Geplaatst: 26 september 20159 j Onlangs had ik scharrelvarkensgehakt gekocht (niet bij Jorieke). Ik vond het erg fijn gemalen en heb het klaargemaakt zoals ik dat ook altijd doe met rundergehakt (eitje en kruiden), maar in plaats van een oude boterham heb ik er Brinta doorgedaan. Is tenslotte ook gaar tarwemeel. Maar de ballen bleven - ondanks véél Brinta - zacht en klef, brandden erg aan en vielen uit elkaar Ligt dat aan de Brinta of moet je varkensgehakt anders aanmaken dan rundergehakt? Of kwam het toch doordat het zo fijn gemalen was? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 26 september 20159 j Ik maak gehakt op met ei en verkruimelde beschuiten (van die ronde) , mijn schoonmoeder gebruikt paneermeel - maar beschuit vind ik zachter van smaak. Misschien volgende keer eens beschuit proberen?
Geplaatst: 27 september 20159 j Ik heb bijna alleen maar varkensgehakt ( wel van Jorieke) en heb nooit problemen. Ik doe er alleen beschuit bij en gehaktkruiden. Ben goed in dingen laten aanbranden, maar met mijn gehakt gaat het altijd goed.
Geplaatst: 27 september 20159 j Auteur Ja, ik weet het: beschuit, paneermeel, broodkruimels... dat is bekend, dank je wel. Maar ik wil eigenlijk weten waarom het dan niet gaat met Brinta. P.S.: Ik ben dus niet op zoek naar recepten "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 27 september 20159 j Ik denk dat Brinta, koud, niet veel vocht/vet opneemt? Gewoon (grofgemalen) tarwemeel doet dat ook niet, tot je het gaat verwarmen. Paneelmeel en beschuit is gebakken, en dus gedroogd, en neemt (koud) meer op. Denk ik hoor...? Hier lukt het wel, als ik het gehakt al op die manier bereid. De hamburgers die ik dan maak, vallen niet uit elkaar in de pan. (bedoel je trouwens scharrelvarkens, of varkens die naar buiten kunnen? Want die 1e term wordt gebruikt voor varkens die inderdaad kunnen 'scharrelen', maar nooit buiten komen (ja, in een betonnen bak, onder een afdak) Sorry, ik wordt langzaamaan de activist die ik nooit was ) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 september 20159 j Auteur @ Jorieke: koude Brinta, dat zou kunnen! Maar het heeft dus niets te maken met de fijne maling? Quote: "Hier lukt het wel, als ik het gehakt al op die manier bereid.". Bedoel je met Brinta? (Ik bedoel een tussenvorm. De zeugen hebben soms toegang tot een weiland, en de mestvarkens hebben vrije uitloop op beton, zonder afdak. Deze varkens lopen dus wel (soms) buiten, maar kunnen niet (allemaal) scharrelen, dus what's in a name?! Jij hebt de enige échte scharrelvarkens. Ik begrijp de hint ). @ Greetje: daar zeg je me wat! Ik hou ongezond veel van zout en had er ook veel in gedaan, maar Losalt, dus weinig Natrium. Zou kunnen. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 27 september 20159 j Nou, ik bedoel met 'die manier' dus gehakt met paneermeel/beschuit en een eitje. Meestal eten we gehakt ergens doorheen. Dus rul bakken, en dan door saus of in ovenschotel of watdanook. Ik hoor vaker dat men zegt dat wij scharrelvarkens hebben. Maar die term wordt in supermarkten en bij slagers dus gebruikt voor een varken dat op een bepaalde manier (volgens bepaalde regels) wordt gehouden, beter dan de 'normale' lapjes, maar nog steeds lang niet zo goed als onze varkens het hebben En daarmee wil ik niemand aan/afvallen die dat vlees (of welk vlees dan ook) koopt, begrijp me a.u.b. niet verkeerd. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 september 20159 j Auteur Nee hoor, ik begrijp je heel goed En je hebt natuurlijk helemaal gelijk: ook "scharreleieren" klinkt heel mooi maar ook dat stelt weinig voor. Tegenwoordig zijn er geen batterijeieren meer, dus het leven van die zogenaamde scharrelkippen is nu van het allerlaagste nivo. Een wassen neus, en de consument trapt er in. Ook in de verkooppraatjes van al die andere eieren met predikaten als vrije uitloop enzo. En als ik dan het gesjoemel en bedrog in aanmerking neem in die handel, koop ik sowieso geen eieren meer bij de supermarkt, maar bij mensen bij wie ik de kippen kan zien. Al is ook dát geen garantie: ik ken meerdere mensen die hun eigen vrije-uitloopproductie aanvullen met eieren die ze elders kopen. Verdienen ze er nog een paar cent aan, maar dat zeggen ze niet tegen de klant Soms word ik er cynisch van Mijn opmerking dat jij de enige echte scharrelvarkens hebt was serieus bedoeld, al is die term onjuist. Je prikte in een zere plek: ik vind dat ik dat vlees eigenlijk niet had moeten kopen, hoewel die mensen oprecht hun best doen om hun varkens een acceptabel leven te geven. En dat hebben ze ook, vergeleken met de 'varkens van de supermarkt'. Maar het kan nog veel beter, zoals bij jou. Ik heb filmpjes van jouw varkens- en biggen! - gezien waar ik helemaal gelukkig van word en ik vind het geweldig dat jullie die dieren zo'n mooi leven geven. Dan moet ik dus ook konsekwent zijn. Dat bedoelde ik Maar hoe noem jij jullie varkens dan wél? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 27 september 20159 j Goed verwoord, zo zit het inderdaad. Ik wordt er steeds cynischer van, maar gelukkig nog niet heel erg hoor. Wij hebben de luxe om het dan maar zelf te doen, zoals velen hier ook al met hun moestuin kunnen. Je weet precies wat er in en op je eten is gegaan, en dat is al zo'n verschil!! Dat maakt je rijk Hoe wij onze varkens noemen? Tja, dat vonden we moeilijk. We hebben er met mensen van dit forum maar een nieuwe term voor bedacht: veldvarkens. Maar hee, we hadden het hier over lekker gehakt, Jootje heeft net weer een flinke zak meegenomen hier. Die wil eigenlijk vaak alleen maar gehakt Dus als iemand er goed mee kan koken, dan is zij het! Ik zou het gewoon nog een keer proberen, met het zelfde gehakt, maar dan met paneermeel of beschuit. Dan weet je ook of het dan aan die toevoeging ligt. Of aan het vlees, of misschien het zout. Bereid je rundergehakt normaal wel met Brinta? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 september 20159 j Auteur Nee hoor. Ik weet natuurlijk best dat je gehakt aanmaakt met paneermeel/beschuit/oud brood.Mijn vraag was dan ook niet: "hoe moet ik varkensgehaktballen maken" Ik had gewoon een praktische reden om die Brinta te gebruikten: geen paneermeel/beschuit in huis. En om nou eerst een boterham te ontdooien, te roosteren en dan te verkruimelen leek me zo'n omweg.Dan krijg je namelijk óók verkruimeld en gegaard tarwemeel, net als in Brinta. Leek mij zo.Vandaar het Brinta-experiment en de daaruit voortvloeiende vraag. Ik wil altijd het waarom der dingen weten en ben niet bang voor een experimentje.Ik kan heel goed googlen, maar soms krijg ik het antwoord daarmee niet boven tafel. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 29 september 20159 j Ik denk dat het door de extra ingrediënten van Brinta komt, het is immers niet alleen graan wat erin zit.Welke toevoeging dit veroorzaakt weet ik niet.
Geplaatst: 1 oktober 20159 j suiker en suikerstroop zit er in en dat brand erg makkelijk aan, het is alleen niet zo veel dus of het daar ook van komt?
Geplaatst: 1 oktober 20159 j 27,1 % suiker?Ik had al meegelezen en mijn gedachte ging naar die gladdige glimmende glijerige structuur van Brinta als veroorzaker..niet speciaal door een ingrediënt.. Nu heb ik Brinta al 30 jaar niet meer gezien en ik ben geen fan. Maar al die suiker inderdaad in geplette vorm zou misschien de veroorzaker kunnen zijn van dat gladde enz. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 oktober 20159 j Auteur Ho, wacht even! Flup heeft een ingrediëntenlijst van koekjes gegeven. Op mijn pak staat iets heel anders "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 1 oktober 20159 j (Ik ga toch voor dat gladde als veroorzaker ) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 oktober 20159 j jep mijn brinta heeft ook alleen volkoren tarwemeel en zout als ingrediënten. Klopt deze afbeelding wel? volgens mij zijn dit de liga belvita ontbijtbiscuits. http://www.optimavita.nl/voeding/review-liga-belvita-breakfast-ontbijtbiscuits/ 27,1 % suiker?Ik had al meegelezen en mijn gedachte ging naar die gladdige glimmende glijerige structuur van Brinta als veroorzaker..niet speciaal door een ingrediënt.. Nu heb ik Brinta al 30 jaar niet meer gezien en ik ben geen fan. Maar al die suiker inderdaad in geplette vorm zou misschien de veroorzaker kunnen zijn van dat gladde enz. die 27,1% staat bij tarwebloem, niet bij suiker. maar er zit idd wel heel wat suikers in, bruine rietsuiker staat ook nog eens apart vermeld
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.