Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groenbemesting en nachtschades


Stoyanov

Aanbevolen berichten

Hallo tuinliefhebbers!

 

Ben net terug van een maandje verkansie.

Het onkruid staat twee kontjes hoog en de patisons en courgetteplanten zijn tot buitenproportionele afmetingen gegroeid. Een paar courgettes eraan ter grootte van een anderhalve liter PET-fles. Niet meer te eten dus....

Die spit ik er lekker uit van de week.

Net als de afrikanen. Onderhand ook bijna twee meter hoog gegroeid.

Verder heb ik asters staan waar ik niks mee doe.

Ook spruitenplanten welke ik veel te vroeg heb geplant. Bijna een meter hoog en er zit niks aan.

Een regeltje bonenplanten, welke op hun eind lopen, laat ik nog even staan om boontjes te kweken voor zaad (of hoe je dat ook noemt in het geval van stokbonen) en daarna kunnen ze ook de hoop op.

De komkommerplant, in de kas, loopt op zijn eind.

Doorgeschoten paksoi. Zinia's, leeuwenbekken... you name it. Zooi zat.

Nou heb ik een stukje braak liggen en ik had het plan opgevat om al die meuk daar onder te spitten.

Maarrrrr.... kan en mag dat wel met nachtschades zoals pompoenen, komkommer en courgettes???

Of breng ik dan schadelijke stoffen in de bodem?

Waarom vraag ik dit?

Er is mij namelijk afgeraden om nachtschades te gebruiken om te composteren...maar valt deze manier daar ook onder?

Gaarne jullie advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nachtschades kunnen wel op de composthoop (behalve als ze duidelijk ziek zijn misschien).

 

Maar onderspitten is NIET composteren. Onder de grond (zonder zuurstof) zijn er heel andere rottingsprocessen dan de omzetting (zo mogelijk met warmte als je goed composteert) in een compostbak o.i.d.

 

Die reuzencourgette is prima voor courgettesoep. Als je de pitten lastig vindt, kun je ze er met een lepel zo uitscheppen als je de courgette in de lengte doorsnijdt. Als de schil te hard is: gebruik een staafmixer als je soepje gekookt is (of schil ze eventueel)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ha....neen, ik bedoelde niet onderspitten. Sowieso beter NIET spitten en beter WEL je groen composteren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen. Familie is "Cucurbitaceae"..... (Moest ook even opzoeken hoe je dat schrijft en bestaat geen echt Nederlands woord voor, voor zover ik weet.... of misschien "komkommerachtige" of zo iets?) Ook meloen hoort erbij...Latijnse naam is "Cucurbis" en de toevoeging erachter is de soort.

 

Verwarring is niet zo gek, want bijvoorbeeld de giftige heggerank lijkt op het eerst gezicht sterk op een nachtschade-soort en heeft ook flink giftige bessen...maar is toch een plant uit de familie cucurbitaceae.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...