IrisHx Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 Welke planten zijn geschikt als haag of rand beplanting romdom de moestuin? De moestuin grenst recht aan het weiland (gescheiden door gaas) van de buren: daar grazen koeien en wordt ook wel gif gespoten om alleen gras over te houden.Dus ik zou graag iets ertussen zetten wat niet giftig is voor de koeien maar wel een goede dichte afscheiding zou vormen. Quote
Deborah Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 Een soort van Zeeuwse haag, maar dan met je eigen invulling. Kijk voor inspiratie eens bij: http://www.jandenhertog.nl/assortiment/zeeuwse/0/ecohaag Ik heb uiteraard geen connecties bij deze leverancier, wel 2 keer met tevredenheid besteld. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
RobO Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 welkom (waarom wil je een afscheiding/haag? als het niet echt nodig is zou ik mijn moestuin zo open mogelijk houden, hooguit wat windkering) Quote
aalterse-willy Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 een winddoek? Laat wel wat wind door en licht maar dan kunnen de koeien er niet meer door met kop of tong. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 een winddoek? Laat wel wat wind door en licht maar dan kunnen de koeien er niet meer door met kop of tong. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
IrisHx Geplaatst: 4 februari 2016 Auteur Geplaatst: 4 februari 2016 afschermen: omdat de buren dus af en toe iets van gif spuiten op het akker? Quote
wilma2 Geplaatst: 4 februari 2016 Geplaatst: 4 februari 2016 beste iris, een pad maken tussen jouw gaas en de moestuin zover dat spuiten van de buur geen schade meer kan doen. eventueel met een smalle haag van klimop aan gaas of draad zoals je tegenwoordig veel ziet, dat zou niet meer dan 30 a 40 cm in beslag nemen . geen koe die er dan nog bi j kan en er geen schade van ondervind. gif wil je toch ook niet hebben.eventueel de buur er op aanspreken geen gif jou kant op te spuiten. Quote
wilma2 Geplaatst: 4 februari 2016 Geplaatst: 4 februari 2016 een foto van de situatie zou helpen om redelijke oplossingen te aandragen. nu is het zonder foto gissen wat het best zal werkengroetjes van wilma Quote
Deborah Geplaatst: 4 februari 2016 Geplaatst: 4 februari 2016 Klimop is giftig voor koeien en het woekert vreselijk. Het hekwerk tussen onze tuin en de achterburen is begroeid met klimop, ik blijf aan het snoeien om het binnen de perken te houden : Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
wilma2 Geplaatst: 4 februari 2016 Geplaatst: 4 februari 2016 Debora, ik gaf de optie van klimop die NA eerst een pad of onbeteelde strook te plaatsen niet meer voor de koeien bereikbaar zou zijn, en met de tegenwoordige mogelijkheden van klimop tegen gaas of ander steunsel is dat snel te verwezenlijken, klimop is dan wel veelvuldig snoeien maar altijd beter dan gif zou ik denken .onverschillig welk soort plant/struik je direkt aan de erfafscheiding aan brengt, koeien die daar bij kunnen zullen daar van eten tenzij er grote stekels aan zitten. denk aan Vuurdoorn. Quote
pippi Geplaatst: 4 februari 2016 Geplaatst: 4 februari 2016 Ik zou vragen of ze geen gif meer willen spuiten, dat is toch ook bezopen als daar koeien grazen? Quote
IrisHx Geplaatst: 12 februari 2016 Auteur Geplaatst: 12 februari 2016 @pippi Hoe denk je dat we al die onkruidvrije weides in Nederland krijgen? Echt niet door de grazende koeien maar doordat de boeren alle andere onkruidsoorten doden. Quote
marijke Geplaatst: 12 februari 2016 Geplaatst: 12 februari 2016 Wel heel kort door de bocht hoor...Mijn man is/was melkveehouder en spuit zeer select (z.n. ridderzuring i.v.m. de enorme zaadvorming, maar meestal wordt dit met de hand verwijderd en komt er geen chemisch middel bij aan te pas). Een deel van ons land valt ook nog onder een beheerspakket (geen kunstmest, niet maaien voor 15 juni, na 15 juni z.n. pleksgewijs onkruidbestrijding). We hebben mooi grasland en ons land staat echt niet vol met onkruid. Quote
Bit Geplaatst: 14 februari 2016 Geplaatst: 14 februari 2016 Vóórdat de vraag van IrisHx wordt ondergesneeuwd in een discussie over gif spuitende boeren en dat dat ook anders zou kunnen of niet enz. De vraag is van haar om tips voor een goede afscheiding die gif tegenhoudt. Er werd al gevraagd om eventueel foto's. Ik kan me ook niet zo makkelijk een voorstelling maken om welke maat het gaat. Is er wel plek voor een brede strook onbeteeld laten en dán nog een haag ? Je zou de ongeteelde strook dan ook helemaal ongemaaid kunnen laten en laten verwilderen. Over 15 jaar dan wel eens in de paar jaar de bomen er uit halen ( heb je aanmaakhout voor de haard ) en verder laten verwilderen. Stook van een 5 a 10 meter breed. wél ook met een afscheiding ja. bv van hedera ( accu - heggeschaar aanschaffen; 3x per jaar er langs. ) Maar ja. Of je er allemaal ruimte zat voor hebt ? Ik zou overigens denken dat een koe de Hedera niet zou eten hoor, als dat echt giftig is voor haar, maar goed. als ze echt zo stom zijn dat ze álles eten, dan de hedera haag op afstand dus. Nadeel van een gemengde haag aanpoten is gewoon ook dat dat een hoop geld kost, terwijl laten verwilderen op termijn hetzelfde effect geeft ( en een hoop bramen ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.