bio-fee Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 Ik heb suikermaïs staan, en een zwarte pofmaïs. Beide zijn nog helemaal lichtgeel van kleur, ondanks dat bij sommige kolven de draden al wel bruin geworden zijn en de kolf wat meer af is gaan staan van de plant.Ze zijn dus duidelijk nog niet rijp.Kan ik ze het beste nog maar even laten staan, of rijpt dat met deze temperaturen toch niet meer verder? Rijpen de kolven nog na als ze eenmaal geplukt zijn? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 Het is zeker geen wetenschappelijk onderbouwing maar ik denk dat Mais niet na rijpt zowel geplukt alsook on geplukt, buiten staat de plant nu stil en degenereert, alle processen staan stil, volgens mij gebeurt ditzelfde bij geplukte mais, onverpakt zal deze uitdrogen, met folie eroverheen is ie een poosje te bewaren (in de koelkast), Omdat de korrels zetmeel bevatten, gaan deze verschrompelen en hard worden, dus zeker niet nog geler (rijper) of zoeter worden. Quote
bio-fee Geplaatst: 19 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2015 Daar was ik al bang voor... Ik denk niet dat ze zo te eten zijn, of wel?Vooral de pofmaïs lijkt me onbruiktbaar, dat moet toch echt mooi hard en droog zijn... Boehoe. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 Wat let je om even te proeven? Quote
AshaiRey Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 Als je met je nagel een maiskorrel kapot drukt moet er vloeibaar sap uit komen, dan is de mais op zijn lekkerst. Daarna gaat de smaak alleen maar achteruit en worden suikers omgezet in zetmeel. Dit gaat versnelt als het kouder wordt. Quote Groetjes,Bram
bio-fee Geplaatst: 19 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2015 Nou ja, 'even' proeven, dan moet ik ze toch koken? De suikermaïs dan.Minuutje of 10 dacht ik?Ik heb nog nooit maïs gekookt. Alleen gepoft (popcorn) maar dat lijkt me niet echt gaan met de onrijpe pofmaïs. Quote
windindewilgen Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 er is een engels spreekwoord wat zegt: je wandelt rustig naar het maisveld en rent terug naar de keuken. zoals ashay al opmerkte worden na de pluk suikers omgezet in zetmeel. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Claudia69 Geplaatst: 19 oktober 2015 Geplaatst: 19 oktober 2015 Ja, maar je hebt heus wel de tijd om nog een pot water op te zetten en de kolven te koken Ik kook suikermaïs (zonder blad) 10 minuten in een pot kokend water met een flinke snuif zout. Daarna laat ik ze afkoelen, haal ik de korrels van de kolf en stop ik die in porties in de diepvries. Van de kolf halen doe ik zo: 1) Kies een redelijk rechte rij korrels en maak links en maak links en rechts daarvan, van boven naar onder, een flinke snee met een scherp mesje. 2) Wip de eerste rij korrels eruit 3) Snij de volgende rij korrels onderaan los, van boven naar onder 4) Wip de volgende rij korrels eruit, van onder naar boven Herhaal dit tot alle korrels los zijn ... Quote
bio-fee Geplaatst: 19 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2015 Handige tips, dank jullie wel! Quote
GTman Geplaatst: 21 oktober 2015 Geplaatst: 21 oktober 2015 Bij mais kijk ik altijd hoe rijp de mais is. Als de korrels nog mooi meegeven dan is de kolf jong. Die kook je geheel en eet de mais van de kolf (aanrader!). Als de mais wat minder meegeeft, maar nog niet hard is dan kun je de korrels er een voor een afdrukken. Deze korrels kook je geheel af blancheer je en vriest ze daarna in. Uiteraard kun je dit na koken ook direct gebruiken. De manier van Claudia ziet er ook veelbelovend uit. Gaan we volgend jaar maar eens proberen.Het nadeel met jonge mais die je er een voor een afdrukt is dat je alle korrels kapot drukt. Dat is niet helemaal de bedoeling lijkt me . Quote
RobO Geplaatst: 21 oktober 2015 Geplaatst: 21 oktober 2015 Ja, maar je hebt heus wel de tijd om nog een pot water op te zetten en de kolven te koken Ik kook suikermaïs (zonder blad) 10 minuten in een pot kokend water met een flinke snuif zout. Daarna laat ik ze afkoelen, haal ik de korrels van de kolf en stop ik die in porties in de diepvries. Van de kolf halen doe ik zo: super, doen we zo, eindelijk geen kapotte korrels meer Quote
Claudia69 Geplaatst: 21 oktober 2015 Geplaatst: 21 oktober 2015 Ik heb ze liefst nog lekker zacht, de korrels, maar zo lukt het om ze heel te houden. In Amerika bestaan er diverse soorten 'corn cutters' en 'kernel cutters' die best handig lijken, maar die heb ik hier nog niet gezien. 10 minuten koken is ook niet echt 10 minuten koken, maar 10 minuten in de pot en het duurt wel even voor het water weer doorkookt als je een aantal kolven tegelijk de pot in doet. Quote
Claudia69 Geplaatst: 21 oktober 2015 Geplaatst: 21 oktober 2015 En dit is misschien een tip om harde pop corn maïs van de kolf te halen : https://www.youtube.com/watch?v=E11JJlpi2_Y - mijn zoon zou het in elk geval meteen proberen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.