Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waterbehoefte knoflook en winterui


CindyB

Aanbevolen berichten

Sorry, ik heb misschien wel hele domme vragen, maar ik hoop daarvan te leren

Ik heb al wat knoflook gepoot in mijn moestuin onder glas in een grote kas.

Maar nu vraag ik me af hoe vaak ik water moet geven? Ik heb natuurlijk geen regen in de kas en ik kan nergens vinden hoeveel knoflook wil

Ik lees wel dat ze niet van te nat houden maar ja....

Zo heb ik dus ook een paar winteruien gepoot en hiervan heb ik ook geen idee...

Ben misschien een domme blonde muts hoor maar ik zou wel blij zijn met tips

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is het lastige van tuinieren in zo'n grote kas. Wij hoeven niet eens na te denken over hoeveel water knoflook en winterui in de winter willen.

 

Geen domme vraag dus hoor! Ik kan je er niet mee helpen. Maar wou je toch even gerust stellen (over het wel of niet zijn van een muts)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt redelijk droog.

Ik sproei altijd om de dag in de zomer en nu om de twee dagen... Dan heb ik echt het idee dat de planten het nodig hebben.

Als ik de knof en de ui een beetje mee broes, is dat dan teveel water?

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even niet gereageerd om dat ik geen ervaring heb in grote kassen en niet kan inschatten hoe het staat met de waterhuishouding in de grond. Als je er elke 3 dagen komt, kun je het wel zelf vrij goed bepalen.

 

Graaf een centimeter of 5 a 10 onder de grond langs de rij. Is het kurkdroog (poederachtig) dan giet je wat. Is het licht vochtig, dan laat je het zo. Giet langs de rij op de grond en niet over de planten dan, om schimmels te voorkomen. Zo zou ik het aanpakken......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... erg belangrijk, zoals Weknow schrijft: gieten ipv sproeien/broesen! Met gieten maak je de grond echt vochtig en kan het naar onder trekken. Als je sproeit is er maar een klein bovenlaagje vochtig en dat verdampt dan weer snel en worden de planten ook steeds onnodig nat (met weer kans op rot en schimmels).

 

Mij lijkt dat 1x per week flink gieten genoeg zou moeten zijn. Maar check dat vooral tussendoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik zie wel wat je bedoelt Erny. Ik zal inderdaad een gieter op de tuin zetten en ertussen gieten.

Ons is wel steeds gezegd dat we de gewassen zeker in de zomer echt heel nat moeten maken. Maar ik heb het stukje waar de knoflook staat wel mee gesproeid de laatste tijd, juist om het grondwaterpeil vochtig te maken. Maar toen ik het gisteren met de spitvork los maakte was het nog steeds vrij droog....

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... erg belangrijk, zoals Weknow schrijft: gieten ipv sproeien/broesen! Met gieten maak je de grond echt vochtig en kan het naar onder trekken. Als je sproeit is er maar een klein bovenlaagje vochtig en dat verdampt dan weer snel en worden de planten ook steeds onnodig nat (met weer kans op rot en schimmels).

 

Mij lijkt dat 1x per week flink gieten genoeg zou moeten zijn. Maar check dat vooral tussendoor.

Ik denk dat velen deze fout maken (ook in de zomer de buitentelers) beter 1maal in de week goed gieten dat het water enkele cm in de grond kan dringen ,dan elke dag maar gieten dat de bovenste 5mm of zo bevochtigt is .

 

Is er geen voorziening om water te geven ,want vermoed dat met gieter waar jij over sprak wel erg veel om en weer lopen word . Ik zelf zou opteren bij een plantenbed opnieuw in dienst te nemen , als het waren eerst onder te zetten (met water) hoe ook gebeurd in de winter in de serre voor zouten uit te spoelen bij sommige tuinliefhebbers en dan enkele dagen nadien grond loswerken en beplanten . Zo hebben planten een mooie vochtige losse grond bij de start .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een watervoorziening bij onze kavel, daaraan een tuinslang met een sproeikop. Dus water geven is geen probleem.

Maar ik denk doordat de temperatuur in de kas hoger blijft als buiten, dat de grond snel uitdroogt.

 

Ik zal eens aan mede tuinders vragen (als ik die zie, want kom eigenlijk weinig mensen tegen omdat ik vaak vroeg ben ) hoe zij dat doen met de knoflook.

Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een kas verwacht ik al snel problemen, vooral na een paar hete dagen in april, kas goed nat gesproeid, hoge luchtvochtigheid s nachts schimmeldruk is dan erg hoog

Knoflook vraagt direct zonlicht maar vooral frisse lucht; wind is echt nodig daarom mogen de planten vooral niet te dicht bij elkaar staan

Mij lijkt het een hele tour om zoiets voor elkaar te krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...