dennislp Geplaatst: 25 december 2015 Geplaatst: 25 december 2015 Enige tijd geleden vernam ik ergens dat de natuur twee weken op voor liep. Dit was een bericht van de Wageningen UR: Lente twee weken vroeger dan normaalDe gemiddelde ontwikkeling van planten ligt in vergelijking met het gemiddelde van 50 jaar geleden zo’n twee weken voor op schema. Ten opzichte van vorig jaar lopen we juist zo’n twee weken achter. Toen lag de temperatuur in de wintermaanden bijna 2 graden hoger dan de afgelopen winter. De gemiddelde temperatuur over december, januari en februari is dit jaar op 4,1°C uitgekomen. Dat is in vergelijking met 50 jaar geleden juist weer ruim 2°C hoger. Dat verklaart ook waarom de natuur nu zo’n twee weken voorloopt. Nu met de warme temperaturen en de voorbereidingen op het voorjaar moest ik hier weer aan denken. We gebruiken allemaal vuistregels, zoals dat planten naar buiten kunnen ná het ijsheiligen. Dit betekent dat we de tomaten etc. meestal pas half mei buiten zetten. Maar deze vuistregels zijn oud, volgens mij. En als de natuur nú structureel twee weken voorloopt op het gemiddelde van 50 jaar geleden, dan is deze vuistregel waarschijnlijk ook achterhaald? Het klinkt als vloeken in de kerk, maar wat denken jullie? Kunnen we de vuistregel m.b.t ijsheiligen in de vuilnisbak gooien? Spelen jullie in op de klimaatsveranderingen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
appelvrouw Geplaatst: 25 december 2015 Geplaatst: 25 december 2015 Goede vraag. Afgelopen jaar was er in ieder geval -bij ons- geen kou met i jsheiligen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 25 december 2015 Geplaatst: 25 december 2015 Daarom is het handig om n.a.v. een fenologische kalender te zaaien en planten... (zie onze topics daarover op dit forum).Daar ga je uit van wat er in de natuur gebeurt en die daardoor jou signalen geeft wanneer er wat gezaaid of geplant kan worden.En die nachtvorst rond half mei blijft altijd verraderlijk... dus ik ga ook niet uit van de IJsheiligendata, maar van wat ik om me heen zie gebeuren. Maar ja... als het dan ergens eind Mei opeens nog vriest (zoals paar jaar geleden) denk ik niet dat je daar op kunt plannen, das gewoon pech hebben. Edit: Ik zie net dat Dennis dit bericht ook in het Fenologische topic heeft geplaatst. Quote
RobO Geplaatst: 26 december 2015 Geplaatst: 26 december 2015 nou, ik verwacht volgend seizoen veel water en gemiddeld hogere temp zeker aan het eind van het seizoenik ga dus mijn waterafvoer verbeteren en ga ook late groenten telen en/of een flinke nateeltzeker de knofloken etc later planten Quote
speets Geplaatst: 26 december 2015 Geplaatst: 26 december 2015 Kunnen we de vuistregel m.b.t ijsheiligen in de vuilnisbak gooien? Leuke vraag Ik waag mijn zorgvuldig opgekweekte plantjes (paprika, pepers, tomaten, carnivoren) er niet aan. Die blijven veilig binnen tot na de IJsheiligen. En dan nóg hou ik mijn hart vast Zaaien is iets anders, dat kan meestal wel opnieuw. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Persica († december 2016) Geplaatst: 26 december 2015 Geplaatst: 26 december 2015 Wat IJsheiligen... hier is het al echt voorjaar.Een van m'n pluots loopt al flink uit. Quote
Bit Geplaatst: 26 december 2015 Geplaatst: 26 december 2015 Sja... en half januari bevriest het allemaal weer denk ik dan. Ik heb me eigenlijk nooit iets aangetrokken van de zogenaamde ijsheiligen. Dan kán je natuurlijk het helaas-pindakaas effect krijgen, is me ook wel eens overkomen, maar niet vaak. Je gaat die ene late vorst dan ook aan het zeulen en pamperen en doen. Een hoop gedoe, maar ach.... het is je hobby. Maar omdat we tot nú in zo'n exceptionele winter lijken te zitten, wil nog niet zeggen dat er helemaal niks meer komt he ? Het vorige warmterecord met kerstmis stond op het conto van de kerst 1997. Gevolgd dus door een Elfstedentocht daarna toch ? Dan nog een heel ander argument om dit tijdvak niet tot 'vroege lente' te verklaren : niet alleen de temperatuur maakt een winter tot winter of een lente tot lente. Wat dachten jullie van de daglengte ? ( kortom : licht ) Ik heb al een jonge aanplant van beuk gezien, waar toch duidelijk de knoppen aan het schuiven waren, blad kwam al bijna los uit de knop. Tja. Jammer dan. Die beukjes zullen straks in april hun reserve-knoppen moeten aanspreken. Dat blad gaat het heus niet redden tot in april. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 26 december 2015 Geplaatst: 26 december 2015 Daarom beschouw ik alvast mijn amateuristische fruitoogst van 2016 als verloren, knoppen van perzik, bep. pruimen soorten e.d zijn nu al aan het werken, vorig jaar was dit pas begin maart te zien. Vandaag zag ik weer bijen in de tuin. Het is koffiedik kijken maar dat we nog behoorlijk vorst gaan krijgen daar twijfel ik echt niet aan, de knoppen welke nu al leven vertonen zullen kapot vriezen, jammer dan. Voor de professionele fruittelers zal het echt spannend gaan worden vrees is. Quote
Yosha Geplaatst: 28 december 2015 Geplaatst: 28 december 2015 Afgelopen voorjaar is het hier na de ijsheiligen nog flink koud geweest hoor, de tomatenblaadjes krulden aardig op. Er was nog in mei vorst aan de grond. En dan zit ik nog in het westen van het land. Misschien dat voor winterharde planten de lente wat eerder komt, maar voor de vorstgevoelige planten was dat wat mij betreft niet zo. Quote
lovebug356 Geplaatst: 28 december 2015 Geplaatst: 28 december 2015 Ik kan me moeilijk inbeelden dat spreuken en vuistregels geldig zijn over heel Vlaanderen en Nederland. Het noorden van Nederland lijkt me andere verwachtingen te hebben dan het zuiden van Vlaanderen. Ik zou zeggen ken je streek en weet dan dat de natuur toch zijn eigen goesting doet Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.