Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De 4 witte broeders


geertlaurent

Aanbevolen berichten

De 'drie zusters techniek' is hier wel al vaker besproken, maar lijkt niet altijd even vlot te lukken. Na heel wat nadenken en zoeken kwam ik met het volgende idee: de 'vier witte broeders techniek', broeders die elkaar aanvullen en toevallig ook nog eens wit zijn

 

Vergelijkbaar met de 3 zussen techniek:

- stikstof & bodembedekking

- aanvullende gewassen

 

Maar kan aanvullend ook nog nuttig zijn voor amateur kippen/konijnen kwekers.

 

Wat zijn de verschillen:

- geen bonen

- maar een 1 jarige Alexandrijnse klaver

 

Wat is de gelijkenis:

- suikermaïs

- pompoenachtige

 

Welke rassen:

- suikermaïs -> 'SilverQueen f1' / 'Snow Puff'

- klaver -> 'Alexandrijnse klaver'

- pompoenachtige -> Pattison 'Custard White' / 'White Bush Scallop' of Courgette 'Cavali F1' / Lebanese White' of pompoen 'White Cloud F1' / 'Cream of the Crop F1'

 

 

Gaat dit wel (altijd) goed?

- klaver die geen problemen met aaltjes veroorzaakt

- klaver zal niet overwinteren, kan geen matige winter of 1 stevige prik verdragen.

- klaver waarbij je geen schrik voor zaadopslag moet hebben

- klaver -> 'Alexandrijnse

 

En wat dan met die slakken?

- egels, eksters, merels, bier, …

 

 

Om het slakken probleem te verhelpen en extra in te spelen op waardplanten, biodiversiteit, nuttige insecten kan je aanvullend er nog een wit broertje aan toevoegen en kom je bij de 4 witte broeders techniek uit

 

 

Het vierde broertje bestaat uit een aaneenschakeling van witte "kruiden":

 

- knoflook, dropjes ui (ALLIUM 'Silverspring'), bieslook (Chinese bieslook), witte hysop (Mexican Giant Hyssop), witte munt (appel, bergmint), witte salie (alba), tijm, …

 

 

de4wittebroeders93241455379263.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, dat is een leuke, Geert!

Hoewel je het ook in verschillende kleuren, met geel of oranje of groen of multiculti zou kunnen doen.

Toch zie ik het nog niet helemaal voor me.....heb je een soort beplantingschema met plantafstanden e.d. in gedachten? Of heb je het al uitgeprobeerd?

 

De 3 zusters-techniek is overgenomen uit een ander, warmer, zomerklimaat en zal om die reden in onze kikkerlandjes niet zo goed voldoen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plantafstand van de pompoenen goed aanhouden, mais ertussen net als bij de zussen techniek (ik maak daar meestal 3^hoeken van) en als bodembedekker klaver. Voor klaver is er niet echt een afstand regel dat is groenbemesting.

 

Je moet je het zien als de lokale 3 zussen met wat slimme kruiden ertussen. Die kruiden kan je op kleine heuveltjes zetten als je de pompoenbladeren niet telkens wil bijhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zet je er beter enkele reuzenzonnebloemen tussen, die kunnen dat beter aan. Laat de pattison maar over de grond ranken en een 'beperkt beetje' klimmen in/tegen de maïs. Je kan de maïs wel zo aanplanten dat het mooi tussen de eerste bladeren komt te staan zodat je jonge pompoenplanten niet kapot draaien in de wind.

 

Wat zeker goed lukt met pattison is er wat kippengaas tussen zetten, daar kunnen ze heel makkelijk tegen aan klimmen en op steunen. Kippengaas kan je in allerlei vormen en wegen aanbrengen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zet je er beter enkele reuzenzonnebloemen tussen, die kunnen dat beter aan. Laat de pattison maar over de grond ranken en een 'beperkt beetje' klimmen in/tegen de maïs. Je kan de maïs wel zo aanplanten dat het mooi tussen de eerste bladeren komt te staan zodat je jonge pompoenplanten niet kapot draaien in de wind.

 

Wat zeker goed lukt met pattison is er wat kippengaas tussen zetten, daar kunnen ze heel makkelijk tegen aan klimmen en op steunen. Kippengaas kan je in allerlei vormen en wegen aanbrengen

 

Ja maar de truuk met de drie zusters is juist dat je zonder hulpmiddelen een samenspel krijgt tussen die hoge stevige plant, die klimmer en die bodemkruiper. Jij vervangt de klimmer door nog een bodemkruiper. Op zich denk ik best dat het kan werken hoor, maar voor het mooie zou je de bonen ook kunnen vervangen door een witte klimmer met minder zware vruchten. En dan ben je weer helemaal permacultuur-achtig bezig, met heel veel opbrengst op 1 vierkante meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het nu juist... Het is niet de bedoeling om hier de 3 zussen neer te zetten, want of het nu een boon is (stikstof) of een andere klimmer (met lichte vruchten) het blijft de 3 zussen. Een concept dat hier alleen werkt met juiste rassenkeuzes. Laagblijvende pompoen (kleine bladeren bedoel ik), zeer hoge snel groeiende mais (rainbiw inca), en pronkbonen (met rode bloem, de var ontsnapt me nu even).

 

Als je de pattison als klimmer gebruikt bij de in 3^hoek geplaatste mais kan het dat best wel aan. Maar dan moet je de suikermais varieteit Rainbow Inca gebruiken.

 

Het is ook de bedoeling om de klaver te oogsten voor kippen of konijnen, zodat alles optimaal benut is. Of deze nadien onder te werken als super groenbemester.

 

Je moet bij deze net iets verder kijken dan de zeer moeilijk te oogsten bonen in de mais.

 

 

Echte permacultuur is dit absoluut niet, volgens mij roteer je daar niet met gewassen en gebruik je meerjarige planten. Ik gebruik zelf (in mijn tuin) een alternatief tussen perma en wissel, dus inderdaad iets permacultuur-achtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...