Bit Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Wat ook nog wel een detail is : op zich hou ik ook een tak of 6 à 8 over aan een zw.bes - stuik ( Ik snoei in de winter ), maar dus niet alleen 1 jarige takken. Soms kán dat ook nooit he ? Ik had dit jaar echt veel last van allerhand aantastingen in de zwarte bessen, die eigenlijk altijd heel makkelijk zijn en nooit wat mankeren, maar dit jaar dus wél. De groei van de nieuwe scheuten uit de voet van de struik werd er echt behoorlijk door tegengehouden. Daarbij was het een heel droog jaar in juist de vroege groeitijd he ? Dus ik heb heel weinig fors eenjarig hout dit keer, en met de snoei een paar weken terug, heb ik dus ook wat ouder hout toch maar laten staan. Welke snoeiwijze je ook toepast. Misschien dat het een algemene deler is, dat je je richt op ópen struiken ( geen vormsnoei ) steeds al het oude hout wegneemt, verjonging nastreeft over de jaren heen, of het nu 2 of 3 jaar is; elke 3 a 4 jaar is elke struik weer geheel verjongd, ouder hout is er eigenlijk niet. Ander dingetje is, dat eigenlijk álle bessen steeds weer genoemd worden voor teelt in de halfschaduw ( het zijn van oorsprong 'open-bos'- struiken )en an sich klopt dat ook wel, maar zéker dan, als je ze dus niet de hele dag zon kan bieden, dan is het snoeien van kleinvrucht-struiken erg van belang wil je voldoende lekkers kunnen oogsten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.