nod Geplaatst: 3 december 2015 Geplaatst: 3 december 2015 Ik ben van plan om deuvels of graanbroed te bestellen om kweken om te zetten en dat graan of deuvels te vermeerderen.Nu is de vraag wat lukt beter deuvels-deuvels of graanbroed- graanbroed of graanbroed- deuvel of deuvel-graanbroed? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Ferdi Geplaatst: 7 december 2015 Geplaatst: 7 december 2015 Hoi nod, bij gebrek aan een reactie van anderen, zal ik een poging doen Waar wil je uiteindelijk mee eindigen? een boel deuvels voor in boomstammen, een boel paddenstoelen gekweekt op stro, of wil je gaan kweken op bedden met houtsnippers? indien je uiteindelijk grote hoeveelheden boomstammen wilt gaan voorzien van deuvels, dan zou ik de route "gekochte houtmeel" -> beukensnippers -> grote hoeveelheid "schone" deuvels gaan doen. Het mycelium is dan namelijk al gewend aan hout. indien je uiteindelijk naar kweken op stro of houtsnippers wilt, dan zijn deuvels minder handig en zou ik voor rogge of houtmeel gaan. de "snel eerste resultaat" route kan ook zijn om eerst een kweekbaaltje te laten "uitkomen" en deze achteraf te gebruiken om deuvels of graan/snippers mee te gaan vermeerderen. let wel op of jou soort paddenstoel überhaupt wel op beukensnippers groeit en kijk even goed waar je je "schone" deuvels koopt, er zit nogal verschil in houtsoort en al dan niet met anti-schimmel behandelt ... probeer altijd risico's (op besmetting) te spreiden door je kweekmateriaal op te delen Quote
nod Geplaatst: 7 december 2015 Auteur Geplaatst: 7 december 2015 Bedankt voor je reactie,Het is dus inderdaad de bedoeling om op regelmatige basis iets te kunnen oogsten.Ik heb verleden jaar een overschot aan deuvels van grijze oesterzwam gemengd met beukensnippers, misschien een te grote hoeveelheid hout want het duurde maaanden eer ik iets kon oogsten en het bleef bij 1 vlucht.Ik had er dus ook geent op boomstam maar dat levert nu ook nog niets op.Ik vrees dat de elfenbankjes die overal uitkomen sterker geweest zijn.Fluweelpootje op hout was ook maar een drietal stuks,en mijn enoki als het dat is?ziet er niet uit zie foto. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening
Ferdi Geplaatst: 9 december 2015 Geplaatst: 9 december 2015 Hoi Nod, houtmeel is voor jou waarschijnlijk het breedst inzetbaar. je kunt ermee deuvels besmetten, houtsnippers op bedden besmetten, en ik dacht dat ook stro wel gaat... De foto's laten volgens mij geen enoki zien. In een stam kan altijd maar één soort paddenstoel primair gedijen, dus als er elfenbankjes of een ander soort paddenstoelen in grote aantallen spontaan uitkomen, dan heeft de door jou deuvel geplaatste paddenstoel waarschijnlijk definitief de strijd verloren. Het besmetten van stammen duurt lang. Wat ik doe is vrij vers hout zoeken (2 weken tot 3 maanden geleden gezaagd), tussen de 10-25cm dik, ongeveer een meter lang. ik meet de doorsnede boven en beneden in centimeters en tel die bij elkaar op. het aantal centimeters, bepaalt het aantal deuvels die ik over de zijkant van de stam verdeel Als de deuvels eenmaal in het hout geboord zijn, smeer ik de gaten even in met gesmolten kaarsvet, zodat de deuvels niet uitdrogen. Daarna leg ik de stammen horizontaal weg, op een beschaduwde/vochtige plek, met iets eronder (dakpannen), waardoor eventuele andere schimmels in de bodem/mos er niet bij kunnen komen... Pas als de uiteinden van de stammen behoorlijk wit zijn, zet ik ze rechtop in de grond. het fluweelpootje kan de hele winter nog "bloeien", even geduld nog soorten hout: http://www.homegreen.nl/paddestoel-x-boomsoort Quote
Stan Geplaatst: 21 december 2015 Geplaatst: 21 december 2015 Sterker het fluweelpootje gat pas wat doen onder de 6 graden Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.