_*_iris_*_ Posted June 4, 2011 Share Posted June 4, 2011 Overzichtje van wat ik zoal heb op mn terras staat in mn voorsteltopic, met foto's van een paar weken geleden. Eerste update: dit is hoe de tomaten in de tomatenvijver er vandaag bijstonden: Stuk beter dan een paar weken geleden. Ze zijn enorm opgeknapt sinds ik vier grote melkverpakkingen in de vijver heb ingegraven (2.4 liter per stuk). Speldeprikje in de zijkant vlakbij de bodem, vullen met water, dop er weer op, en ze krijgen de hele dag door een beetje water. Het duurt ongeveer 2 1/2 dag voor zo'n verpakking is leeggelopen (moet wel de dop er een keertje af om er lucht in te laten zodat ze weer vorm krijgen, ze trekken helemaal kreukelig vacuum anders). Ik geef op de aarde ook nog wel wat water, maar niet elke dag. Ziet er niet zo charmant uit met die flessen deels boven het aardoppervlak, maar ooit ga ik weer puf krijgen om zakken aarde het huis in te sjouwen en dan komt dat helemaal goed. De meeste planten hebben al een paar kleine tomaatjes, maar heel veel stelt dat nog niet voor. Hoeft ook nog niet. Er staan ook nog twee courgetteplanten in de vijver (vorig jaar had ik er maar eentje, en nul courgettes want het kwam het hele seizoen niet 1 keer voor dat er zowel een mannelijke als een vrouwelijke bloem tegelijk aan zaten), en twee boomspinazieplanten (melde). Ik had gehoopt dat die boomspinazie zou kunnen gaan werken als stokken om de tomaten aan op te binden, maar het wou maar niet kiemen, en toen het eindelijk gekiemd was, wou het maar niet groeien. Het is tijd voor een plan B wat betreft het opbinden van de tomaten in de vijver, maar ik weet nog niet precies hoe ik dat ga doen. Van die tenstokken van een koepeltentje misschien. De tomaten die op de voorgrond geduldig staan te wachten tot de peultjes in de rijdende tuin klaar zijn met oogst geven, zien er slecht uit op de foto maar in het echt niet, ze zien er hier raar verdroogd uit omdat de flits ze heel licht maakt (was al donker aan het worden toen ik deze foto nam). Ondertussen is de rijshoutsituatie in de rijdende tuin vandaag ietsje verbeterd: Heb stokken op de hoeken toegevoegd, met pijpvasthouddingetjes in de bak vastgeschroefd, en aan de bovenkant dwarslatten gemaakt. Voor mensen die zich afvragen 'is dat wel stevig', nee, erg stevig is het niet . Het zijn tonkastokken die met touwtjes aan elkaar vastgebonden zitten, dus mja. Briesje OK, storm nee. Ik weet dat ik met van die electriciteitsbuizen een veel stabielere constructie kan maken (zie de extra stut voor de capucijners), maar ik maak me zorgen over Wat De Buurt Daarvan Gaat Vinden. En dan met name de lui die uit naam van de vereniging van eigenaren en de woninbouwvereniging die brieven rondsturen waarin staat dat je geen schotelantenne mag hebben ivm lelijk en dat je je was niet te lang buiten mag laten hangen ivm lelijk (ongetwijfeld zijn dat dezelfde mensen die als ze op vakantie in Italië zijn enthousiast foto's gaan maken van balkonnetjes met buitenhangende was ivm pittoresk). Het maakt mij niet uit hoe mn klimconstructies eruit zien, maar ik ben bang dat het mensen die aanstoot nemen aan wasgoed, wapperend, kleurrijk, MOOI wasgoed, weleens heel veel uit zou kunnen maken . En ik heb vandaag een snackkomkommerplantje gekocht. Ben niet zo van het plantjes kopen, vind zaaien leuker, maar aan komkommer was ik nog niet toegekomen. Dus plantje. Ik ben benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Tip voor het stevig krijgen van de bamboe-constructie: dunne tie-rips , kruislings bevestigen, twee per kruispunt dus... Na afloop weer makkelijk los te knippen. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 5, 2011 Author Share Posted June 5, 2011 De wiebeligheid zit m eigenlijk niet zozeer in de touwtjes; wat er gebeurt als het gaat waaien is dat de touwtjes van de stokken afschuiven, als er niet toevallig net een knoop in de stok zit op een goeie plek waar het touwtje achter kan blijven haken. Soms lukt het om met een druppeltje secondenlijm zo'n touwtje vast te plakken op een lang glad stuk tonkastok en dan houdt het prima, maar vaak pakt dat toch niet goed. Ik denk dat die tiedingen er ook zo hop af gaan schuiven. Ik heb nu wat inkepingen in de tonkastokken proberen te maken zodat de touwtjes wat meer grip hebben, maar als je er met een aardappelmesje in staat te kerven is het toch nog behoorlijk hard spul, dat tonkagedoe. Zelfs met een beitel werd het niks. Ik zat zelf net te denken aan ducttape. Mooi spul, ducttape. Plakt als een tierelier. Kan vast wel een seizoen mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Kan je in de dop van de melkflessen niet ook een gaatje maken? Dan trekt ie niet vacuum. Maar wel een goed idee zeg! Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Er zijn meer mensen hier op t forum blij met Ductape Wat die tierips betreft, als je die flink stevig aantrekt dan laten ze echt niet los hoor. Idd zou een sneetje in de stokken helpen.Wat je medebewoners betreft, tja je hebt altijd mensen die voor de 'mooi' wonen en dan niet naar andermans 'zooi' willen kijken (vanuit hun perspectief). Die hebben geen oog voor wat je werkelijk doen en willen dat waarschijnlijk ook niet weten. Misschien kan je wat afschermen met een bak bamboe? Of een bamboescherm? Lijkt het voor de buren ook nog een beetje. Vergeet overigens niet dat die courgetteplanten in die kuip flink uitgroeien. In principe hebben ze 1x1m nodig om uit te dijen en dat lijkt me lastig als er tomatenplanten omheen staan. Naar mijn mening duwen die courgettebladeren zo je tomatenplanten aan de kant Ik zie dat je achter die bak ook nog 2 vierkante bakken hebt staan. Daar zou je ze eventueel ook in kunnen zetten. Ze hebben alleen maar aarde en ruimte nodig om hun blad en vruchten kwijt te kunnen. Dat groeit over de grond wel door. En gaatje in de dop zoals Jorieke voorstelt zal idd helpen de fles vacuum te trekken. Heb je wel mooi opgelost met zulke grote flessen Mocht je nog zakken aarde nodig hebben en niet zelf willen sjouwen, dan hebben Jorieke en Jasmin nog wel leuke tips Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Ik vind het er allemaal geweldig uitzien. Creatief met die vijver ook. Waarom laat je de doppen van de melkfles er niet af?Ductape,is dat dat zilvergrijze? Wat de touwtjes betreft, ik zou op zoek gaan naar meer hennep-achtig touw, dat heeft wat grip, en dan de volgende keer de stokjes iets langer laten. Maar ik begrijp ook dat je last hebt van een "welstands-commissie" wat een ellende zeg, ik begrijp dat je voorzichtig bent...misschien kan je het geheel afdekken met een camouflage-net? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Als je die doppen eraf laat komen er beestjes in en dat kan flink gaan stinken! Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Ja, niet aan gedacht We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Gelukkig heb je daar een forum voor Ik zit er aan te denken van die Olla potten te gaan maken (op een pottebakcursus aankomend winter waarvan ik eerst moet uitzoeken of dat hier wel mogelijk is). Die laten ook langzaam t water los en zijn er in verschillende maten. Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Volgens mij loop ie ook sneller leeg zonder dop... en door het vacuum gaat ie langzamer. Ik heb een tijdje geleden geëxperimenteerd met lege colafles... maar met gaatjes als een vergiet in de bodem.... prachtig, maar geen succes... maar de variant met 1 speldeprik wil ik wel navolgen.... klinkt zo zuinigjes.... maar ja... de druppelaars van Bor zullen ook niet veel sneller gaan... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Ze bedoelde 1 speldeprik in de dop zodat het niet vacuum zou trekken in de fles. Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Ze zijn enorm opgeknapt sinds ik vier grote melkverpakkingen in de vijver heb ingegraven (2.4 liter per stuk). Speldeprikje in de zijkant vlakbij de bodem, vullen met water, dop er weer op, en ze krijgen de hele dag door een beetje water. Het duurt ongeveer 2 1/2 dag voor zo'n verpakking is leeggelopen (moet wel de dop er een keertje af om er lucht in te laten zodat ze weer vorm krijgen, ze trekken helemaal kreukelig vacuum anders). Ik geef op de aarde ook nog wel wat water, maar niet elke dag. gha... ghaaa.... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 k doe t hier ook met flesjes tussen de aardbeien, stuk of 8 tussen staan die allemaal 0,5liter per stuk kunnen hebben...Als de grond nog vochtig is duurt het denk 3 dagen voor t leeg is. Maarja, als t een paar dagen leeg heeft gestaan is de grond zo droog dat ik ze eerst veel moet vullen voordat ze weer wat overhouden Ik zou de flessen niet continu gebruiken, of ik zou ze verplaatsen om te zoveel tijd. (Of de helft gebruiken, en zo om en om.)Waarom? Om wortel rot te voorkomen, denk dat je er toch veel kans op hebt omdat het op die ene plek toch wel flink vochtig zal zijn, vooral vergeleken met de rest... > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 A. Ik had speldeprikjes gelezen ipv speldeprikje.B. Gezien de reakties dacht ik dat je daarop refereerde. Zelfs ik lees wel s ergens overheen Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 5, 2011 Author Share Posted June 5, 2011 Het is ook wel heel weinig, 1 speldeprikje in de bodem. Ik had ook niet verwacht dat het zo snel zou gaan met letterlijk maar 1 speldeprikje (van een dunne speld ook nog, niet eens een veiligheidsspeld ). Ik had me voordat ik die flessen ingroef, uitgebreid ingelezen en inge-youtubed in het zelf maken van self-watering containers, en de meeste mensen maken veel grotere gaten (knippen bijvoorbeeld de hele bodem weg), dus het leek me heel bescheiden om met 1 speldeprikje te beginnen. Ik moet toch nog eens verder kijken om te zien of ik het principe uiteindelijk toch helemaal verkeerd begrijp ofzo. Ik heb vanmiddag een speldeprikje gemaakt in de dop van een van de flessen, maar die liep toen meteen veel harder leeg, dus ik denk dat dat toch geen goed idee is. Ik heb de dop er inderdaad op tegen beestjes - muggen vooral. Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 6, 2011 Author Share Posted June 6, 2011 Oh ja, de courgettes - valt mee hoe groot die worden in zo'n bak hoor. Ik had er vorig jaar eentje in de rijdende tuin, en die kwam alleen met wat bladeren buiten zn vakje, niet met monsterlijke stengels. Heb er nog een foto van: De courgette is de tweede van rechts op de achterste rij. Wel een beetje groot, maar niet vier vakjes groot (zoals bij SFG wel aangeraden wordt). Hij is later niet veel groter meer geworden. Ik denk dat-ie daarvoor toch met zn wortels door de bak heen bij de volle grond moet kunnen. Die foto is trouwens van eind juni/begin juli vorig jaar, als ik dat zo zie moeten de tomaten dit jaar er wel nog een tandje bij doen om zo groot te worden binnen nu en een maand. Misschien toch wat meer mest geven. Al zijn ze de laatste twee weken goed aan het groeien dus misschien ook maar gewoon laten gaan met het huidige mestschema ('als ik eraan denk, een beetje'). En ducttape is inderdaad dat zilvergrijze spul. Ik heb uiteindelijk dunne reepjes gaffa gebruikt (van dat spul waarmee muzikanten hun snoeren vastplakken op podiums), dat is bijna hetzelfde, en netjes zwart. Ik heb alleen een paar kritieke hoekjes gegaffaad, maar het stond wel meteen al een heel stuk steviger. Kijken of het houdt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Mooi! Het ziet er helemaal tof uit je bak! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 7, 2011 Author Share Posted June 7, 2011 Dank je! (Ik moet wel eerlijk zeggen dat de bak er sindsdien nooit meer zo mooi bij heeft gestaan als toen hoor - die laatste foto was begin juli 2010, een week later kwam ik terug van vakantie en was de helft uitgedroogd en de andere helft omgewaaid - net op vakantie gegaan in die ene week dat het vorig jaar zo ontzettend heet was hier) Ik zag vanmiddag dat een tomaat in de tomatenvijver was omgevallen, en dat het nu toch echt tijd was om daar een serieuze klimconstructie te maken. Tentstokken vond ik uiteindelijk toch te duur, dus toch maar wat electriciteitsbuizen bij de bouwmarkt gehaald (65 ct per stuk). Was weer een feest om die thuis te krijgen met de fiets (die krengen zijn 4 meter lang en zwiepen in het rond - wel veel aardige en geduldige mensen onderweg gelukkig), maar het is gelukt. Om ze een wat sjieker uiterlijk te geven, zwart gemaakt met, ja, met zwart tape natuurlijk (geen gaffa dit keer maar een iets goedkopere versie). En dit is het resultaat: Ik vind het mooi geworden! Best stevig, staat mooi klemvast in de bak. Geen harde randjes of uitsteeksels, en het loopt mooi af, dus als het een tijdje flink gaat regenen, kan ik er een plastic hoes over maken om de tomaten te beschermen. En voor het voor- en najaar, had ik zo bedacht, maak ik wat lagere bogen met plastic erover en dan noemen we het een koude bak. Plastic folie zal het bij de waspolitie niet goed doen... maar als ik het laag hou, is het van buiten ons terras bijna niet te zien, omdat de buxusbakken van de woningbouw ervoor staan. Ik ben er blij mee! Verder ging ik er vandaag eens goed voor zitten met een notitieboekje om te kijken welke tomatenrassen het nou goed doen hier (op dit moment) en welke minder, maar waar ze staan lijkt uiteindelijk belangrijker dan welk ras het is. De tomatenvijver gaat het beste - die hebben verse grond, en genoeg water gehad de afgelopen tijd dus dat is ook wel logisch. De exemplaren in de rijdende tuin zijn allemaal nog een stuk kleiner, en ook minder mooi groen. Het zieligst zijn de twee Siberian Eggs, die nog steeds paars verkleurd zijn van de koude nachten een paar weken geleden (voor de vriesnachten had ik alles weer binnengehaald, maar daarvoor waren er een paar nachten van rond de 5 graden en daar hebben ze allemaal ook wel een tik van gehad toch). Alle andere planten die paarsig geworden waren van de kou zijn daar allang weer bovenop, hebben nieuwe gezonde blaadjes gemaakt en de oude daarna laten vallen. Maar die Siberians blijven kwakkelen. (Gek, je zou toch denken dat iets met 'Siberian' in de naam juist iets beter tegen kou zou kunnen). De tomaten in de rijdende tuin staan op grond van vorig jaar, die toch wel aardig ingeklinkt is, en dat is er niet beter op geworden doordat ik daar in het begin van de lente alleen gewaterd heb door te gieten vanuit een fles ipv met de broes. Ik heb er vandaag wat wormeneitjes bij gegooid (de buxusbakken van de woningbouw liggen altijd vol met wormeneitjes - ook handig voor de compostbak). Kijken wat dat doet voor de structuur. Wat mest is toch ook echt wel aan de orde voor de rijdende tuin. De tomaten die nog in losse potten staan te wachten doen het heel wisselend - sommige gaan als een tierelier, andere blijven ook klein en een beetje zielig. De potten waarin ik alleen tuincentrum-compost had gedaan (want die had ik nog en ik was te lui om aarde te halen) doen het het slechts, en die waren ook telkens het droogst de afgelopen weken. Tot slot nog dit ontdekt gisteren: Een insectennest denk ik? Mieren? Wespen? Hommels? Geen idee. Er zoemen de laatste dagen wel heel veel zwart-geel gestreepte harige beestjes rond. Geen wespen volgens mij, - bijen, of misschien hommels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Romke3 Posted June 8, 2011 Share Posted June 8, 2011 Je tomatenvijverconstructie ziet er prachtig uit! Erg creatief! Zo zie je maar waar een politiestaat toe kan leiden Zijn het misschien zeefwespjes die rondzoemen? (Crabro peltarius)Op deze site staan een heleboel wespenhttp://www.ahw.me/indexwespen.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 8, 2011 Author Share Posted June 8, 2011 Mooie link, dank je! Ik heb vanmiddag nog wat zitten turen op die geelzwarte vliegdingen, en het zijn geen zeefwespen, want ze zijn helemaal behaard en de tekening is ook anders. (Nog best lastig om ze goed te bekijken want ze zijn heel beweeglijk). Toen heb ik me nog een tijdje verdiept in de bijenwereld, en heel veel geleerd, o.a. dat er bijen zijn die nesten op de grond maken (wist ik niet) en dat er heel veel bijensoorten zijn die er helemaal niet uit zien als maya de bij. Heel veel foto's van zwartgele vliegdingen bekeken maar 'die van mij' er niet tussen gezien. Maar wel interessant . Wat een diversiteit is er toch in de wereld, mooi hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Dat is een mooie constructie die je hebt gemaakt. Ik heb laatst ook een paar van die buizen gekocht (Karwei) en gelijk gevraagd of ze die voor mij door de helft wilden zagen. Was geen probleem en toen pasten ze gewoon in de auto Vind jouw zwarte versie wel heel erg tof. Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 9, 2011 Author Share Posted June 9, 2011 Dank je! Ja, ik heb ze bij een eerdere gelegenheid gewoon doormidden geknikt en dat was ook een stuk makkelijker te vervoeren. Maar moest nu de hele lengte hebben. Ik heb nog maar es wat gezaaid vandaag: - basilicum- oostindische kers (heb je nooit genoeg)- ananaskers- grove bieslook- phoona kheera- soja Vervolgens teeltinformatie van soja opgezocht, soja weer opgegraven, en in de week gelegd. Ik ben bang dat het voor de ananaskers echt al veel te laat is om nu nog te zaaien, maar we zullen zien. Vorig jaar hadden we ook een mooie nazomer, ik heb toen op 30 oktober nog zonder jas buiten in de zon gezeten weet ik nog. Je weet maar nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 13, 2011 Author Share Posted June 13, 2011 (edited) De poona kheera komt al op! Na vier dagen! Bij de ananaskers zie ik ook al een puntje dat misschien een stengeltje zou kunnen zijn. En er staat al een sojaboontje boven (maar die had ik voorgeweekt tot er een kiempje verscheen dus dat mag ook wel). Edited June 18, 2011 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
_*_iris_*_ Posted June 18, 2011 Author Share Posted June 18, 2011 Paar uurtjes op het terras doorgebracht vandaag, tussen de regenbuien door. De klimconstructies houden het allebei goed, het heeft behoorlijk hard gewaaid en alles staat nog. Peultjes en capucijners:ik heb vier vakken capucijners (32 planten) en zes vakken met peultjes (48 planten). Veel oogst gehad van de peultjes tot ongeveer een maand geleden. Sindsdien nog maar iets van 5-10 peultjes per dag. Ik ben eerlijk gezegd helemaal klaar met die peultjes. Ze staan daar maar ruimte in te nemen en weinig te produceren, terwijl er nog tomaten in potten staan te wachten op een plekje. Dus ik ben de planten aan het ruimen zodra ik er eentje zie waar geen bloemetjes meer in zitten. Net weer een flinke ronde gedaan. Drie vakken bijna leeg kunnen make. In eentje daarvan heb ik een tomaat gezet (een matina-die-geen-matina-is), en eentje is een afrikaantjes-vak geworden. In het derde vak heb ik wat sojabonen gezet. Vruchtwisselingstechnisch geen goed idee om bonen na erwten te zetten, maar ze kunnen verder nergens. Ik heb de wortels van de geruimde peulen en capucijners uitgegraven en bij wat bladgewassen en klein gebleven tomaten ingegraven, voor de stikstof. Aan capucijners heb ik nu een flinke boterhamzak vol (al gedopt) in de vriezer zitten. Denk niet dat ik nog een keer capucijners doe. Ik wou ze een keer proberen omdat ik gek ben op jonge capucijners uit blik, en benieuwd naar de smaak van verse. Maar dat werd dus vriezen omdat ze niet tegelijk geoogst konden worden. Het zal alles bij elkaar net genoeg zijn om 1 keer van te eten. Dat is prima maar het hoeft niet nog een keer, denk ik. Het is met die peulen en capucijners een beetje zoals het soms kan gaan met verliefdheden: ik vind het op zich ontzettend schattige plantjes, met die leuke blaadjes en bloempjes en die schattige rankjes die ze naar elkaar uitstrekken. Maar ze zijn er nu te lang en precies die dingen die ik er eigenlijk heel leuk aan vind, beginnen me nu op mn zenuwen te werken. Stomme krulrankjes, dat klit maar aan mekaar, dat rankt er maar op los, ga toch es weg met dat gerank. Stom bloemetje daar bovenin, groei toch es uit tot een peul, dan kan deze plant ook eindelijk weg. Verder is het in de tomatenvijver opeens een tomatenwoud van jewelste. Ook de courgettes gaan als een tierelier. Er zitten tot nu toe wel alleen mannelijke bloemen in, maar dat zal nog wel veranderen. De snackkomkommer gaat ook goed, vandaag weer eentje geoogst, morgen nog vier schat ik zo. De ananaskers binnen staat boven de grond, maar het zijn wel heeeeeeele kleine plantjes met heeeeeele kleine blaadjes. Ze zien er niet uit of ze erg hard zullen groeien. De pepers binnen hebben veel bloemetjes; de peper buiten heeft er ook een paar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 In het begin is het idd een leuke plant, zo'n rankend iets. Maar als het teveel rankend word heb je gauw een oerwoud waartussen je de peulen moet zoeken. Ik heb zelf van de sperziebonen (princesseboon staat op de verpakking) de stamversie en die blijft echt heel klein. Staat nu vol met bloemetjes dus ik verwacht binnenkort dat de peulen tevoorschijn komen. Geduld... Ook al heb ik stampeulen- en erwtenzaden gekocht kunnen ze in tegenstelling tot de gewone bonen flink in hoogte groeien. Jammer dat je nog geen vrouwelijke bloemen hebt gehad, hier zijn al 2 courgettes geoogst en groeien er nog zeker 5 aan de planten. Ik vind t tot nu toe de beste oogst voor 1 plant. Maar dat zal per zaadje/plantsoort wel verschillend zijn. Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts