Jump to content

Vorm composthoop van belang?

Mj6
 Share

Recommended Posts

Sinds half november heb ik een moestuin (nou ja, omgeploegd grasveld) dus moestuin in wording

Ik heb gelijk een composthoop gemaakt in ruitvorm (omdat dit het mooiste past in mijn tuinontwerp). Afmeting ca. 1x1.

Ik doe hier keukenafval op (muv aardappel schillen en citrusfruit), koffieafval en zo nu en dan een zak zaagsel met konijnenpoep van een collega.

De hoop is nu ca 50cm hoog en ik merk nog geen composteringssignalen (warmte) op. Ligt dit aan de vorm die ik gekozen heb of is de hoop gewoon nog niet hoog genoeg?

Bij het grasvrij houden van de tuin en aanplanten van struiken en bomen kom ik sporadisch een regenworm tegen, dus er is denk ik een ernstig tekort aan bodemleven in mijn moestuin to be. Daarom wil ik graag goede compost maken.

welkom op het forum

ik denk dat je composthoop nog wat laag is en te langzaam wordt opgebouwd om nu in de winter goed aan de gang te gaan

idealiter verzamel je groen en bruin apart en start je de hoop van liefst 1 kuub of meer door alles goed te mengen

met wat extra kippen of verse paardenmest erbij heb je dan direct een aardige temperatuurssprong

in de praktijk doen de meesten wat jij doet en composteert een hoop langzaam; als je die omzet loopt de temperatuur wel iets op maar nooit veel, zeg een graad of 10 boven de buitentemperatuur; dat is geen probleem, het gaat allemaal wat langzamer en je houdt dan wel de zaden en evt ziekteveroorzakers in leven dus die gooi je er liever niet op

ik heb hier en hier veel geleerd en maak zoveel mogelijk compost idd, prima voor je grond