Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dan is je Engels best goed De grond wordt afgedekt met houtsnippers, eigenlijk meer blad dan houtsnippers. Hij adviseert 80 tot 90% naalden of blad. dus zeg maar versnipperde takken en geen versnipperde boomstammen.

Verder gaat al het tuinafval in de kippenren en daar composteert het en wordt in gecomposteerde vorm weer teruggebracht de tuin in. De hoeveelheid kippenmest t.o.v. groenafval is 1:10.000 volgens Paul.

Op dit moment (op YouTube staan veel filmpjes over hem gemaakt door L2survive) bedekt hij zijn boomgaard met snippers en gebruikt hij in zijn groentetuin alleen compost als mulchlaag, omdat dat volgens hem op dit moment het handigst is, want het is voor hem het makkelijkst voorhanden.

Op YouTube staat ook een nederlandstalige versie in drie delen.

Geplaatst:

dit doe ik al 24 jaar in mijn tuin. leuk leuk om te zien. bedankt voor het zetten ado en meisje. ik deed en doe het op gevoel en nu zie ik dat gedeelte over de mineralen, waar ik nooit aan gedacht heb maar wat wel klopt.

toen ik 24 jaar geleden de grond kreeg heb ik gelijk 400m3 snippers verspreid. opmerkelijk is dat veel planten zich enkel op de snipper gedeeltes uitzaaien zoals bv holwortel en wilde hyacint.

op mijn terras ligt nu 40 cm houtsnippers in alle staten van vertering. we komen het huis bijna niet meer binnen dus ik zal een keer moeten afgraven. daar zal de abri en perz boomgaard blij mee zijn.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

@Moestuinmeisje... ik zag zo straks je september filmpje op you tube. Heel leuk, ziet er mooi uit. Maar je moet oppassen met je "rotte" appel en je "rotte" peer. Die zijn m.i. niet rot, je hebt monilia in je boompjes. Dus de peer die je voor de vogeltjes gooit had je beter in de grijze container kunnen mikken. Nog beter is verbranden. Het is een schimmelinfectie die alleen op kan treden als de schil van de vrucht, b.v. appel, peer, pruim, kers, is beschadigd door b.v. hagel, insecten. Bij gave vruchten is er niets aan de hand. Maar ruim deze aangetaste vruchten zo snel je kunt op.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn moestuin heb ik vandaag bedekt met een heeeel dun laagje compost, en daar over de walnootbladeren. Ik heb er wat gaas bovenop gelegd zodat de boel niet wegwaait.

Nu maar hopen dat het allemaal de moeite waard is.

Geplaatst:

Harm07 schreef:

Mijn moestuin heb ik vandaag bedekt met een heeeel dun laagje compost, en daar over de walnootbladeren. Ik heb er wat gaas bovenop gelegd zodat de boel niet wegwaait.

Nu maar hopen dat het allemaal de moeite waard is.

Na een hele reeks adviezen aan je in dit topic en wat discussie tussen mensen die verschillende methoden gebruiken en verschillend adviseren, ben ik toch heel benieuwd wat je bedoelt met "Nu maar hopen dat het allemaal de moeite waard is. ".

Ik denk dat als je je bodem nauwelijks voedt, je er ook weinig van kunt verwachten.

Sommigen adviseren je om te mesten. Anderen, waaronder ik, om je bodem te voeden met compost of weer anderen door vooral veel ander organisch materiaal als mulch te gebruiken. Maar ik krijg de indruk dat je vooral kiest voor bijna niks aan voeding. Je hoeft geen waarzegger te zijn om te weten welke resultaten een moestuin dan geeft.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...