Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tayberry of loganberry


magicjantje

Aanbevolen berichten

Ik denk dat beide een goede keuze zijn.

Beide kruisingen tussen braam en framboos. Maar grotere vruchten en aromatisch. Lekker dus. Vooral zo van de struik...meeste jaren geen enorme opbrengsten...goed rijp plukken en zorgen dat de vogels je niet voor

 

Tay is ietsje vroeger, lijkt iets meer in framboos in smaak, maar heeft wel kleine doorns.

Logan ligt net iets meer richting braam in smaak en zou doornloos moeten blijven (niet altijd dus).

 

Edit. Aanvulling: snoei van beide als een braam (hoewel ze net iets kleiner blijven d.w.z. tot 3 a 4 meter, braam haalt tot 6 meter...maar met bijsnoeien wel redelijk in toom te houden)... d.w.z. volgend jaar vruchten op het nieuwe hout dat dit jaar is ontstaan. Oudere afgedragen hout kun je terug of wegsnoeien. Aanbinden en wat leiden aan draad of gaas of een rekje tegen een muur gewenst. Beperk het aantal uitlopers tot 2 a 4 (afhankelijk van je groeiwijze) en vragen wat meer voeding dan een braam. Voorkeur voor lichtzure bodem (zoals frambozen).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden de takken van zowel Tay als Loganberry (geleid) meer dan 6 meter lang.

Ik hou persoonlijk iets meer van de smaak van Taybes, maar dat is natuurlijk een erg individueel gegeven.

Qua snoei laat je de hoofdtakken best horizontaal groeien, de scheuten op deze hoofdtakken knip je op 20 cm af (en de evt zijtakken op die zijscheuten nadien nog eens op20 com terugknippen).

Na de oogst haal je alle oude hout weg enbegin je opnieuw.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enorm prikkelding die Tayberry, maar de paar bessen die er dit jaar aanzaten waren overheerlijk.

Daar heb ik wel wat geprikkel voor over.

 

Maar staat op ongeschikte (parkeer)plek nu, geen ruimte voor zulke lange uitlopers. Dankzij Sugar weet ik nu waar ik er mee heen wil.

 

Foto van zaterdag, Tayberry bloeit weer!

 

IMG790345901446467729.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...