loes Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 Ik was tevens aan het zoeken naar stoffen die er dus absoluut niet in thuis horen bv preiafval.wat is het idee hierachter?weknow merkte al op dat preiresten prima bij op composthoop mogen. maar ben benieuwd waar het idee vandaan komt dat preiafval er absoluut niet in thuis hoort. Quote
john68 Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 Ik had een stukje van zieke planten niet in de kompost verwerken gelezen. Iemand hat prei in zijn kompost gedaan en daarmee een problemen gehad. Ik had het niet zo moeten omschrijven das korrect. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
john68 Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 @ John Deze link is al vaker genoemd op dit forum. Misschien even handig toch. Er staat heel duidelijk uitgelegd wat wel en niet in compost kan en waarom. (preiresten is prima in de compost! )http://www.vlaco.be/system/files/generated/files/infopage/vlaco-detaillijst_-_versie_2012.pdf Dat document komt va de Vlaco-webiste uit België. Je vindt er heel veel uitstekende informatie over alles wat met zelf compost maken samenhangt. Daarom ook die link: http://www.vlaco.be/kringloop-tuinieren/wat-is-kringlooptuinieren/ Ovver de wettelijke normen voor in grote compost-installaties gemaakte compost hier ook veel info. De normen in Belgie en Nederland verschillen niet of weinig!) http://www.vlaco.be/professionele-verwerking/onafhankelijke-certificering Een uiterst belangrijke factor voor de kwaliteit van de compost die je maakt is de verhouding tussen koolstof (suikers, energie) en stikstof (eiwitten) die je bereikt door de goede verhoudingen groen en bruin materialen te gebruiken. Dit artikel is weliswaar in het Engels, maar wel heel erg duidelijk en toegankelijk geschreven hiervoor. Dit is dus de manier om je compost zo goed mogelijk te krijgen. http://www.homecompostingmadeeasy.com/carbonnitrogenratio.html "Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken", Ik hoop niet "ik in dit geval" maar gelijk heb je. Ik sta soms verbaast welke kolder dat je lezen kunt op internet. Bedankt voor de links. Verder denk ik beter hier te zoeken naar de onderwerpen of gewoon vragen. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
loes Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 op het internet staat naast veel nuttige informatie inderdaad ook veel onzin. hier op het forum soms ook. maar het voordeel van een forum is dat we elkaar kunnen corrigeren en daar leren we allemaal weer van. net als van vragen stellen. daar leer niet alleen de vraagsteller van, maar alle anderen die meelezen ook. Quote
john68 Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 Een ding heb ik in zeer korte tijd geleerd loes, en dat is vertrouwen op de kundigheid hier. Dat surfen op internet verwart toch wel enigzins. Maar een feit is dat ik er steeds meer lol aan krijg. Tevens sorry voor de typfouten. Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
weknow Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 "Wie niet luistert, wordt onthoofd en uitgetrokken" komt uit mijn onderschrift. Dat gaat niet over mensen, uiteraard, laat staan over andere forumleden Het gaat over mijn moestuin. Zal het even wat uitleggen. Ik probeer ecologisch te tuinieren. Ecologisch tuinieren is ook ingrijpen en beheren en niet - zoals het wel eens wordt voorgesteld - "Laat maar gaan en de lieve natuur maakt alles wel perfect". Het is dus een soort zelf-sarcasme over de manier waarop ik met natuur bezig ben: zelfs als ik het milieu-vriendelijk probeer te doen is tuinieren een vorm van alles naar mijn hand te willen zetten en heersen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
john68 Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Wellicht heb ik met mijn reactie over je onderschrift iets gesuggereerd lijkt het, Nou nee hoor Ik vind je opmerkingen en raad duidelijk, zonder poespas en kompleet. Natuurlijk is dit een forum waar het gaat over tuinvragen en ik moet zeggen ik vind dit SUPER. Hoeveel mensen worden hier "duidelijk" door jullie raad geinformeerd, zeer vele, dat lees je dagelijks. Ik vind je TOPPIE Quote Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
Thinkpad Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Compost is dusdanig veilig dat het gebruik in de gangbare landbouw niet langer is toegestaan, ook vanwege te grote hoeveelheden glas en plasticWaar haal je dit nieuws?Hier in NL limburg zie je overal hopen compost zitten op percelen om gestrooid te worden. Ik ben wel een vaker op een compostbedrijf geweest, daar hebben ze twee stromen van groenafvaleen waar al het tuinafval komt van particulieren, hoveniers, gemeentes, het schone deel, deze wordt gebruikt om later als compost te gaan dienen, een andere deel waar maaisel langs wegen en dergelijke samenkomt, hier zit veel troep in, zoals flesjes, plastic, blik, straatvuil, roet, ed deze wordt verwerkt en gaat naar verbrandingsovens om energie op te wekken. Hoe het elders er aan toe gaat, weet ik niet. Quote
Pfeffer Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 Gemeentelijk compost moet je geluk mee hebben. Zoals eerder vermeld ligt het aan de mentaliteit van de mensen waar het vandaan komt. Echter daar het uit iedereens groenbak komt kan er vanalles inzitten. Hier zat er vaak grind in, ook qua onkruid was het een waar feest. Ik kan me goed voorstellen dat het per gemeente erg veel kan schelen qua kwaliteit. Het is gewoon een kwestie van volume. Als een groot aandeel uit particulier ophaling (lees groenbakken) en bermen e.d. komt zal de kwaliteit lager zijn dan bij een schone gemeente met veel aandeel uit de groenvoorziening en nette plantsoenen. Ik laat de compost bij voorbaat graag een jaar liggen, zodat de kippen kortenmetten met het onkruid kunnen maken (vreten het op na het kiemen). Af en toe keren en het meeste is al gekiemd + verwerkt door de kippen. In de tussentijd gooei ik er nog wat hennepvezel uit het kippenhok doorheen (met kippenmest). Resultaat is een vrij grof compost met veel stikstof, vooral groene groenten doen het er geweldig op (prei, venkel, kool, spinazie etc). De half verteerde hennepvezel werkt ook goed om hier de dichte zand/leem mixgrond open te werken/houden. Quote
loes Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 onkruid wat in de GFTbak beland zou echt geen enkel probleem moeten zijn.is dat wel een probleem dan ligt dat aan het verwerkingsbedrijf. zoals hier in het topic al een aantal keer is gemeld zorgen de hoge temperaturen bij de verwerking ervoor dat de meeste onkruidzaden niet overleven. Quote
weknow Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 Pfeffer schreef: Resultaat is een vrij grof compost met veel stikstof, vooral groene groenten doen het er geweldig op (prei, venkel, kool, spinazie etc). De half verteerde hennepvezel werkt ook goed om hier de dichte zand/leem mixgrond open te werken/houden. Ik vraag me toch even af of dit dan een evenwichtige rijpe compost is of een mengeling van nog half verteerd organisch spul. Begrijp me goed...je mag gebruiken wat je wilt. Maar ik hecht er toch aan dat op dit forum - waar heel veel mensen hun informatie vandaan halen - goede info gegeven wordt, over bijv. hoe je goede compost maakt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Pfeffer Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 Haha ik beweer niet dat het goede compost is, het is inderdaad niet goed verteerd. Echter dat is juist het gene waar ik baat bij heb bij mijn grond (fijn droog zand en leem), de hennep stukjes houden de grond open en zorgen dat het zand wat vocht vast houd en de klei open blijft. De stikstof uit de kippenmest zorgt voor veel groen. Voor vrucht dragende gewassen is het echter verre van optimaal. Echter met name prei doet het er super goed op. Vooral het ras Carentan worden joekels van preien, niet zozeer in de hoogte maar meer in de stam dikte (record diameter is nu 52mm). Met alleen goed rijpe compost houd ik nogsteeds erg dichte grond over. Zelfs het fijne zand klinkt heel erg in na een aantal buien (en wordt dus veelste hard om goed te wortelen). Goede compost voor vruchtdragende gewassen bevat ook minder stikstof, is beter gecomposteerd (lees alles netjes verteerd). Bij half verteerd spul heb je ook meer kans op pathogenen zoals bacterien en schimmels. Daar heb ik echter tot op heden geen problemen mee gehad. Betreft de temperatuur en het doden van zaden.. dat klopt. Echter bedenk wel dat die gigantische bergen bij de gemeente niet altijd even goed gekeerd worden en er altijd vanaf de buitenkant geschept wordt. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Quote
loes Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 Betreft de temperatuur en het doden van zaden.. dat klopt. Echter bedenk wel dat die gigantische bergen bij de gemeente niet altijd even goed gekeerd worden en er altijd vanaf de buitenkant geschept wordt. Alles heeft zijn voor- en nadelen. gelukkig doen de gemeenten het verwerken van het compost meestal niet zelf maar wordt dit gedaan door een verwerkingsbedrijf. die scheppen regelmatig en echt niet enkel van de buitenkant, was de compost nooit zo snel en goed verteerd. het verschilt inderdaad wel per bedrijf wel hoe er wordt gewerkt vandaar waarschijnlijk ook de vele verschillende ervaringen. maar wanneer de temperatuur niet hoog genoeg is zijn onkruidzaden een van de minste problemen, ziektekiemen en dergelijken zijn dan een veel groter probleem. Quote
Pfeffer Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 Dat is inderdaad precies mijn punt. In mijn huidige woonplaats wordt de compost door de lokale gemeentelijke afval verwerking geregeld. Dit is een werkplaats voor oa mensen met een beperking en dat wordt dus wel vanuit de gemeente zelf (via een begeleid werken bedrijf) geregeld. Ik denk niet dat dat gerund wordt door mensen met beroepskennis. In mijn vorige woonplaats (Eindhoven) werd al het groenafval aan meerdere verwerkers verkocht. De grootste zat vlak bij het vliegveld en zij verkochten prima compost, doch volgens mij zijn ze een aantal jaar geleden al gestopt met het verkopen aan particulieren. In mijn woonplaats rijd je met een aanhanger naar een grote berg "compost" en wordt er met een mini graaf machine een kuub compost in de aanhanger gegooid. Het is spot goedkoop, maar de kwaliteit is er ook naar.. helaas. Het zat vol met vuurpijltjes (die plastic verschroeide buisjes), bierdopjes, plastic resten etc. Het lijkt er dus op dat er een hele partij berm/plantsoen afval gecomposteerd is. Ik kan me dus voorstellen dat de kwaliteit per gemeente bijzonder veel scheeld. Vroeger kon je bij Dankers (tuin centrumpje richting Son, boven Eindhoven) ook eigen compost kopen. Zij deden tuin en plantsoen onderhoud en hadden echt prima, en bovenal schone compost. Ik ben daar echter al jaren niet meer geweest, dus ik weet niet of ze het nogsteeds hebben. Quote
loes Geplaatst: 6 februari 2016 Geplaatst: 6 februari 2016 dan is het bij jou in de gemeente niet zo best voor elkaar. als ik je zo hoor vraag ik me zelfs af of ze wel aan de eisen voor compost voldoen...maar daarbij helpen de kippen, jaar laten liggen en een beetje extra hennepvezel ook niet meer ben ik bang. (hier rijden we trouwens ook eens per jaar met aanhanger naar een berg compost, gratis. dat zegt gelukkig niets over de kwaliteit. ) Quote
Patrijs Geplaatst: 25 september 2018 Geplaatst: 25 september 2018 NOORD-HOLLAND - In de Tweede Kamer wil GroenLinks dat het kabinet het probleem van plastic in compost gaat aanpakken. Dit naar aanleiding van berichtgeving van NH Nieuws dit weekend. Van verslaggever Joost Lammers Akkerbouwer Jasper Roubos uit Abbenes ontdekte dat zijn compost vol plastic deeltjes zit en trok aan de bel. "De plastic soep in de zee is ook op de landbouwgronden aan de gang. Burgers beseffen niet dat ze het milieu aan het verontreinigen zijn", zo zei hij zaterdag in onze reportage. Reden voor de vervuiling in compost is dat het groenafval vol met plastic rommel zit. Uit de site van N-H nieuws. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 20 februari 2020 Geplaatst: 20 februari 2020 Minister erkent na onderzoek NH Nieuws: "Niet al het plastic kan uit compost gehaald worden" Lees HIER het bericht van NH nieuws Quote De moestuin van Patrijs
donaldk Geplaatst: 21 februari 2020 Geplaatst: 21 februari 2020 Tja als je perse plastic vrije compost wilt hebben kun je in Abbenes heel goed terecht alleen een kuub kost 20 euro. Terwijl gft compost 2 euro per ton kost, ze zijn al lang blij als ze de vrachtwagen kosten terug verdienen Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
RockyRambo Geplaatst: 21 februari 2020 Geplaatst: 21 februari 2020 Hoe zit het dan met bio-plastic, kan die wel bij GFT? Want ja die is wel biologisch afbreekbaar, maar het duurt langer tot deze volledig afgebroken is. Quote De kracht van een druppelaar
donaldk Geplaatst: 21 februari 2020 Geplaatst: 21 februari 2020 Die mag niet bij het gft afval enkel voor speciale compost zakjes maakt men een uitzondering. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
loes Geplaatst: 21 februari 2020 Geplaatst: 21 februari 2020 Die speciale zakjes mogen niet overal. In mijn gemeente niet want lastiger voor de verwerker en met zakjes blijkt er meer rotzooi in de gftbak te verdwijnen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 22 februari 2020 Geplaatst: 22 februari 2020 Hoe zit het dan met bio-plastic, kan die wel bij GFT? Want ja die is wel biologisch afbreekbaar, maar het duurt langer tot deze volledig afgebroken is. wordt hier uitgelegd: Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
henkg Geplaatst: 23 februari 2020 Geplaatst: 23 februari 2020 "Wordt hier uitgelegd" Filmpje heb ik bekeken. Heel eventjes aandacht voor bioplastic: "niet voldoende getest". Terechte opmerking, maar daar kan ik weinig mee. Wel of niet gebruiken?Daarna: veel over enkel en alleen "gewoon" plastic. Ja, groot probleem, maar dat heeft toch niets te maken met composteerbare bioplastic?Filmpje vind ik dus flut. Gaat misbruikt worden door aan de ene kant mensen met een plasticfobie, en aan de andere kant door mensen die zullen denken: maakt allemaal niet uit, ik kieper gewone plastic zakjes dus ook bij het GFT, lekker makkelijk. Voorlopig blijf ik -voor composteerbaar keukenafval- deze zakjes gebruiken (deze zakjes mogen/moeten ook in de GFT kliko, hier in Zeeland) : Test: Ik ga wat stroken van zo'n 20 L zakje verwerken in een moestuinbedje. Zien is geloven.Dat het misschien langer duurt vind ik niet erg. Het gaat erom dat (1) er (na minder dan twee jaar of zo) helemaal niets overblijft, én dat (2) de afbraakproducten niet schadelijk zijn. Maar dat tweede zal ikzelf niet kunnen constateren. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobO Geplaatst: 23 februari 2020 Geplaatst: 23 februari 2020 leuk experiment Henk, maar de microplastics ga je ook niet vinden milinkjeik zou het niet in mijn grondje stoppen Quote
loes Geplaatst: 23 februari 2020 Geplaatst: 23 februari 2020 Die biozakjes vergaan opzich best snel als het vochtig is. met en beetje pech al in de afvalbak is mijn ervaring. In mijn gemeente mogen de zakjes niet meer nadat bleek dat mensen met zakjes meer rotzooi in de GFT-bak gooien (omdat het niet zichtbaar is denk ik?) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.