Jump to content

Binnen/Buiten (kunnen pepers tegen temperatuurverschil)

Recommended Posts

Posted

Ik vroeg mij af of peperplanten tegen temperatuurverschillen kunnen. S'nachts is het nu te koud om ze buiten te laten staan dus zet ik ze s'avonds naar binnen. Maar binnen is het nog iets boven de 20 graden terwijl het overdag (zeker s'ochtends) toch wel een graad of 5 kouder is. kunnen die plantjes daar tegen? Of kan ik ze dan beter gewoon binnen laten staan overdag?

Posted

Ze kunnen wel tegen temperatuursverschillen maar hebben het niet graag onder de 15 graden (op enkele speciale soorten na). Als ze het te koud krijgen dan resulteert dat in en tijdelijke groeistop. En dat willen we natuurlijk niet.

Dus de nachttemperaturen in de gaten houden.

En buiten krijgen ze nog wel meer zonlicht nu en dat is ook belangrijk...

Maar is inderdaad altijd een beetje afwegen zo in de nazomer...

Posted

Ik zit met hetzelfde dilemma.

Mijn planten zijn eigenlijk te groot om binnen te staan maar ik wil de pepers (en paprika's) die er nog aan hangen wel graag laten rijpen.

Vanaf het weekend wordt het overdag ook erg fris (14/15), voorspellen ze, dus ik ga ze naar binnen halen.

Ik denk dat een redelijk constante temperatuur beter voor ze is dan grote afwisseling,

Posted

Toch even zeggen,

paprika hoeven niet rijp te zijn om op te eten.

Ik oogst meestal als ze nog groen zijn.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Posted

Ik heb ze al een paar dagen binnen staan. Snachts is het niet warmer dan 10 graden en ook overdag houd het niet over.

Ik heb ze bij een raam staan maar dat is dus niet voldoende qua zonlicht? De pepers die eraan hangen lijken namelijk niet echt meer te groeien en de bloemetjes leveren geen nieuwe vruchten op lijkt het.

Posted

Die van mij staan dus al wel een week binnen maar er gebeurt niet veel meer heb ik het idee. De bloempjes verdwijnen maar er komen geen nieuwe pepers meer bij en de pepers die er al aan hangen lijken niet meer te groeien. Ook lijken de bloemknopjes niet meer aan bloeien toe te komen. Komt dat omdat ze binnen staan of is het gewoon klaar voor dit jaar? De planten staan trouwens bij het raam dus daglicht zou geen probleem moeten zijn.

Posted

zoals Erny al zegt:

pepers willen warmte en licht, boven de 20 graden graag

en niet te natte voeten

als we de plantjes overwinterden hier stonden ze wel kouder, we snoeiden ze een beetje in, geven weinig water en als ze echt gaan sukkelen een beetje groeilicht

(doen we niet meer, zaaien is makkelijker, we beginnen in februari onder tl licht en hebben 15 mei redelijke plantjes voor in de koude kas)

Posted

Nog zoiets:

In mijn kamer hangt nog wel eens wat rook (vanwege de open keuken die niet goed geventileerd wordt). Is dit een probleem voor peperplanten? Of ben ik gewoon veel te bang en kunnen die planten best wel tegen een stootje?