Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij jullie is de verliefdheid niet in houden van veranderd. Bij mij wel. Volgend jaar mogen ze weer komen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Don't get me wrong, volgend jaar ga ik ze wederom zaaien, maar dan in meerdere vakken

Maar al doende leert men waar men genoegen mee neemt. Zo'n 1e jaar zegt al heel veel. Ik merk dat ondanks dat t ongeveer dezelfde planten zijn qua vormgeving (erwt en peul) dat ik meer erwten moet zaaien voor een grotere opbrengst. Ook omdat je die uit de peul haalt en er dan minder over blijft. Vraag ik me nog steeds af of de peul van de erwt ook eetbaar is

Good things come in small packages

Geplaatst:

Dat is wel jammer, want daar houd je best veel groen van over. Ach gaat iig de composthoop op voor de bemesting van volgend jaar.

Geplaatst:

Klinkt bekend

Owww van die serie "The Good Life" met die nogal sterke zelfgebrouwen wijn die ze hadden gemaakt. De gezichten van de personen die t voor t eerst proeven, onbetaalbaar

Geplaatst:

Ik ga volgend jaar ook wel weer peultjes zetten hoor! Alleen geen capucijners meer. Volgend jaar maart ben ik weer net zo verliefd op de peultjes als ik dit jaar en vorig jaar maart was

Even wat foto-updates, want het gaat hard nu:

De tomatenvijver is in een paar weken een tomatenjungle geworden. En dit is na uitgebreid dieven en opbinden, het was eerst nog jungliger. Ik heb maar een afdakje erbij geknutseld (staat niet op de foto) want regen op planten die zo dicht op elkaar staan, dat is vragen om phyto.. phpyto... phtyto... aardappelziekte.

nl5pgz.jpg

Ik zag vandaag ook opeens een vrouwelijke bloemknop in de courgette. En een mannelijke bloemknop in ongeveer hetzelfde stadium. Dus dat moet goedkomen.

Dan de rijdende tuin. De capucijners (links) zien er niet best uit. De tomatenplanten blijven klein hier, ondanks voeding. De basilicum (links achter) doet het ook niet best. Geen idee eigenlijk wat ik nog meer kan doen. Even afwachten maar.

2cxz4vm.jpg

De compostbak:

vgsy05.jpg

Ik ben heel tevreden over de compostbak. Ik roer er elke dag een beetje in, en hij ruikt echt lekker! Naar bos. Het composteren gaat heel snel ook. Heb nog nooit zo'n gezonde composthoop gezien eigenlijk.

Soja:

awcpdc.jpg

En de kruidentuin binnen. De pepers maken pepers (2mm groot nu)

2uqgft3.jpg

Geplaatst:

Die plantjes binnen zien er niet mooi uit, ze lijken beetje dood aan het gaan,

denk als je ze redden wil je ze zsm buiten moet zetten.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Helly, ja, ik doe ook groente- en fruitafval uit de keuken bij de compost, en koffieprut, en eierschalen. Geen gekookt voedsel. En geen sinaasappelschillen, die gaan me te langzaam.

Ik hou ook wel een beetje in de gaten dat ik niet al teveel groen ineens erbij doe, ik heb de indruk dat als er teveel spul in ligt waarvan je nog kunt zien wat het is geweest, dat het proces dan even een beetje stilvalt. Ik probeer de hoeveelheid identificeerbaar spul te houden op minder dan de helft van wat er in ligt. En als ik erg veel groen afval heb, snij ik het ook even klein, dan verteert het ook weer sneller.

Verder gooi ik regelmatig wat wormeneitjes erbij (die zie ik vaak onder de buxus liggen); en toen het zo droog was, heb ik de composthoop ook zo nu en dan wat water gegeven. En ik trek dus elke dag even wat luchtgaten erin met een stok.

Hans, ja die plantjes binnen zien er inderdaad niet zo best uit, al zien de basilicum en de pepers binnen er altijd nog beter uit dan die buiten staan. Ik denk dat het ook al een stuk zou helpen als ik ze zo nu en dan water zou geven . Ik vergeet vaak om binnen water te geven; als het buiten niet hoeft omdat het regent, vergeet ik vaak om het binnen te doen. M'n andere binnenplanten zijn bijna allemaal ficussen, die doen het juist heel goed op een onregelmatig watergeefschema, ik geef ze vaak wekenlang geen water en dat vinden ze prima. Maar dat kruidenhoekje heeft wel iets meer nodig.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag de jonge capucijners opgegeten. Twijfel weer of ik ze volgend jaar niet toch weer zal doen, want ze waren wel ERG lekker. Maar totaal niet efficient, vier vakken vijf maanden bezet voor 1 keertje eten. Maar ze waren wel HEEL ERG lekker. Lastig, lastig

Verder alles zn gangetje. 1 van de courgettes heeft alleen vrouwelijke bloemen, en de andere alleen mannelijke, dus maar goed dat ik er dit jaar 2 heb staan. De eerste kerstomaat begint heel voorzichtig te kleuren. De pruimen (9 stuks maar liefst) zijn ook aan het kleuren, maar eentje wordt opgegeten door iets. Slakken? Ik weet niet wat pruimen eet. Ziet er niet uit als vogelvraat. De snackkomkommer is een beetje stilgevallen, beetje voeding gegeven, kijken of dat 'm weer aanslingert. Oostindische kers gaat goed maar zit wel veel luis in. Capucijnenbaard staat boven. Poona kheera buiten uitgeplant.

Oh, en ik kon vandaag het kattekruid oogsten. Maak ik thee van die goed is voor je haar en huid (uitwendig gebruik dus niet echt moestuin, maar alla).

Geplaatst:

Ik vind 4 vakken 5 maanden bezet voor 1x eten wel een beetje te veel van t goede. Van 4 vakken heb je in 2-3 maanden toch 4 kroppen sla, 4 kroppen andijvie en maar liefst 9 bieten. Dat is heel wat meer dan 1x eten. Je moet keuzes maken met zo weinig space

Geplaatst:

Jep. Ik kwam er gisteren achter dat de appie ook jonge capucijners in de diepvries heeft (wist ik niet, ik dacht alleen in blik). 1.34 voor 400 gram. Dan had ik dus voor circa 70 cent opbrengst van mn vijf maanden vier vakken

Heb vandaag de laatste capucijnerplanten geruimd, en de laatste tomatenplant uitgeplant in de rijdende tuin. Alles staat nu wel op zn definitieve plek, dus voor mezelf even een overzichtje:

Rijdende tuin:

Zuidkant

Green Zebra + sla, Oranje van Goeijenbier, Oranje van Goeijenbier + basilicum

Brandywine Cherry, Afrikaantjes, soja

Capucijnenbaard, soja, Romantic blabla cherrytomaat

landkers + bieslook, Siberian Egg, Siberian Egg

gele kerstomaat, kattenkruid, Gardener's Delight

Gardener's delight + sla, Matina-die-geen-Matina-is, Gardener's delight

Noordkant

Vijver:

Zuidkant

Yellow Taxi, Matina, Green zebra

Brandywine cherry, Matina-die-geen-Matina-is, gele kerstomaat

courgette courgette

gele kerstomaat knoflookbieslook

Yellow Taxi

basilicum

Noordkant

De rijdende tuin is goed opgeknapt, de tomaten zien er nu allemaal sterk en gezond donkergroen uit (dat was een paar weken geleden wel anders). Ben benieuwd of ze nog gaan groeien nu. Want groot zijn ze bepaald niet.

Geplaatst:

Vanmiddag flink wat tomatenblad weggesnoeid in de tomatenvijver; het was echt een jungle, dat had wel het voordeel dat ik nauwelijks water hoefde te geven, de grond bleef goed vochtig met al die schaduw, maar het blad onderaan bleef ook te lang nat na een regenbui, en ik vind het nog wat te vroeg in het seizoen om nu al te gaan offeren aan de aardappelziektegoden.

Bovendien kan ik nu de courgettes tenminste weer zien. Gisteren de eerste vier (klein) geoogst. Jum.

De snackkomkommer is ook weer braaf aan het produceren geslagen. In de peper binnen zit nu 1 pepertje. Buiten nog nul. Ze bloeien allebei overvloedig dus daar ligt het niet aan, en ik tik ze ook braaf (al is dat buiten natuurlijk niet nodig).

Van de week de eerste Matina gegeten, maar die viel een beetje tegen. Gewone supermarkttomaatsmaak(loos).

Geplaatst:

Vandaag trosje Oranje van Goeijenbier geoogst. Sommige waren gescheurd door de regen, maar toch lekker. Vreemd al die regen opeens terwijl het zo lang zo droog is geweest. Ook wel lekker om eens een tijdje geen water te hoeven geven.

Sommige tomatenplanten hebben nu opeens een enorme groeispurt. Eerder toch te weinig water gehad misschien.

De klimconstructies hebben de storm van een paar dagen geleden goed overleefd. Er zijn wel een paar takken van wat tomatenplanten afgewaaid. Maar zaten geen tomaten aan nog dus niet erg.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Wat foto's van hoe de boel erbij stond na terugkomst van twee weken vakantie (2 augustus).

Om te beginnen lichte schrik bij het zien van de Monstertomaat. Komt uit een zaadje van Heel Erg Lekkere kerstomaatjes van de groenteboer. Ging niet goed met dat plantje maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om 'm weg te doen, dus had ik 'm in de woningbouwverenigingbak tussen de buxus gezet. Niet gediefd want het was al niet veel, en bovendien dacht ik, als-ie nog gaat groeien, dan zal-ie minder hoog worden als ik 'm niet dief.

Dat minder hoog worden klopt misschien nog wel een beetje. Maar het is echt een monsterlijk grote plant geworden:

809_e63ab6befdf4dfaa13a6859ec484b35f.jpg

Wat ik nog niet gezien had toen ik deze foto nam, was dat het grootste deel van de plant aan de andere kant van de bak op de grond lag. Deze plant gaat voor world domatination! Hij is ook heel erg gezond. Geen spikkeltje aardappelziekte te bekken terwijl er toch weinig ruimte tussen de bladeren is om door te luchten.

Volgens m'n collega, die ik een plantje uit hetzelfde zaad heb gegeven die bij hem in de kas staat, zijn het inderdaad Heel Erg Lekkere tomaatjes. Zal bij mij nog wachten zijn voor ik dat kan proeven. Ik heb er inmiddels maar wat toppen uitgehaald. Zou natuurlijk voor wereldrecord Grootste Tomatenplant Ter Wereld kunnen gaan, maar wil liever wat tomaatjes proeven. Denk dat de buren ook geen behoefte hebben aan tomaat die landjepik speelt.

Wedstrijdradijzen, kattekruid, stukje van O-I kers die ook een gooi doet naar world domation:

809_a4998d7f205aa89a04679b8fd2295bd1.jpg

De rijdende tuin. Een paar tomatenplanten daar hebben de groei er nu eindelijk een beetje in, maar echt veel is het niet:

809_dc4968faaa99884e6a79db1fdc302724.jpg

Peterselie (doet het stukken beter buiten inderdaad), nog een wedstrijdradijs, violieren:

809_f4c14d4008eca4cdd3832bdc1b5158aa.jpg

Snackkomkommer. Zaten vier komkommers aan toen we thuiskwamen, te ver uitgegroeid dus ik hoop dat-ie hierna nog wat wil geven:

809_328bfdbab44095699ec8e5750c86597d.jpg

Dit was de totale oogst (oogst van twee weken konden we twee dagen van eten - die Mel Bartholomew kan niet rekenen):

809_bad6d3562625c9b3e67a5baa2d417ec6.jpg

De yellow taxi-tomaat vind ik niet zo lekker, is wat melig/papperig van structuur, en er zit geen zuur in. M'n collega (die hetzelfde oordeel heeft) gaat ze opsparen voor soep, dat is wel een goed idee denk ik. De matina, mja, op zich wel OK maar niet beter dan een supermarkttomaat. De gele kerstomaatjes zijn wel erg lekker, net zoals vorig jaar. Helaas zijn die planten ook weer het meest gevoelig voor aardappelziekte. Maar ze komen toch volgend jaar weer terug, want echt ontzettend lekker. De Oranje van Goeijenbier is ook wel lekker. Moet er nog wat meer proeven voor ik het zeker weet.

De tomatenvijver, doet het prima, wat aardappelziekte zo hier en daar maar minimaal - veel minder dan ik verwacht had na (het schijnt) twee weken onafgebroken regen.

809_5897b6ed690d155d8aab20f0a27b75f8.jpg

En de poona kheera. Heeft inmiddels 1 klein vruchtje.

809_a9d3019ba9e5a4d0124cbf2e412176f8.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Note to self: de superlekkere rode kerstomaatjes heten 'red star romantic', blijkbaar ook wel 'red star cupido' of 'sunstream'. F1. Soortement van experimenteel nog als ik zo es google.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag ruime oogst gele kerstomaatjes. Niet echt bijzonder van smaak. Als ik dit jaar nog echt heel erg lekkere tomaten wil eten moet ik denk ik toch naar de groenteboer voor die red star romantic .

Over red star romantic gesproken, de monsterplant begint nu de eerste plekjes op de bladeren te krijgen. Zag er niet echt uit als phytophtora, maar hij heeft toch blad teveel, dus weg ermee. De eerste tomaten beginnen voorzichtig te rijpen aan die plant. Ben heel benieuwd wat dat wordt, de plant ziet er ontzettend wild uit en de tomaatjes helemaal niet als red star romantic zoals ze in de winkel liggen (het is dan ook een F1) dus ik verwacht eigenlijk iets heel raars.

Alle andere tomaten zijn braaf aan het rijpen. Bladeren zien er prima uit, zo hier en daar een klein plekje soms maar niks ernstigs. Ik heb er eentje getopt een paar weken geleden, die maakt nu een dief waar de top zat. De andere heb ik niet getopt en die zijn uit zichzelf blijven groeien. Zo zie je maar weer, hard werken is nergens goed voor.

Van de week ook nog wat Yellow Taxi's geoogst, die waren goed te eten, niet papperig zoals de eerdere exemplaren.

De slakken zijn nu met zeer velen. Ik stamp er elke dag wel wat stuk, kleintjes en grote (heb speciaal voor dit doel van die hippe zweedse-klompen-met-een-hak gekocht bij de schoenen-voor-een-tientje-winkel), en leg elke dag in zes bloempotjes een theelepeltje escar-go voor ze neer, - en dat gaat elke nacht bijna schoon op. En dan heb ik een aantal weken geleden ook nog honderden eieren gevonden en platgestampt. Waar komen ze vandaan. Naja, ze blijven van de lupine (in koperen potten) af, dat is het belangrijkste. Heb in voorgaande jaren nooit voor elkaar gekregen om lupine langer dan een dag of twee te hebben voor ze tot de grond toe afgegraasd waren, maar nu in de koperen potten kon ik ze helemaal van zaad tot bloei kweken, en er is geen slak bijgeweest nog. Ze cirkelen er wel vervaarlijk omheen (zie ik aan de sporen) maar blijkbaar zijn ze toch echt niet dol op koper.

Verder bloeit de soja en heb ik ook al een sojapeultje gespot. En de oostindische kers zit onder de zwarte luis. En er hangen 4 courgettes en een paar komkommertjes en phoona kheera's in de wacht. En is het wachten of er nog wat wedstrijdradijzen willen opkomen. Pepers doen het slecht, tientallen bloemetjes en zo op het oog gezonde planten, maar maar 1 vrucht. Ananaskers bloeit nog steeds niet, groeit wel opeens wat harder.

Het begint nu wel een beetje kaal te worden nu de tomaten niet zoveel blad meer hebben, dus wordt wel tijd om eens wat paksoi of veldsla ofzo te zaaien. Ook leuk.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De ananaskers? Er zitten wat microscopisch kleine vruchtjes aan. Ik denk niet dat het nog veel wordt, ik heb gewoon te laat gezaaid. Misschien haal ik nog een plant naar binnen, dat ze dan nog wat langer door kunnen groeien die vruchtjes.

Geplaatst:

Al opnieuw ingezaaid? Bij mij gaat het heel goed met de veldsla en de paksoi. Paksoi heb ik in augustus al onder een tentje gezaaid, half september veldsla. Gaat ook prima onder mijn tentje. Zo houd ik er ook s wat aan over

• Nieuwe aanmaken...