Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke fruitbomen kiezen


Gunsmoke007

Aanbevolen berichten

Hey,

 

Kunnen jullie mij helpen naar het kiezen van de juiste fruitbomen?

 

Wat ik zou willen zetten is een Okkernotenboom, twee appelbomen en een perenboom.

De appelbomen liefst een zoete eetsoort en een stoofsoort voor appelmoes.

De perenboom moet een eetpeer zijn.

 

Ik lees dat bestuiving heel belangrijk is en mijn verdere buur heeft wel wat fruitbomen staan, alleen weet hij de soorten niet moeilijk dus om daar al rekening mee te houden.

Wat zou ik kunnen kiezen om lekker fruit te hebben en toch rekening te houden met een goede bestuiving?

 

Alle opties of raad die jullie mij kunnen geven is welkom.

 

dit seizoen ben ik ook begonnen voor het eerste jaar met een moestuin ben infeite bezig met mijn stuk van +- 600m² volledig in te richten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor een grond heb je? Ook dat kan veel uitmaken voor raskeuze i.v.m. ziektegevoeligheid.

 

W.b. peer en zelfbestuiving is Conference een veilig ras. (Hoewel kruisbestuiving altijd nog beter werkt)

 

Voor een noot is de bestuivingsafstand heel ruim, dus als er binnen een straal van een kilometer of meerdere staan hoef je je daar over geen zorgen te maken. Uiteindelijke grootte kan wel heel erg veel verschillen per ras-boomsoort...kan heel groot worden (en ook invloed op wat er verder groeit onder die boom).

 

Voor een appel zou ik je adviseren om je door een echte kweker te laten adviseren en niet naar een groot tuincentrum te gaan. Vanwege het veel grotere assortiment en deskundigheid, maar ook omdat de (vaak slecht) opgepotte planten van de meest verkopende rassen in mijn ervaring het vaak gewoon niet halen. De mogelijkheden zijn veel groter dan de paar die standaard overal verkocht worden, bekend uit de winkel en dus grootschalig verbouwd door fruittelers...maar vaak ook ziektegevoelig en afhankelijk van veel spuiten...wat je in je tuin liever niet wilt. Zelf heb ik erg goede ervaringen met kwekerij de Linde in het Heuvelland (Kemmel), maar er is er vast ook wel een goeie dichter bij Mechelen. Keuze van onderstam (boomgrootte en groeiwijze, vanwege ruimte, plukbaarheid) speelt een rol, zoals gezegd je grondsoort in verband met ziektegevoeligheden en de bestuiving.

 

Overweeg ook misschien eens mogelijkheden van een zuilvorm, tegen een muur of zo, voor appels en peren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik adviezeer je het volgende.

 

Op basis van ziekte vrijheid en ervaring

 

Appel;

Moes/ keuken. Bramly Seedsling of rote berlepsch apfel.

Zoet James grieve of zoete kroon.

 

Peer;

Gewone harrow de light of Benita (Kruizing)

Nashi peer in div soorten top smaak en een kleine boom.

Stoofpeer pondspeer of roem van Althena

 

Walnoot;

Mars top boom zelfbestuivend ziekte vrij en niet erg groot. En niet de boom die iedereen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad naar een goede Fruitboomkweker gaan en op basis van de grondsoort een advies inwinnen. Het komt bovendien nogal eens voor dat de soort die je koopt bij een doe-het-zelf zaak of Aldi of Lidl niet overeenkomt met de soort op het label. Dat risico is veel kleiner dan bij een "echte" kweker.

 

Een bijkomend voordeel is dat een goede kweker ook historische soorten heeft waarvan de vruchten in de winkel niet te koop zijn.

Zie deze link voor meer info: http://www.velt.be/activiteiten/dag-van-het-hoogstamfruit

Kijk bijvoorbeeld eens naar het aanbod van deze kweker bij jullie in de buurt: http://www.vanpeltnv.com/

 

Daarnaast zou ik je willen aanraden om ook goed advies in te winnen over het op de juiste manier snoeien van de bomen.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...
  • 2 weeks later...

En laat je w.b.t. de okkernoot niet afschrikken door de extra kosten van een ras boven een zaailing. De noten van de boom in mijn tuin zijn netto (gepeld) 2x zo zwaar als die van de zaailingnoot in de tuin van de buren. Dat betekent dat je véél minder noten hoeft te kraken voor dezelfde hoeveelheid die je kunt eten. De extra kosten ben je vergeten tegen de tijd dat hij goed in productie komt. M.a.w. voor iets dat zo lang meegaat is de extra prijs het zeker waard. Bovendien vind ik zaailingnoten vaak moeilijk uit de schil te halen en is de uiteindelijke grootte van een ras boom beter te voorspellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...