Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Phytophthora in tomaten en nu?


wouttie75

Aanbevolen berichten

Hallo medetuinders,

 

Helaas heb ik vandaag al mijn tomatenplanten in de groene bak gegooid, aan de fotos op het internet te zien is het Phytophthora. Ik als beginnende tuinier hevig teleurgesteld maar goed andere keer (over 4 jaar) beter. Nu heb ik in mijn stadstuintje naast de tomaten ook aardbeien neer gezet. Nu heb ik 2 vragen:

 

Zijn de goed uitziende (groene) tomaten nog geschikt om af te rijpen en te eten?

 

Moet ik de aardbeien nu ook laten staan om besmetting naar andere tuinen te voorkomen ? (Ik heb sinds kort een volkstuin waar ik ze heen wilde verhuizen !)

 

Het lijkt me logisch dat de ziekte ook via de grond en aardbeienbladeren overgebracht kan worden maar misschien is er iets als quarantaine of kan ik ze spoelen.

 

Wout

Den Helder

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent niet de enigste Wouter, ik heb eergisteren de buitentomaten opgeruimd vanwege phytopthora.

 

Je zal de groene tomaten goed in de gaten moeten houden en de exemplaren die besmet zijn er uit moeten halen.

 

Als de schimmel sporen heeft gevormd kan deze zich verspreiden, de sporen kunnen ook in de grond overleven. Hoe ver stonden de aardbeien van de tomaten vandaan (in dezelfde bak / pot)?

 

Al acht ik de besmettingskans klein. Het is nu de tijd om aardbeien te planten in de volle grond dus eventueel nieuwe kopen als je het niet aandurft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze stonden in dezelfde border, eronder zal ik maar zeggen maar ik denk niet dat ik het risico neem. Ik wilde alle groenten van de stadstuin naar de moestuin verplanten en een aantal kruiden maar ik kan ze ook nog wel even laten staan, ik heb nu weer meer ruimte zonder die tomaten.

 

Jammer maar te verwachten met zo'n nazomer...

 

In ieder geval bedankt voor je reactie,

 

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...