Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De tuin een flinke boost geven


Jeroen123

Aanbevolen berichten

Wij zijn eind vorig jaar in het huis komen wonen waar we nu wonen

De tuin is leuk aangelegd, er staat best veel groen maar van compost/voeding was er geen sprake geweest in lange tijd met als gevolg dat de bodem flink verzwakt is, althans zo menen wij aan de planten en bomen af te lezen

 

Na de nodige maanden nodig te hebben gehad om ons plekje een beetje eigen te maken hebben we nu tijd om de tuin aan te pakken

Veel van het groen is verdwenen en dus zien we ook beter wat we doen

 

We kunnen bij dit compost bedrijf (http://keurcompost.nl/flevoland/ ) voor een tientje een aanhanger vol laten storten, dus een flinke aanhanger huren levert al snel in 2 ritjes een flinke lading op

In een stadje verderop kunnen we gratis paardenmest ophalen (zonder stro, urine en andere zaken)

 

Wij dachten hiermee een goede start te kunnen maken door dit te gaan halen en flink door de bovenlagen heen te spitten (spade diep)

 

Doen wij hier goed aan ?

 

De tuin zal straks voornamelijk gevuld zijn met bamboe (decoratief) en fruit/notenbomen

 

We zullen ook op kleine schaal dingen gaan verbouwen als knolselderij, pastinaak, knoflook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost altijd doen. (Hier gratis te halen bij gemeente of inderdaad te koop voor vergelijkbare prijzen) Zelf maken is een nog betere optie...je kunt het controleren en sturen....maar hebt pas volgend jaar een bruikbaar product.

 

Niet gaan onderspitten echter!!!!! In een laagje bovenop leggen, als een dekentje is effectiever, beter voor je grond (en minder werk). Een keer (diepere) bodembewerking kan prettig zijn als een begin, maar doe het zo weinig mogelijk en best helemaal niet!!

 

Als ik het goed begrijp is het een "gewone tuin" bij het huis (niet een productie-moestuin dus). Dan is paardenmest echt overkill...voor diverse planten ronduit te veel en te sterk! Paardenmest is overal links en rechts gratis te krijgen (mensen met paarden kost het geld om er van af te kunnen komen!) en het is een goede basis voor je tuin, maar bevat veel te veel voeding voor veel gewone planten (die grotendeels snel verloren gaat). Oude rijpe paardenmest (die een jaar of zo is verteerd) of paardenmest die je (met ander spul) composteert is wel heel geschikt....je kunt dat dan beschouwen als - misschien wat voedzamere - compost. Ook in een moestuin overigens is oude, tot een soort compost verteerde (paarden-)mest veel geschikter dan verse dierlijke mest, omdat ze veel zachter en geleidelijker werkt en de voedingstoffen er in is opgeslagen als een soort humus (eigenlijk een voorfase van humus). Mocht je oude, tot compost geworden (paarden)mest toevoegen aan je tuin, ook dan best als een deken bovenop. Het beschermt je grond, voedt het leven in je bodem en wordt gaandeweg vanzelf in je bodem opgenomen (Door bodemleven en schoffelen e.d.) Omdat de (wat) voeding er in langzaam en geleidelijk ter beschikking komt (ook door dat bodemleven) hoef je ook niet bang te zijn voor uitspoeling/vervliegen van de voedingstoffen die er in zitten.

 

Overweeg ook eens wat je nu al zelf hebt door het schoonmaken van je tuin...bladeren, takken, groen enz....dat je al gratis bij de hand hebt dus, om je tuinbodem te verbeteren...door ermee te mulchen of het mee te composteren ontstaat er een soort kringloop, waar op den duur niet veel extra toevoeging van extra voeding meer nodig is.

 

Verder ook opletten met paardenmest door soms geneeskundige behandeling van paarden: antibiotica, wormmiddelen....die aantoonbaar effect kunnen hebben op de groei van planten en ophopende residuen kunnen achterlaten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost altijd doen. (Hier gratis te halen bij gemeente of inderdaad te koop voor vergelijkbare prijzen) Zelf maken is een nog betere optie...je kunt het controleren en sturen....maar hebt pas volgend jaar een bruikbaar product.

 

Duidelijk, echter willen we de tuin nu al een flinke boost geven, dit is echt nodig

 

Niet gaan onderspitten echter!!!!! In een laagje bovenop leggen, als een dekentje is effectiever, beter voor je grond (en minder werk). Een keer (diepere) bodembewerking kan prettig zijn als een begin, maar doe het zo weinig mogelijk en best helemaal niet!!

 

Mooi, dat scheelt een hoop werk

MAAR... omdat we sommige bomen gaan verwijderen en er andere voor in de plaats zetten, is het dan wel raadzaam om de boel 1 of 2 spades (of meer) diep af te graven en te mengen met compost en/of bemesting

 

Als ik het goed begrijp is het een "gewone tuin" bij het huis (niet een productie-moestuin dus). Dan is paardenmest echt overkill...voor diverse planten ronduit te veel en te sterk!

 

Dat was mij niet bekend, is het ook te sterk als je zeg elke 2 maanden een klein beetje toevoegt zodat het telkens een beetje opgenomen kan worden ?

 

Paardenmest is overal links en rechts gratis te krijgen (mensen met paarden kost het geld om er van af te kunnen komen!) en het is een goede basis voor je tuin, maar bevat veel te veel voeding voor veel gewone planten (die grotendeels snel verloren gaat). Oude rijpe paardenmest (die een jaar of zo is verteerd) of paardenmest die je (met ander spul) composteert is wel heel geschikt....je kunt dat dan beschouwen als - misschien wat voedzamere - compost. Ook in een moestuin overigens is oude, tot een soort compost verteerde (paarden-)mest veel geschikter dan verse dierlijke mest, omdat ze veel zachter en geleidelijker werkt en de voedingstoffen er in is opgeslagen als een soort humus (eigenlijk een voorfase van humus). Mocht je oude, tot compost geworden (paarden)mest toevoegen aan je tuin, ook dan best als een deken bovenop.

 

Ok, dus als we compost halen, zeg twee kub en mengen daar 10% paardenmest doorheen, is dat dan ook goed gebruiken als deken of nog steeds veel te sterk ?

 

Het beschermt je grond, voedt het leven in je bodem en wordt gaandeweg vanzelf in je bodem opgenomen (Door bodemleven en schoffelen e.d.) Omdat de (wat) voeding er in langzaam en geleidelijk ter beschikking komt (ook door dat bodemleven) hoef je ook niet bang te zijn voor uitspoeling/vervliegen van de voedingstoffen die er in zitten.

 

Ok, dank je !

 

Overweeg ook eens wat je nu al zelf hebt door het schoonmaken van je tuin...bladeren, takken, groen enz....dat je al gratis bij de hand hebt dus, om je tuinbodem te verbeteren...door ermee te mulchen of het mee te composteren ontstaat er een soort kringloop, waar op den duur niet veel extra toevoeging van extra voeding meer nodig is.

 

Goed punt, maar dat is iets voor later, een voorziening om te composteren hebben we nog niet, voor een tientje hebben we een aanhanger voor en in de zomer periode kunnen we gratis compost halen bij grofvuil daar gaan we later maar eens naar kijken

 

Verder ook opletten met paardenmest door soms geneeskundige behandeling van paarden: antibiotica, wormmiddelen....die aantoonbaar effect kunnen hebben op de groei van planten en ophopende residuen kunnen achterlaten.

 

Goed punt, zullen we in gedachten houden, maar hoe kom je daar achter.... ? een snuffeltest zal wel niet veel uithalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een flinke lading compost heb je de gewenste "boost" meteen al en bovendien langdurig.

 

Een wat raar idee in mijn ogen dat de compost ondergespit in de grond zou moeten worden om sneller en beter te werken....lijkt me echt een misverstand dat het onder de grond moet, juist bovenop werkt het zo uitstekend (teeltlaag) ook naar de diepere plantenwortels, vooral ook omdat daar lucht en zuurstof komt...de wormen, bacterien en noodzakelijke schimmels storten zich meteen op dit feestmaal...dat is precies de bedoeling. NIET gaan spitten om die reden dus! Maar als je de tuin wil lager maken ("afgraven") doe je dat beter eerst en daarna pas de boost. Tot pakweg april is je tuin in rust....als je de komende maanden je tuin verder aanlegt is de bodem al behoorlijk in leven en voedend tegen dat we een half jaar verder zijn en je planten en bomen ermee gevoed gaan worden.

 

Paardenmest zal op den duur ook wel verteren en wat composteren als je het in de tuin brengt. (Maar heel veel gaat vooraf verloren door uitspoelen en vervliegen... niet zo best voor het milieu ook om verse mest op je tuin te brengen daarom). Ik zou zeggen....koop dan een extra aanhangwagentje van die compost (daarin zijn de voedingsstoffen gebonden en opgeslagen!) in plaats van een flinke kwak mest direct op je tuin. Als je bodem goed is, door het vele organisch materiaal in de compost of oude mest, zullen die nieuwe bomen en struiken echt wel lekker gaan groeien Diverse tuinplanten/struiken/bomen hebben bovendien helemaal niet zo veel behoefte aan de stikstof die vrij veel in verse mest zit...ze groeien erdoor ongezond uit hun voegen of kunnen verbranden en trekken ziekten of belagers aan (bijv. luizen op een te sterk bemeste appelboom)....

Compost is dus veel veiliger....kun je eigenlijk geen kwaad mee doen op kortere termijn en werkt jarenlang door.

 

Wat er in paardenmest aan mogelijk schadelijke stoffen zit, kun je navragen bij de persoon waar je het van krijgt.... Krijgt een paard antibiotica, andere geneesmiddelen, wormkuur? Let ook op dat paardenmest heel veel onkruidzaad kan bevatten, tuurlijk afhankelijk van wat ze eten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed punt, maar dat is iets voor later, een voorziening om te composteren hebben we nog niet, voor een tientje hebben we een aanhanger voor en in de zomer periode kunnen we gratis compost halen bij grofvuil daar gaan we later maar eens naar kijken

 

Voor composteren heb je geen voorzieningen nodig. door al het groen en bruin afval van het opschonen afwisselend op een berg gooien ben je al een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik het wel mee eens, maar onze 2 cocker spaniels maken daar kort en meten mee en aangezien er over twee weken nog een versterking bij komt in de vorm van een field spaniel zal zo een berg helemaal geen lang leven beschoren zijn denk ik

 

Een ombouw of iets er omheen voorkomt een hoop gesleep met allerlei leuke speeldingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, zeker waar Willy, maarja...dan is het gevolg weer dat ik ze extra moet borstelen omdat het allemaal in hun vacht blijft zitten

 

Vandaag de eerste hand gelegd aan de een gezonde tuin, 2,5 kuub compost gestort, het ligt nu in bergjes overal door de tuin, morgen maar eens alles gaan verdelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een rondje nederland gedaan

Om kwart over 8 stond ik bij Fruitbomen.net voor de deur

 

Een mooi lijstje: Golden everest - witte framboos (2 andere soorten kunnen nog niet geleverd worden) cranberry, bosbes, braam (zonder prikdingen)

rode kiwi, kiwibessen, 6 soorten druiven (vrucht gevend in verschillende periodes van augustus tm oktober)

 

Daarna door naar rijswijk waar ik de zijkanten en het achterpaneel van een heel oud (meer dan 100 jaar ?) tuinbankje heb opgehaald, echt handgesmeed, ontzettend leuk

Als dat straks af is een mooie plek om te zitten en te genieten van de tuin (ook belangrijk)

Vol gas door naar roosendaal om daar een sierhek/toegangspoort voor onze tuin op te halen (grasmaaier en dure spade is al gestolen)

Met de laatste spurt naar Uden gekoerst om daar bamboe op te halen voor de voortuin (jaja....ik zie de reacties al komen we gaan deze goed in een rhizoombeschermer zetten

 

Toen terug naar huis en met de pootjes omhoog op de bank, na 450km wel genoeg asfalt gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja we hebben nu aan de zij/voorkant een beukenhaag staan maar daar kijk je in de winter flink doorheen, dat levert dus geen privacy op en we willen dat stuk tuin graag gebruiken

we gaan er nu een schutting plaatsen en daarvoor/achter bamboo, uiteindelijk zie je niet veel meer van de schutting, wij vinden bamboe erg mooi

hij moet wel goed in de rhizoombeschermer staan om te voorkomen dat de bamboe gaat groeien waar we het niet willen

Hier zijn we nog flink aan het zoeken lezen hoe, wat en waar zodat we dat wel goed doen

We wilde het eerst met beton tegels inperken maar het schijnt dat bamboe zelfs zijn weg door beton weet te vinden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke soort Bamboe heb jij staan RobO ?

 

Vandaag (en (eer)gisteren) hebben we een flinke slag geslagen in en om de tuin

 

Eerst hebben we 2,5 kuub compost gehaald

2015112009215790401448224458.jpg

 

Tegen de tijd dat die geheel in de tuin was gekruid leek het wel of we mollen op steroide op bezoek hadden gehad

2015112010252178381448224464.jpg

 

2015112010252475271448224472.jpg

 

2015112010253376521448224481.jpg

 

Vrijdag een prachtige pruimenboom op de kop getikt en die heeft nu een prachtig plekje

2015112212580638991448224527.jpg

 

2015112215294250021448224564.jpg

 

De spanband is er voor om de boom goed rechtop te houden, deze had een beetje de neiging om wat uit het lood te gaan staan

met enkele dagen haal ik die weg

 

Nadat de compost in het ene deel van de tuin verwerkt was hebben we nog bloembollen gezet die we onlangs in huis hadden gehaald (een beetje kleur willen we ook wel in de tuin)

2015112210565941321448224501.jpg

 

Zaterdag morgen begon de rit met een bezoekje aan Fruitbomen.net

Daar verschillende fraaie dingen gehaald waaronder diverse soorten druiven, echter de plek waar deze moest komen stond een klimop, die moest dus wel nog even vakkundig verwijderd worden (pfff wat een onding)

 

2015112212001043301448224207.jpg

 

De plek waar deze komt te staan kan de druif (daar hopen we op) helemaal onder de carport groeien, deze hangt dan onder een transparant dak (goed voor de rijping van de vruchten ?)

2015112212002382881448224519.jpg

 

Uiteindelijk zag het er toch een stuk frisser uit

2015112215290439181448224546.jpg

 

Zonder de klimop vonden we het toch wel kaal, mijn idee was om tussen de druiven jonge buxus te zetten die dan uiteindelijk een 60 a 80cm hoog mogen worden (dat duurt natuurlijk wel een aantal jaren)

zowel buxus als druiven houden van kalk in de grond dus dat leek me iig een goede combi

Ik dacht dat de druiven stammen (als ze groter zijn) aan de onderkant niet veel (geen?) blad hebben dus daardoor geen last van de buxus zouden hebben

is dit een optie of een recept voor een hoop ellende ?

 

Deze plantjes moeten we nog een plekkie geven, dan doen we morgen, vandaag was het batterijtje leeg

2015112215292954001448224555.jpg

 

De bakken op de achtergrond zijn om de bamboepollen in te plaatsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke soort Bamboe heb jij staan RobO ?

 

van die hele hoge, er staat er een bij verre tuinburen gelukkig,

de lummel had een scherm van kunststof maar de wortels kropen door een gat (per ongeluk geprikt door een spitvork) en door de overlap en groeiden ook vrolijk over de rand heen

 

(ik moet wel zeggen dat we er elk jaar een mooie bos tonkinstokken van kunnen oogsten )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent goed bezig!

 

Is het geen idee om in plaats van druiven (vind ik nogal meeldauwgevoelig én een wespenmagneet, hier komen ze er in ieder geval nooit meer in), blauwe regen te planten tegen je serre achter? Is wel giftig, dus met kinderen en huisdieren misschien niet zo'n goed idee, maar het ziet er wel heel mooi uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een idee, maar niet voor ons

4 honden en een giftige plant is niet handig, daarbij zijn we juist bezig de tuin te vullen met vrucht/noot dragende planten

meeldauw, zal ik eens op zoeken, niet bekend mee, maar het zal vast wel te bestrijden zijn ?!

 

[edit] gevonden, is te bestrijden met spuitzwavel (en dat is zover ik gelezen heb milleu vriendelijk) dat is dan een pluspunt, want de perzikken kunnen hier ook mee behandeld worden tegen de krulleritus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer een stukkie verder, eerst het tweede deel van de tuin maar eens vlak maken, die megamolshopen van compost zagen er niet echt fraai uit, nadat dit klaar was meteen het ene boompje dat er nog stond in de grond gezet

 

2015112313172138811448308506.jpg

 

2015112313172948101448308512.jpg

 

Daarna was het tijd om de bamboe onder handen te nemen, er stonden hier 4 grote pollen, deze wilde we in stukken hakken en in bakken zetten zodat deze vast kunnen wortelen en in het voorjaar als we tijd hebben de oude haag te verwijderen en een schutting te plaatsen kan de bamboe zo geplaatst worden

 

Nu zou bamboe geen bamboe zijn als het makkelijk te splitsen was dus na een kwartiertje verwoede pogingen gedaan te hebben, heb ik de reciprozaag er maar bij gepakt (mijn grootse vriend in de tuin, ook gisteren bij het verwijderen van de stronken van de klimop, even rondom de wortels doorzagen en hup...die was er zo uit)

 

2015112313170571371448308500.jpg

45 stekbakken met bamboe

 

14:00 uur op de klok, tijd om een rondje te gaan maken, eerst even in een dorpje verderop een paar keukenkasten opgehaald voor de garage (hobbyhok) op de terugweg een uitstapje gemaakt naar Wind-in-de-Wilgen

een half uur was zo vol gekletst, een mooi terrein met veel bomen, een fraaie kas en niet te vergeten Wim die in geuren en kleuren en met passie over zijn perzik-abrikozen avontuur

 

Natuurlijk een fraai boompje meegenomen: Perzik EARLY SANDWICH

Nu is de afstand tussen WIDW en mijn huis slechts enkele minuten dus het boompje stond in een mum van tijd weer in de grond

 

2015112316253321851448308517.jpg

 

Een totaal plaatje van de 2 boompjes

 

2015112316254352161448308523.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Een tijdje geleden hadden wij de klimop verwijdert en wat druiven neergezet, het idee was om daar voor dan buxus te zetten zodat het een beetje aangekleed is

De druif groeit daar bovenuit en beide houden van wat kalk in de grond, dus dat leek ons een goede combi

 

Nu groeit Buxus niet zo heel snel en bij toeval deed een kennis van ons wat buxus weg van ongeveer 90cm hoog

 

Het stukje wat eind vorig jaar dus opgeschoond was moest weer uitgeschept worden (nu komt de moraal van het verhaal)

Wow.... elke schep grond die ik verplaatste zag ik wel 5 wurmen, voorheen kwam ik niet verder dan 1 of 2 per kruiwagen, maar nu zat het helemaal vol

nu kan ik het mis hebben, maar ik heb het gevoel dat dit dus wel komt door de toevoegingen van compost, het lijkt er dus op dat het bodemleven op gang begint te komen, leuk om te zien

 

De buxus staan inmiddels in de grond (ik weet, niet de ideale tijd, maar anders zou hij ze weggooien)

echt mooi sluit het nog niet aan, maar als ze eenmaal aanslaan en een paar snoeibeurtjes gehad hebben dan zal het resultaat vast wel goed ogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat heb ik niet gecheckt

Dat wil zeggen, ze staan in potten (ongeveer 45 stuks, er is wel veel bladuitval geweest een aantal stengels is bruin geworden, maar een groffe schatting zegt me dat ongeveer 85% nog groen zijn, ik heb dus goede hoop

Ik laat ze voorlopig op pot staan, ook die bruin zijn, als bamboe zo sterk is als men zegt zou het me niet verbazen dat daar uit de restanten nog nieuwe scheuten gaan komen

 

voorlopig afwachten dus, hoezo, denk je dat ze het niet redden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, op zich denk ik dat eigenlijk wel ja, die gaan dood / zijn al dood ( maar tonen dat heel laat pas )

 

Als bamboe zo makkelijk te scheuren zou zijn ( omdat je wellicht denkt dat het net onkruid is , van het ergste soort zelfs ) zou het niet een toch vrij prijzige plant zijn. Bamboe scheuren kán wel , zeker. Maar niet in zo veel stukken en met ongeacht welke stukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok, daar heb ik destijds niet zo bij stil gestaan, heb het gewoon gedaan

er zin nog een aantal stengels die vol groen blad zitten, dus ik heb goede hoop dat er wel wat overleefd...we gaan het zien

echter, als ze dood zouden gaan, zouden ze dat inmiddels dan niet al zijn ? tussen de stengels die dood zijn (echt bruin) en waar alleen blad uitval is zit een wereld van verschil, die zijn echt nog mooi groen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...