pippi Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Ondanks de vorst van afgelopen week heb ik potdorie levende babyslakken in de tuin (er zat er eentje op de vacht van een van de katten toen hij naar binnen kwam). Ik had toch echt gehoopt dat ze nu eventjes weg waren, maar nu vrees ik een ware slakkenexplosie zodra het wat warmer wordt. Slakken zijn werkelijk HET probleem in mijn tuin, al jaren. Ik gebruik bakken met bier, ik heb hier en daar koperdraad, we hebben een huispad en heel af en toe een egel en nog sterft het van de slakken. Ik wil liever niet iets als Escargo gebruiken, maar ik wil ook niet eindigen als een kaalgegeten slakkenfarm. Ik las dat kervel helpt tegen slakken, en ik moet zeggen dat ik in mijn verticale kruidentuintje, waar de kervel nog steeds groen staat te zijn, ook de planten ernaast (peterselie en basilicum) afgelopen jaar slakvrij zijn gebleven. Moet ik mijn godganse tuin vol zetten met kervel? Quote
MaupyOnRide Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Als ik internet moet geloven, zijn dit degene: Tegen luizen: zaai dille of bonenkruid tussen bonen en kervel tussen sla oostindische kers onder fruitbomen houdt de luizen weg (door ze zelf aan te trekken)Tegen slakken: plant tijm om groentebedden kervel beschermt de slaTegen aardvlooien: radijs gecombineerd met tuinkersTegen aaltjes: afrikaantjes bij komkommer en rode bieten plantenTegen koolwitjes: hyssop vlak bij kool zaaien of citroenmelisse plantenTegen koolvlieg: koolkragen omdoen of stukjes rabarber om de koolplantjes stekenTegen rupsen: salie planten bij koolTegen muizen: kruizemunt plantenTegen ritnaalden: vangen met halve doorgesneden aardappels die je op de grond legt (wel de vangst verwijderen natuurlijk). Quote
pippi Geplaatst: 25 januari 2016 Auteur Geplaatst: 25 januari 2016 Dankje Maupy. Dat van tijm tegen slakken wist ik niet. Gelukkig heb ik genoeg kervel en tijmzaden, we gaan eens kijken of het gaat helpen. Quote
RobO Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 sorry, wil je niet ontmoedigen maar tegen slakken helpt alleen slakken plukken en/of escargo Quote
wimary Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 probeer het eens met knoflooktheehelp ook tegen de luizen Quote
MaupyOnRide Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 probeer het eens met knoflooktheehelp ook tegen de luizen Knoflookthee zou kunnen werken,een oom gebruikte het altijd bij Hosta's die regelmatig aangetast werd door slakken/luisDaarna had je weinig vraat. Geen idee wat het recept ervan is Quote
Bit Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Misschien ook even de zoekfunctie rechtsboven gebruiken. Type daar het woord slakken in. Of beter nog een paar woorden erbij. bv : 'tegen slakken' ofzo, en je krijgt heel veel eerdere topics te zien die over slakken gaan en wat iedereen er tegen verzint / verzonnen heeft / doet / werkt / niet blijkt te werken. Zelfde ook met luizen. Ook met "wanneer tomaten zaaien" trouwens, of ook wel : "help mijn zaailingen vallen om en worden te lang" Quote
dennislp Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Hoi Pippi! Slakken bestrijden is leuk, maar daarmee los je alleen het probleem op: niet de oorzaak. De oorzaak van overdreven veel slakken kan bijvoorbeeld een geringe biodiversiteit zijn (geen natuurlijke vijanden) of ideale omstandigheden voor voortplanting (vochtige schaduwrijke plekken, zoals bodembedekkers). Ik ben er van overtuigd dat je door zo naar het probleem te kijken, het ook het meest zinvol kan aanpakken. Anders is en blijft het in mijn ogen 'dwijlen met de kraan open'. En ander alternatief is trouwens om geen planten te kweken die slakken lekker vinden. Daardoor beperk je jezelf wel, maar tegelijkertijd geeft het wel veel rust. Voor mij heeft dat de hobby in ieder geval stukken relaxter gemaakt, ondanks dat je jezelf moet beperken. Als ik slakken tegenkom lanceer ik ze naar het stukje van de gemeente hier naast. Babyslakken snij ik door en druk ik tegelijk weg in de aarde, slakkeneitjes gooi ik in de groene bak. Doorsnijden is wellicht een 'gruwelijk' idee, maar wel 100% biologisch én waarschijnlijk is er een kortere lijdensweg dan bij slakkenkorrels. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
mw vogel Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Tsja, ik heb ze ook alweer gezien: tussen de wortels van de selderijknol die ik er gisteren uit haalde (bijna 1,5 kg, tadaaa!).En nu neem ik een groot risico door mijn malse tuinbonen zaailingen in de koude bak te zetten.Maar wel in elk potje twee korreltjes Escar-Go Ik strooi heel selectief en alleen bij de start van de plantjes. Dus er sneuvelt wel eens wat, maar eigenlijk niet eens zo vreselijk veel.Ondanks de echt hordes grote oranje naaktslakken die door onze tuin marcheren.Ik laat ook her en der lekkere slakkenplanten staan, extra sla bijv.En verder ben ik de beste maatjes met egels, merels en lijsters Bij mij dus geen gaas over mijn planten! Quote
sugarlevi Geplaatst: 26 januari 2016 Geplaatst: 26 januari 2016 Hoi Pippi! Slakken bestrijden is leuk, maar daarmee los je alleen het probleem op: niet de oorzaak. De oorzaak van overdreven veel slakken kan bijvoorbeeld een geringe biodiversiteit zijn (geen natuurlijke vijanden) of ideale omstandigheden voor voortplanting (vochtige schaduwrijke plekken, zoals bodembedekkers). Ik ben er van overtuigd dat je door zo naar het probleem te kijken, het ook het meest zinvol kan aanpakken. Anders is en blijft het in mijn ogen 'dwijlen met de kraan open'. Is het sowieso, als je een beetje duurzaam en/of natuurvriendelijk wilt tuinieren. Slakken zijn dol op organische materiaal, niet kerende grondbewerkingen, lekkere mulch lagen en gebrek aan gifstoffen. Allemaal zaken, die trouwens ook juist de vijanden van slakken aanmoedigen. En volgens mij houd je slakken echt niet tegen, warme winters, vochtig weer. Zitten zo gemiddeld 200 slakken in een vierkante meter. Die minstens 10 eitjes per maand leggen. . Dat zijn zo 200.000 jonge slakken per 100m2 per maand. Als er niet nog een paar lekkere vorstperiodes komen, maak je borst dan maar vast nat. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Goldfish Geplaatst: 26 januari 2016 Geplaatst: 26 januari 2016 En volgens mij houd je slakken echt niet tegen, warme winters, vochtig weer. Zitten zo gemiddeld 200 slakken in een vierkante meter. Die minstens 10 eitjes per maand leggen. . Dat zijn zo 200.000 jonge slakken per 100m2 per maand. Als er niet nog een paar lekkere vorstperiodes komen, maak je borst dan maar vast nat Ik verwacht dat deze link dan wel heel erg populair gaat worden: http://www.smulweb.nl/recepten/slakken (>100 recepten) Quote
pippi Geplaatst: 26 januari 2016 Auteur Geplaatst: 26 januari 2016 En volgens mij houd je slakken echt niet tegen, warme winters, vochtig weer. Zitten zo gemiddeld 200 slakken in een vierkante meter. Die minstens 10 eitjes per maand leggen. . Dat zijn zo 200.000 jonge slakken per 100m2 per maand. Ja, aan jou heb ik wat. Nee serieus, ik wil echt niet aan de korrels, en het moet toch zo zijn dat als de grond en de planten gezond zijn en ik zorg voor allerlei verschillende planten die allerlei verschillende insecten aantrekken en hopelijk ook meer vogels en padden en egeltjes, dat de boel uiteindelijk stabiliseert en dat ik een hanteerbaar aantal slakken krijg. Daar ga ik gewoon van uit. Quote
sugarlevi Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 Noppes helemaal niets. Maar misschien heb je wel wat wat aan het volgende? zelfbouw-slakkenval-t3331.html En je kunt in plaats van bier, ook suiker in (warm) water oplossen, en wat gist toevoegen. Het zijn namelijk de gisten, waar de slakken op af komen. Met een paar cent aan suiker, en een paar cent aan gist, heb je zo anderhalve liter slakkenlokmiddel. Slakken zijn boven de 5 C actief; Dus je kunt nu al beginnen. Bij ons staat het op de planning, voor over een maand zo ongeveer. Dan is er hopelijk compost beschikbaar. Dan gaat bladmulch eraf, en gaan wij gelijk beginnen met de slakkenbestrijding. Zal vast verrukkelijk voor ze gaan ruiken, met die hongerige winterbuikjes van ze. Met nog weinig anders voor ze om te eten. En hopelijk vangen wij zo een hoop weg, voordat ze massaal eitjes gaan leggen. En komen ze niet en masse vanuit de omgeving de tuin ingekropen. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
pippi Geplaatst: 28 januari 2016 Auteur Geplaatst: 28 januari 2016 Maar misschien heb je wel wat wat aan het volgende? zelfbouw-slakkenval-t3331.html Vorige jaren gebruikte ik van die bakken van de afhaalchinees, ingegraven in de aarde. Iets simpeler dan jouw val, maar met hetzelfde resultaat, in die zin dat ik er best veel slakken mee ving. Ik bedacht me dat ik vorig jaar misschien de fout in ben gegaan door te stoppen toen het aantal gevangen slakken minder werd. En je kunt in plaats van bier, ook suiker in (warm) water oplossen, en wat gist toevoegen. Het zijn namelijk de gisten, waar de slakken op af komen. Met een paar cent aan suiker, en een paar cent aan gist, heb je zo anderhalve liter slakkenlokmiddel. Mja. Het sympathieke van bier vind ik wel dat het een wat 'zachtere' dood is (lijkt?), dat comazuipen. Het nadeel van bier -behalve de kosten- is wel dat ze je raar aan gaan kijken in de supermarkt als je voor de zoveelste keer zo'n feesthoeveelheid aan het goedkoopste bier afrekent. Slakken zijn boven de 5 C actief; Dus je kunt nu al beginnen. Bij ons staat het op de planning, voor over een maand zo ongeveer. Dan is er hopelijk compost beschikbaar. Dan gaat bladmulch eraf, en gaan wij gelijk beginnen met de slakkenbestrijding. Zal vast verrukkelijk voor ze gaan ruiken, met die hongerige winterbuikjes van ze. Met nog weinig anders voor ze om te eten. En hopelijk vangen wij zo een hoop weg, voordat ze massaal eitjes gaan leggen. En komen ze niet en masse vanuit de omgeving de tuin ingekropen. Ja, vroeg beginnen is wel een goed plan. En er gaat hier echt geen zaadje of jong plantje meer de volle grond in zonder bescherming, want ik had laatst zelfs een nachtmerrie over die pokkeslakken die al mijn mooie plantjes op hadden gevroten. Een keer ergens een hap uit, of van de tien plantjes eentje weg, daar kan ik best mee leven, maar alles zo in een klap weg, het gaat me potdorie niet overkomen! Quote
speets Geplaatst: 29 januari 2016 Geplaatst: 29 januari 2016 Met veel zorg had ik een slaplantje de winter (bijna) doorgekregen en verheugde me al op de jonge blaadjes, lekker vroeg...Vanmorgen zag ik dat die rotbeesten hem een kopje kleiner hebben gemaakt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
sugarlevi Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 En weg tuinbonen. Tot twee weken geleden hebben een paar Aqua Dulce plantjes, met gemak maar wat gehavend door de slakken de winter doorstaan. En vandaag... FOETSIE! WEG! Grrr!! Ik ga maar weer verder met yoghurt eten, en binnenkort de opgespaarde bakjes uitkerven, met een vlijmscherp mes, vloeken prevelend, tijdens volle maan in een kring van kaarsen. Of ga ik nu te ver? of gaat dat niet werken? Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.