoord hebben over de beste commerciële resistente rassen van dit moment. Deze kun je ook op onze website vinden. Dit zijn:- 'Mountain Magic' (stamtomaat)- 'Cherry Bomb' (stamtomaat)- 'Defiant' (struiktomaat)- 'Mountain Merit' (struiktomaat) We hebben echter besloten om zelf ook eigen selecties te gaan maken. Hoe hebben we dat gedaan ?Nadat onze belangstelling in de genetische achtergronden van de aardappelziekteresistentie bij tomaat was aangewakkerd, zijn we in het buitenland op zoek gegaan naar uitgangsmateriaal met verschillende resistentiegenen en hebben het volgende weten te bemachtigen:- uitgangsmateriaal met resistentiegen Ph-1- uitgangsmateriaal met resistentiegen Ph-2- uitgangsmateriaal met resistentiegen Ph-3- uitgangsmateriaal met onbekende resistentiegenen Met dit uitgangsmateriaal hebben we in de loop van 2015 een serie nieuwe experimentele F1-hybriden gemaakt. Welke samenstelling hebben onze experimentele F1-hybriden ?Net als de beste commerciële resistente rassen van dit moment, hebben de meeste van onze experimentele F1-hybriden een gecombineerde heterozygote Ph-2 + Ph-3 resistentie, zodat deze hybriden qua resistentie identiek moeten zijn aan de beste commerciële resistente rassen van dit moment. In sommige andere van onze experimentele F1-hybriden verwachten we echter een nóg hogere resistentie, omdat:- één van de genen Ph-2 of Ph-3 homozygoot aanwezig is (in plaats van heterozygoot), en/of:- de Ph-2 en Ph-3 genen worden gecombineerd met een heterozygote Ph-1 resistentie, en/of:- de Ph-2 en Ph-3 genen worden gecombineerd met andere onbekende resistentiegenen.De experimentele hybriden met een dergelijke samenstelling zullen daardoor hoogstwaarschijnlijk een nóg hogere resistentie hebben dan de beste commerciële resistente rassen van dit moment. Wanneer zijn de zaden beschikbaar ?Al deze experimentele F1-hybriden zijn gemaakt in 2015, zodat er met ingang van voorjaar 2016 zaden beschikbaar zijn voor testdoeleinden. Deze zijn te vinden op de navolgende pagina: http://www.fruitlent.nl/verkoop/testersgezocht.html Hoeveel zaden zijn beschikbaar ?Er zijn testmonsters van 14 verschillende hybriden samengesteld. Elk testmonster bevat 5 zaden. Het aantal zaden per hybride varieert, we kunnen dus beslist niet iedereen van 14 verschillende testmonsters voorzien ! Waarom zoeken wij testers ?Aan de hand van de genetische samenstelling (welke wij natuurlijk kennen) voorspellen we dat al deze experimentele F1-hybriden een goede resistentie hebben tegen de aardappelziekte (vergelijkbaar met tot beter dan de beste commerciële resistente rassen van dit moment). De overige tuinbouwkundige eigenschappen (zoals groeiwijze, groeikracht, productiviteit, vruchtkenmerken) laten zich natuurlijk moeilijker voorspellen. Daarom zoeken we testers:- die op verschillende locaties wonen (Nederland, Vlaanderen),- die de tomatenplanten onder verschillende omstandigheden opkweken,zodat de test-hybriden onder zo breed mogelijke variabele omstandigheden worden getest. Daarmee kunnen we hopelijk een representatief beeld verkrijgen van de resultaten onder diverse uiteenlopende omstandigheden. Wat zijn de voorwaarden om als tester in aanmerking te komen ?We zoeken testers met enige ervaring met de teelt van tomaten en de aardappelziekte. Wij verwachten verder dat de deelnemer serieus werk maakt van de test en de moeite neemt om gedurende het groeiseizoen waarnemingen aan de planten te doen, teneinde de kenmerken van de diverse test-hybriden vast te leggen. Kenmerken die vastgesteld moeten worden zijn bijvoorbeeld:- groeiwijze en groeikracht- productiviteit- vruchtkenmerken (grootte, vorm, kleur, stevigheid, barstgevoeligheid, smaak)- resistentie tegen de aardappelziekte Om het laatste kenmerk waar te kunnen nemen, is het derhalve niet de bedoeling dat de planten tegen de aardappelziekte worden bespoten. Tegen een vergoeding kan een test-pakket worden besteld. Nadat de testresultaten aan het einde van dit groeiseizoen (vóór 1 november 2016) weer zijn ingeleverd, betalen we de vergoeding retour. Je hebt dus per saldo gratis zaden ! Alle informatie vinden jullie op de navolgende pagina: http://www.fruitlent.nl/verkoop/testersgezocht.html Dank voor jullie belangstelling en groet van een mede-hobbytuinder ! Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
kiekenboerinneke Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 Phytophthora plant zich zowel geslachtelijk als ongeslachtelijk voort. De ongeslachtelijke vorm 'verdwijnt' uit je tuin mits er geen aangetaste aardappels of andere resten van aangetaste planten uit de nachtschade familie blijven liggen. De geslachtelijke vorm kan wèl zonder waardplanten , tot ruim drie jaar , in de grond overleven. Een vruchtwisseling met hoogstens om de 4 jaar aardappels/tomaten op dezelfde plek is dus aan te raden. Ondanks dat er in een schone tuin na de winter geen sporen van de ongeslachtelijke vorm meer zullen zijn komen (beide soorten) letterlijk altijd wel weer een keer aanwaaien.Of je krijgt het lekker overgewaaid van de buren die niet omkijken naar hun zieke tomaten Quote
Nadi Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Wij hebben vorig jaar ook phytophtora in de kas gehad. Eerst geinfecteerde bladeren weg gehaald maar dat hielp niet echt. En stom stom stom hebben we niet op tijd geruimd en waren de planten best flink aangetast. Nou willen we dit jaar de tomaten aan de andere kant van de kas telen in grond waar er geen aangetaste tomatenplanten stonden. Maar dat is ook weer al de speling ruimte die we hebben in de kas dus hoe zit dat nou met volgend jaar? Is het dan een idee om de grond eruit te scheppen en te vervangen met nieuwe grond of heeft dat weinig zin en blijft de phytophtora vrolijk zitten? Hoe gaan jullie om met de wisseling van tomaten? Kan me voorstellen dat meerdere mensen met 1 kas hier last van hebben. Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Pff Geen idee eerlijk gezegd.. Ik weet dat het in grond kan overleven, maar hoe lang juist weet ik niet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.