Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kan maïs nog narijpen?


bio-fee

Aanbevolen berichten

Ik heb suikermaïs staan, en een zwarte pofmaïs. Beide zijn nog helemaal lichtgeel van kleur, ondanks dat bij sommige kolven de draden al wel bruin geworden zijn en de kolf wat meer af is gaan staan van de plant.

Ze zijn dus duidelijk nog niet rijp.

Kan ik ze het beste nog maar even laten staan, of rijpt dat met deze temperaturen toch niet meer verder? Rijpen de kolven nog na als ze eenmaal geplukt zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker geen wetenschappelijk onderbouwing maar ik denk dat Mais niet na rijpt zowel geplukt alsook on geplukt, buiten staat de plant nu stil en degenereert, alle processen staan stil, volgens mij gebeurt ditzelfde bij geplukte mais, onverpakt zal deze uitdrogen, met folie eroverheen is ie een poosje te bewaren (in de koelkast), Omdat de korrels zetmeel bevatten, gaan deze verschrompelen en hard worden, dus zeker niet nog geler (rijper) of zoeter worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar je hebt heus wel de tijd om nog een pot water op te zetten en de kolven te koken

 

Ik kook suikermaïs (zonder blad) 10 minuten in een pot kokend water met een flinke snuif zout. Daarna laat ik ze afkoelen, haal ik de korrels van de kolf en stop ik die in porties in de diepvries. Van de kolf halen doe ik zo:

 

1) Kies een redelijk rechte rij korrels en maak links en maak links en rechts daarvan, van boven naar onder, een flinke snee met een scherp mesje.

P116004324441445281461.JPGP116004560661445281477.JPG

 

2) Wip de eerste rij korrels eruit

P116004738361445281492.JPG

 

3) Snij de volgende rij korrels onderaan los, van boven naar onder

P116004894671445281500.JPGP116005014071445281515.JPG

 

4) Wip de volgende rij korrels eruit, van onder naar boven

P116005180991445281523.JPG

P116005239671445281531.JPG

 

Herhaal dit tot alle korrels los zijn ...

P116005515051445281555.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mais kijk ik altijd hoe rijp de mais is. Als de korrels nog mooi meegeven dan is de kolf jong. Die kook je geheel en eet de mais van de kolf (aanrader!).

Als de mais wat minder meegeeft, maar nog niet hard is dan kun je de korrels er een voor een afdrukken. Deze korrels kook je geheel af blancheer je en vriest ze daarna in. Uiteraard kun je dit na koken ook direct gebruiken. De manier van Claudia ziet er ook veelbelovend uit. Gaan we volgend jaar maar eens proberen.

Het nadeel met jonge mais die je er een voor een afdrukt is dat je alle korrels kapot drukt. Dat is niet helemaal de bedoeling lijkt me .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar je hebt heus wel de tijd om nog een pot water op te zetten en de kolven te koken

 

Ik kook suikermaïs (zonder blad) 10 minuten in een pot kokend water met een flinke snuif zout. Daarna laat ik ze afkoelen, haal ik de korrels van de kolf en stop ik die in porties in de diepvries. Van de kolf halen doe ik zo:

 

super, doen we zo, eindelijk geen kapotte korrels meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze liefst nog lekker zacht, de korrels, maar zo lukt het om ze heel te houden. In Amerika bestaan er diverse soorten 'corn cutters' en 'kernel cutters' die best handig lijken, maar die heb ik hier nog niet gezien. 10 minuten koken is ook niet echt 10 minuten koken, maar 10 minuten in de pot en het duurt wel even voor het water weer doorkookt als je een aantal kolven tegelijk de pot in doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...